Bygga boxar, hur?

Mattan

Trådstartare
(Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:))
Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar nu, en som den äldre dottern, som är mer tävlingsinriktad, kan träna och tävla på och en som den yngre dottern, som är mer hobbyryttare, kan rida lite lugnare och lättare på... Men det är så att vi har en gård som ligger rätt nära hemma och vi vill gärna ha hästarna där och slippa ha de inackorderade dels på grund av att det är dyrare och att vi bor i Stockholm och här har de flesta inackorderingsstall rutiner som vi inte tycker känns vettiga.. Tex utevistelse i endast 6 h i små hagar, "dumma" fodringstider som gör att hästarna står utan mat, vad vi anser är, för länge och så är det ju SVINDYRT o ha hästarna uppstallade o vi är ju (tyvärr;)) inte gjorda av pengar...
Men nu till frågan haha;
Det finns inget stall på gården utan vi har fått tillåtelse att dela av ena ladan i två boxar och sen förvara våra saker i en annan lada.. Men hur ska vi bygga boxarna? Vi ska bara dela av ladan mitt itu med en halvväg av trä så sen när man ska ta ut hästen längst in måste man ta ut den framför oxå.. Lite krångligt, men ända lösningen:p Så hur ska vi bygga halvväggen i mitten? Vi har tänkt att man kanske bara kan göra en ram och sen ta plankor och limma ihop och sen spika upp till en vägg, kan det funka? Plankorna är 21 mm (2,1 cm) tjocka. Är det för smalt så man måste sätta upp dubbla plankor för att hästarna inte ska sparka sönder väggen efter två dagar eller så den inte går av om hästen råkar backa in i den?! Nu ska väl hästarna förhoppningsvis vara kompisar så de inte håller på och sparkar o har sig men man vill ju inte att väggen ska gå sönder om de blir sura på varann..
Så hur hade ni gjort? Tror ni att det räcker med ett "lager" eller behövs det två?
Tacksam för svar:)
 
Reglerna säger:
- att ett stall ska anpassas efter de hästar som bor där.
- att en vägg ska vara tillräckligt kraftig för hålla för en hästspark.
- att de inte får vara utformade så att hästarna kan skada sig.
Sedan finns det en massa mått som är mini krav på t ex dörrbredd, takhöjd och golvyta i boxen men vissa av dessa varierar med storleken på hästen/ponnyn som ska stå där.
Läs här på Jordbruksverkets sida så har du lite hjälp för ett litet stall.
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html
 
(Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:))
Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar nu, en som den äldre dottern, som är mer tävlingsinriktad, kan träna och tävla på och en som den yngre dottern, som är mer hobbyryttare, kan rida lite lugnare och lättare på... Men det är så att vi har en gård som ligger rätt nära hemma och vi vill gärna ha hästarna där och slippa ha de inackorderade dels på grund av att det är dyrare och att vi bor i Stockholm och här har de flesta inackorderingsstall rutiner som vi inte tycker känns vettiga.. Tex utevistelse i endast 6 h i små hagar, "dumma" fodringstider som gör att hästarna står utan mat, vad vi anser är, för länge och så är det ju SVINDYRT o ha hästarna uppstallade o vi är ju (tyvärr;)) inte gjorda av pengar...
Men nu till frågan haha;
Det finns inget stall på gården utan vi har fått tillåtelse att dela av ena ladan i två boxar och sen förvara våra saker i en annan lada.. Men hur ska vi bygga boxarna? Vi ska bara dela av ladan mitt itu med en halvväg av trä så sen när man ska ta ut hästen längst in måste man ta ut den framför oxå.. Lite krångligt, men ända lösningen:p Så hur ska vi bygga halvväggen i mitten? Vi har tänkt att man kanske bara kan göra en ram och sen ta plankor och limma ihop och sen spika upp till en vägg, kan det funka? Plankorna är 21 mm (2,1 cm) tjocka. Är det för smalt så man måste sätta upp dubbla plankor för att hästarna inte ska sparka sönder väggen efter två dagar eller så den inte går av om hästen råkar backa in i den?! Nu ska väl hästarna förhoppningsvis vara kompisar så de inte håller på och sparkar o har sig men man vill ju inte att väggen ska gå sönder om de blir sura på varann..
Så hur hade ni gjort? Tror ni att det räcker med ett "lager" eller behövs det två?
Tacksam för svar:)
Att ha en box innanför den andra är inte det smidigaste, värt att tänka på är att vid en brand så ska det gå så snabbt som möjligt att få ut hästarna. Sen så blir det lätt ett trassel om man är ensam och ska ta ut hästen som står innerst. Hade i alla fall inte vågat

Kan det inte gå att göra en lösdrift istället? Så kan ni ha ligghall i den avdelade ladan.
krävs dock att ni kan och får dra hagen direkt utanför dörren.

Ett plus med lösdrift är ni slipper åka ut till stallet för att släppa ut tidigt om morgonen när barnen ska till skolan och ni till jobb.

Ev annars om det är långt till hagen så hade jag funderat på gruppbox. Fodring kan man ju sköta genom att ha dem uppbundna då de äter kraften.
 
Jag tycker att både Masse och Buck ger de bästa råden. 2 cm tjocka brädor duger inte, så långt är det helt klart alla fall. Jag föreslår helt krasst att ni ber om att få sätta upp en ligghall i hagen (finns att köpa prefabricerad till en rimlig peng) och använder ladan ni tänkte ha boxarna i som uppställningsplats i samband med skötsel. Ni kommer slippa en hel del extrajobb (insläpp, utsläpp, extra fodringar mm. mm.).

Visst bygger man ofta boxar, men det är ju mest för att det är det man gjort de senaste 40 åren eller så. Dock har det visat sig i diverse studier att lösdrift är betydligt bättre för hästarna. Inte bara för deras naturliga beteende utan även för hovkvalité, ben och senor, tarmfunktion etc. etc. Jag har boxar till mina, men jag ser faktiskt inte några fördelar med systemet längre. Skulle jag bygga stall nu, skulle det definitivt vara ett lösdriftssystem med en välbyggd ligghall, dränerad hage (eftersom jag har ganska små hagar) och ha ett utrymme för skötsel och hovslageri etc.

Mitt råd är således att ni tänker utanför boxen och inte komplicerar till saker och ting alldeles i onödan. Varken hästarna eller ni kommer gynnas av det.

Om ni tvekar kan jag föreslå det som Per Michanek och Linda Keeling säger om lösdrift. Här är en litenartikel om saken http://www.lantbruk.com/lantbruk/losdrift-bra-bade-hasten-och-planboken
 
Bygg med reglar (45 mm) istället - brädor på 21 mm anses ej hålla för en hästspark (alt ta ett dubbelt lager som du skrev). Jag hade antingen haft stående plank i U-ramar, eller så hade jag skruvat (inte spikat) upp regel för regel på stolpar.

Men - om det finns möjlighet att låta hagen gå direkt till ladan så skulle jag absolut byggt en ligghall/gruppbox istället! Bättre för hästarna ur flera aspekter och smidigare för er. Fler och fler börjar överge boxar till förmån för lösdrifter.
 
Jag föreslår helt krasst att ni ber om att få sätta upp en ligghall i hagen (finns att köpa prefabricerad till en rimlig peng)

Håller med dig i allt du skrev utom det här - att göra lösdriften i ladan (förutsatt att den är OK i grunden) så kommer ju det att bli billigare, och säkert också mysigare!
 
Håller med dig i allt du skrev utom det här - att göra lösdriften i ladan (förutsatt att den är OK i grunden) så kommer ju det att bli billigare, och säkert också mysigare!
Jo, absolut. Jag tänkte mest på i det fall det inte går att ansluta ladan till hagen på något vettigt sätt. Men om det går blir det ju enklast och billigas förstås :)
 
Jag hade gjort det till en box och haft hästarna ihop. De vi haft verkar ha trivts väldigt bra med det, om de är kompisar vill säga.
 
Jag hade gjort det till en box och haft hästarna ihop. De vi haft verkar ha trivts väldigt bra med det, om de är kompisar vill säga.
Och efter en sommar på bete så brukar de flesta hästar vara tillräckligt nära vänner för att bo i samma box ;).
Mina ponnyer gick inte att ha i skilda boxar, gnagde stora hål mellanväggen ;p.
Och även mina stora hästar kan nog utan problem bo i en gruppbox, även om den ena är bossig så blir det ju inte skillnad mot att de står i en lösdrift.
 
@Buck
Jag missade att du redan föreslagit gruppbox :), och jag har samma erfarenhet. Gruppbox är många gånger ett bra alternativ till enskilda boxar.
 
Tack för alla svar, nu har vi bestämt oss för hur vi ska göra!!

Vi ska bygga en liten grushage precis utan för ladan och sen får de gå ut och in ur ladan och den lilla hagen hur de vill under natten och vistas ute i sto gräshage under dagen!! Vågar inte ha hästarna på "vanlig" lösdrift pga skaderisken- säga vad man vill om det men det är min åsikt. Men detta känns som en bra lösning för oss iaf!!

Tack igen :)
 
Tack för alla svar, nu har vi bestämt oss för hur vi ska göra!!

Vi ska bygga en liten grushage precis utan för ladan och sen får de gå ut och in ur ladan och den lilla hagen hur de vill under natten och vistas ute i sto gräshage under dagen!! Vågar inte ha hästarna på "vanlig" lösdrift pga skaderisken- säga vad man vill om det men det är min åsikt. Men detta känns som en bra lösning för oss iaf!!

Tack igen :)
ska de alltså gå på en minilösdrift/öppen gruppbox eller har varje hästbox en egen minihage?
 
Tack för alla svar, nu har vi bestämt oss för hur vi ska göra!!

Vi ska bygga en liten grushage precis utan för ladan och sen får de gå ut och in ur ladan och den lilla hagen hur de vill under natten och vistas ute i sto gräshage under dagen!! Vågar inte ha hästarna på "vanlig" lösdrift pga skaderisken- säga vad man vill om det men det är min åsikt. Men detta känns som en bra lösning för oss iaf!!

Tack igen :)
Vilken skaderisk?
 
på vilket sätt är det säkrare än en "riktig" lösdrift? jag har svårt att sätta mig in i det
Vilken skaderisk?
Att hästarna på vintern springer och halkar och bryter benet eller liknande, i lilla hagen blir de nog inte lika lockade att springa runt och busa.. Hästarna kan ju självklart bryta benen på dagarna också men då är det ju folk på gården hela tiden som märker om hästarna skadar sig, vill inte att de ska ligga där en hel natt med brutet ben.:crazy: Eller om hästarna hoppar ur hagen på natten, då syns de ju inte lika bra som på dagen, på lilla hagen ska vi ha extra högt staket...
 
Låter som en jätte bra idé :) speciellt då det nu kan bli väldigt lätt att ge begränsad fri tillgång på grov foder mot vanlig lösdrift

se bara till att göra natthagen ordentligt hårdgjord och dränerad :) och gärna med trä staket för säkerhets skull :).

Låter som ett väldet bra alternativ till det ni tänkte göra innan, stor box med tillgång till utevistelse och en häst kompis att umgås/klia med. Härligt ^_^.

En köld ridå kan också vara bra att ha i öppningen mot snö och insekter.
 
Att hästarna på vintern springer och halkar och bryter benet eller liknande, i lilla hagen blir de nog inte lika lockade att springa runt och busa.. Hästarna kan ju självklart bryta benen på dagarna också men då är det ju folk på gården hela tiden som märker om hästarna skadar sig, vill inte att de ska ligga där en hel natt med brutet ben.:crazy: Eller om hästarna hoppar ur hagen på natten, då syns de ju inte lika bra som på dagen, på lilla hagen ska vi ha extra högt staket...

Jag tänker lite åt samma håll, men det är nog mest bara noja ^_^ hästar kan skada sig på allt så detta mot en bra lösdrift är nog ingen större skillnad.
Men för att ha en bra lösdrift så krävs det en hel del av marken och omgivningen. Dvs en platt åkern plätt utan skog är ingen bra lösdrift, och en tät snårig skog blir heller ingen bra lösdrift. Och har man lerjord med högt grund vatten så är det bara positivt med en liten natthage med ligghall som är torr och väl dränerad mot att hästarna går fritt i leran(de är ju vanligtvis inte i torra fina ligghallen 10h om natten om de själva får välja).
förlåt för långt flumm, trött ^_^
 
Jag tänker lite åt samma håll, men det är nog mest bara noja ^_^ hästar kan skada sig på allt så detta mot en bra lösdrift är nog ingen större skillnad.
Men för att ha en bra lösdrift så krävs det en hel del av marken och omgivningen. Dvs en platt åkern plätt utan skog är ingen bra lösdrift, och en tät snårig skog blir heller ingen bra lösdrift. Och har man lerjord med högt grund vatten så är det bara positivt med en liten natthage med ligghall som är torr och väl dränerad mot att hästarna går fritt i leran(de är ju vanligtvis inte i torra fina ligghallen 10h om natten om de själva får välja).
förlåt för långt flumm, trött ^_^
Jo, absolut. Säkert är jag nojig men hellre det än motsatsen... Tycker faktiskt detta känns som en riktigt bra lösning. :)
Ja, marken här skulle nog inte passa som lösdriftsmark, knappt någon skog och där det väl är skog är det så trångt att hästarna knappast kommer in. Och lerigt blir det också... Bor på Värmdö i Stockholms skärgård så här är det inte de bästa markerna direkt.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 502
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp