"bygga eget" snabbspänne till hästtäcke!

kopur

Trådstartare
\"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Jag har några ganska nya hästtäcken som jag är nöjd med, MEN jag önskar att de hade snabbspännen vid bogen. Nu klurar jag på hur man skulle kunna "bygga om" dem... Nu har de ett spänne samt en lång tamp - om man på ett enkelt sätt kan omvandla den tampen till en ögla? Alltså trä på en karbinhaken och sedan omvandla tampen till en ögla av rätt storlek så att karbinhaken sitter fast. Sedan knäpper man bara karbinhaken i det ursprungliga spännet! Snabbt och enkelt att ta av och på täcket! :)

Någon som redan hittat en fiffig lösning? :confused:
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Inga idéer?

Här är några som jag fått av personer jag träffat IRL:
- fästa ihop tampen till en ögla genom att trä en kraftig nyckelring genom två av hålen på tampen. Då är det även relativt lätt att ändra tillbaka om man vill genom att bara ta bort nyckelringen. Ringen bör dock vara rejäl så att den tål viss påfrestning utan att dras ut.
- göra öglan på tampen genom att sätta "poppnit" genom två av hålen. Ganska hållbart, men man bör inte ångra sig efter ett tag för niten kan vara svår att ta bort.

Andra idéer? :confused:
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Mina täcken har redan den typen av knäppning och det är jättepraktiskt.

Hade tidigare en del äldre täcken och där använde jag ett sånt där conway-spänne med fast "pigg" i mitten. När man trär tillbaka tampen i det spännet så blir det en ögla för karbinhaken.

dom här stiglädren ser du hur conway-spännena ser ut.
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Hmm på mina täcken utan snabbspänne har jag bara trätt igenom bogspännet genom en karbinhake och sedan spänt fast i täcket igen... Sedan är det ju bara att knäppa fast haken i de egentliga ringarna :smirk:

Det syns om man tittar noooga på bilden så ser man karbinhaken och så kanske ni förstår bättre:
http://medlem.spray.se/connemara01/zinzan/zinzano80.JPG
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Vilket bra tips! Ska genast hem och testa!!!

Det problem som inte kan lösas på Buke finns nog inte! :bump:
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Ja så kan man göra om "tampen" och spännet sitter på samma sida och det finns en ring/ögla på andra sidan.

Men sen finns det täcken där spännet sitter på ena sidan och "tampen" på andra sidan, då funkar det inte att trä på karbinhaken och spänna fast på det enkla viset.
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

märkte det också... Man måste ha täcken med tillbaka knäppning på... :crazy:
 
Re: \"bygga eget\" snabbspänne till hästtäcke!

Det har du rätt i! Ett av mina täcken har "tillbakaknäppning" men inte det andra.... På täcke nr 2 skulle jag alltså behöva fästa ihop själva tampen med något så att det blir en ögla för karbinhaken. Då kan man ju fästa haken i själva spännet sedan. Får försöka hitta sådana där spännen som jag fick tips om längre upp i tråden - som någon hade på sina stigläder!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp