Bygga hage

aglaonema

Trådstartare
Hur stor bör en åretrunthage vara minst för en stor häst och 2 shettisar?Jord/gräsunderlag ej sand.
 
Hur menar du? Stor nog för att de ska kunna beta, springa/"minimimått", leka? :)

Jag tycker det är svårt att få till bra betessäsong utan att kunna vila hagen/delar av hagen, dvs kan inte utnyttja betet maximalt.
 
Hur menar du? Stor nog för att de ska kunna beta, springa/"minimimått", leka? :)

Jag tycker det är svårt att få till bra betessäsong utan att kunna vila hagen/delar av hagen, dvs kan inte utnyttja betet maximalt.
Jag menar för att användas som rasthage dagtid på vintern också dygnet runt sommar, vår, höst menar dock inte dom ska kunna beta /leva på gräset.
 
Jag menar för att användas som rasthage dagtid på vintern också dygnet runt sommar, vår, höst menar dock inte dom ska kunna beta /leva på gräset.
Mina har vinterhage på 1,4 ha, lerjord/åkermark (går dock på lösdrift så lite mer slitage)
Tycker den är rätt lagom, men för att få bättre bete/längre grässäsong har jag flera jag växlar mellan.

De går också på ridbanan (gräs) ibland utan problem, men osäker på hur den skulle klara slitaget som blir på en hage.

Grovt gissat kanske 0,5-1 ha hade funkat för mina om de stod inne på nätterna, eller helst 0.5+0.5.
Så kanske 1 ha sommar och vinter sen dela av så en del får vila och ha 0.5 ha höst och den andra 0.5 ha vår.

Obs! Killgissar utifrån markerna hemma.
Min stora är inte jättestor heller.
 
Var väl nån forskningsrapport som kom fram till minst 350kvm/storhäst för att de ska kunna galoppera och minimera konflikter.

Det är bara 0.035ha.

10 * 35 meter. Känns litet! Men det finns ju folk som har grusrutor som är mindre än så.

Min minsta del (har flera olika delar av hagen som öppnas och stängs beroende på hur marken mår) som är den enda som används när snön ligger magdjup, för en shettis och en D-ponny, är på 1500kvm, och jag tycker det är på tok för litet egentligen. Men dom rör sig bra i den, har en kulle och lite olika områden. Det är även den delen jag har grusat, där ligghallen finns och som jag har extremt bra stängsel på. Dvs min "sacrifice area".

När alla hagdelar är öppna så har dom ca 1 hektar, med gräsbete som räcker hela sommaren. Hade gärna haft större men man får jobba med det man har.
 
Senast ändrad:
Var väl nån forskningsrapport som kom fram till minst 350kvm/storhäst för att de ska kunna galoppera och minimera konflikter.

Det är bara 0.035ha.

10 * 35 meter. Känns litet! Men det finns ju folk som har grusrutor som är mindre än så.
Men lär väl inte funka som hage på gräsmark året om?
En så liten hage måste ju preppas på något sätt tänker jag.
 
Men lär väl inte funka som hage på gräsmark året om?
En så liten hage måste ju preppas på något sätt tänker jag.

Nej gud nej, det förutsätter ju sandmark eller ordentligt grusat.

Jag har både grusat och har sandbacke i min "offer-hage" på 1500kvm. Och den är kuperad med bra avrinning... Skulle bli kaos om det var på platt leråker.
 
Min nuvarande hästhage är typ 40*40 meter och den blir ganska hårt trampad med dålig dränering och det växer inte många grässtrån. Min fundering är lite hur mycket den ska förstoras för att det ska va värt att göra.
 
Min nuvarande hästhage är typ 40*40 meter och den blir ganska hårt trampad med dålig dränering och det växer inte många grässtrån. Min fundering är lite hur mycket den ska förstoras för att det ska va värt att göra.

Det är ju väldigt litet.
Jag hade velat ha minst 1.5 ha om den ska användas året runt. Det bästa tycker jag dock är att ha en del avstängd under vintern så den få vila.
 
Min nuvarande hästhage är typ 40*40 meter och den blir ganska hårt trampad med dålig dränering och det växer inte många grässtrån. Min fundering är lite hur mycket den ska förstoras för att det ska va värt att göra.

Vill du ha en gräshage så bygg en separat gräshage. Jag har korridorerna och grindar mellan mina hagar så jag kan öppna och stänga efter behov.

Vill du ha bättre dränering i vinterhagen så gräv dränering.
 
Det är ju väldigt litet.
Jag hade velat ha minst 1.5 ha om den ska användas året runt. Det bästa tycker jag dock är att ha en del avstängd under vintern så den få vila.
Jag har inte möjlighet att bygga så stort hade tänkt utöka den ett visst antal meter, går dock bara att bygga ut åt ena sidan. Det är inte min egen mark så måste förhandla om att få den större. Tänkte utöka storleken typ 20, 30 eller 40 meter kanske. Shettisar kan ju också va svåra att hålla på rätt sida om staketet om man inte bygger trästaket så då tycker jag inte man kan bygga hur stort som helst åt dom heller.
 
Vår gård är på 3 ha. Tror hästarna går på 1,5-2 av dem. Två ”hagar”, båda är tracksystem med delar man kan stänga av och växelbeta eller stripbeta.

Nu är det 2 hästar i ena tracken och två i andra. Förutom att jag egentligen tycker att hästar bör gå fler än två tillsammans så är det ganska optimalt storleksmässigt. De använder stigar för att ta sig runt och det blir då bara upptrampat på stigarna, lätt att grusa eller förstärka marken, och det finns altid gräs att plocka med. Tycker att tracksystem är otroligt bra om man har begränsat med utrymme, hästarna får bra med rörelse och marken håller bra tillskillnad från om allt alltid är öppet.

I vintras hade vi 6 hästar, alla gick då på ena tracken men uppdelat då den andra ej var klar. Det blev lite i lerigaste laget när det regnade som mest. Fyra gick då ute dygnet runt och två var inne på natten. Nu går alla ute.
 
Vår gård är på 3 ha. Tror hästarna går på 1,5-2 av dem. Två ”hagar”, båda är tracksystem med delar man kan stänga av och växelbeta eller stripbeta.

Nu är det 2 hästar i ena tracken och två i andra. Förutom att jag egentligen tycker att hästar bör gå fler än två tillsammans så är det ganska optimalt storleksmässigt. De använder stigar för att ta sig runt och det blir då bara upptrampat på stigarna, lätt att grusa eller förstärka marken, och det finns altid gräs att plocka med. Tycker att tracksystem är otroligt bra om man har begränsat med utrymme, hästarna får bra med rörelse och marken håller bra tillskillnad från om allt alltid är öppet.

I vintras hade vi 6 hästar, alla gick då på ena tracken men uppdelat då den andra ej var klar. Det blev lite i lerigaste laget när det regnade som mest. Fyra gick då ute dygnet runt och två var inne på natten. Nu går alla ute.
Skulle också vilja ha tracksystem men hatar att stolpa och stängsla 😂
 
Skulle också vilja ha tracksystem men hatar att stolpa och stängsla 😂

Jag hade tracksystem men mina pojkar envisades med att plocka ner innerstängslet gång på gång... alltså dom stod och lyfte ut trådarna ur hållarna en efter en tills dom enkelt kunde knata över. Dom är lite speciella 😂. Ska jag bygga track igen måste jag ha rejält med el på inner. Istället har jag numera som olika rum med korridorer mellan.
 
Jag hade tracksystem men mina pojkar envisades med att plocka ner innerstängslet gång på gång... alltså dom stod och lyfte ut trådarna ur hållarna en efter en tills dom enkelt kunde knata över. Dom är lite speciella 😂. Ska jag bygga track igen måste jag ha rejält med el på inner. Istället har jag numera som olika rum med korridorer mellan.
Shit och jag tycker shettisen är jobbigt ibland som kräver fyra trådar och ström :rofl:
 
Jag har inte möjlighet att bygga så stort hade tänkt utöka den ett visst antal meter, går dock bara att bygga ut åt ena sidan. Det är inte min egen mark så måste förhandla om att få den större. Tänkte utöka storleken typ 20, 30 eller 40 meter kanske. Shettisar kan ju också va svåra att hålla på rätt sida om staketet om man inte bygger trästaket så då tycker jag inte man kan bygga hur stort som helst åt dom heller.

Fyra trådar, inget sly/långt gräs mot trådarna och rejält aggregat 👌
 
Shit och jag tycker shettisen är jobbigt ibland som kräver fyra trådar och ström :rofl:

Min shettis vill nog helst bo i mitt hus, och han skulle nog lista ut hur man låser upp dörren också 🤣

(Jag har också 4 trådar och rejält med ström på yttre stängslet, mindre än så skiter han i när han tycker maten är slut)
 
Kan bara hålla med de andra som förespråkar separata vinter- och sommarhagar. Har lösdrift och en relativt liten vinterhage på typ 2500 kvm till 2 hästar. Inte idealt med den så liten, men ville maximera sommarhagarna. Har 2 sommarhagar på något ha var som jag alternerar mellan under sommaren sen.
 
Funderar nu på att förstora hagen vintertid då ingen havre sås på den och den blivit tröskad men kan då inte bygga med brädor eftersom den ska tas ner till sommaren. Hur tätt ska stängseltrådar sitta åt storlek shetlandsponny?
 
Funderar nu på att förstora hagen vintertid då ingen havre sås på den och den blivit tröskad men kan då inte bygga med brädor eftersom den ska tas ner till sommaren. Hur tätt ska stängseltrådar sitta åt storlek shetlandsponny?
Jag har 25, 50, 100, 150cm på min vinterhage
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 374
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 833
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp