Bygga boxar -spontat virke.

Madde89

Trådstartare
Är på gång att bygga egna boxar. Enkla och öppna utan galler.
Det jag funderar på är virket. För att väggarna ska bli hållbara och starka är jag inne på att ha spontat virke. Typ 41-45 mm tjocka.
Sånt finns ju inte att köpa i vanliga bygghandlar med den tjockleken.
Hur har ni andra gjort som har spontat? Har ni "specialbeställt" från någon bygghandel eller sågverk som hyvlar och spontar virke i den tjockleken?
Jag har fyra stora hästar och en ponny varav jag känner att vanliga plank att spika i balkar och reglar känns lite klent.

Tacksam för svar 😊🙏

Jag beställde från den lokala brädgården. Det var några år sedan. De fick hem virke men fräste spont och not själva.
Nu när jag ska byta en vägg kommer jag att sätta in plastplank.

Jag beställde från den lokala brädgården. Det var några år sedan. De fick hem virke men fräste spont och not själva.
Nu när jag ska byta en vägg kommer jag att sätta in plastplank.
Okej, ja det är väl så det är.
Jag har en eller ett par lokala brädgårdar så jag får höra med dom om de kan va behjälpliga med både virke och fräsning eller vad de kan rekomendera 🫣

Det är i princip krav på spontat när du bygger boxar så du tänker helt rätt. Jag hade nog också kontaktat något lokalt företag, här kunde Karl Hedin fixa extra tjock plywood (vilket jag har i min boxväggar).

Det är i princip krav på spontat när du bygger boxar så du tänker helt rätt. Jag hade nog också kontaktat något lokalt företag, här kunde Karl Hedin fixa extra tjock plywood (vilket jag har i min boxväggar).
Sedan när är det krav och var står det att läsa?

Jasså krav? Har inte sett det någonstans men läst att virket ändå bör vara minst 38-41 mm tjockt.
Regler och säkerhet kollas väl säkert mer och mer så spontat är ju optimalt då.
Självklart finns det många sätt att bygga box på, jag vill betsa sen och tänker att det spontade virket kommer bli görsnyggt åxå då 😃

Jasså krav? Har inte sett det någonstans men läst att virket ändå bör vara minst 38-41 mm tjockt.
Regler och säkerhet kollas väl säkert mer och mer så spontat är ju optimalt då.
Självklart finns det många sätt att bygga box på, jag vill betsa sen och tänker att det spontade virket kommer bli görsnyggt åxå då 😃
Kravet i lagstiftningen är att väggen ska tåla en hästspark utan att bli en skaderisk, vilket en vanlig brädvägg inte fixar.

Visst gör den det om den är 4 cm. En spånt hjälper inte om brädan är tunn.
Nej en ren brädvägg (ospontad) blir oftast inte hållfast nog även om den är tjock - risk finns att enskilda brädor lossnar.
Klart spont inte hjälper om brädan är tunn, men nu hade ts redan nämnt en rimlig tjocklek hen letade efter.

Nej en ren brädvägg (ospontad) blir oftast inte hållfast nog även om den är tjock - risk finns att enskilda brädor lossnar.
Klart spont inte hjälper om brädan är tunn, men nu hade ts redan nämnt en rimlig tjocklek hen letade efter.
Under 40 år med delvis sparkande hästar så håller en 4 cm vägg utan problem.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

• Hiss & Diss - del 7
  • Bukes bokcirkel!
  • Tittar in i ditt kök del 27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar