Bukefalos 28 år!

Bygga halsmuskler

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett sto på 8 år som i grunden är ganska spinkig med långa ben och smal hals. Då jag köpte henne var hon utan muskler, men nu har hon byggt på sig en hel del, både rumpan och ryggen.

Men nu skulle jag vilja att hon fick mera halsmuskler. Helst skulle jag ju vilja få världens hingsthals på henne men det är ju inte så optimalt då hon är sto och som sagt spinkig från grunden. Finns det någon övning/tips på hur man kan bygga mera halsmuskler? Jag rider ofta ut, variera min ridning. Rider ibland lång och låg form, ibland lite högre. Hoppar olika övningar och fodrar henne med proteinrik kost! :)
 
Sv: Bygga halsmuskler

Om hästen är jämnt musklad över resten av kroppen och tanig på halsen så är det förmodligen nån form av skada som är orsaken. Börja med veterinär/equiterapeut.

Sen vet jag inte om hingstnacke är något att eftersträva precis. Det är ju som att be om fång.

Annars är skritt i friskt tempo mycket bra för muskelbyggnad.
 
Sv: Bygga halsmuskler

Hingsthals är snyggt även på sto så jag förstår vad du menar! Det är ju lite individuellt hur mycket muskler de sätter, men det låter som om du gör rätt med varierad ridning och tillräckligt protein i fodret.

Annars är ett tips för att bygga upp hela överlinjen mycket cavalettiövningar och mycket övergångar. Och glöm inte vilan! Minst 2 vilodagar i veckan tycker jag, kroppen behöver det under uppbyggnad.
 
Sv: Bygga halsmuskler

Snyggt? Jag trodde man på hästar försökte bygga funktion, eller är det en utställningshäst?
 
Sv: Bygga halsmuskler

Är det något fel att en häst är både snygg och funktionell? :)

En välmusklad häst är snygg tycker jag i alla fall. Gäller väl både utställningshästar och tävlingshästar och hobbyhästar.
 
Sv: Bygga halsmuskler

Det jag menade med hingsthals var inte att jag vill ha fång på min häst --- Bara så att ni skulle förstå att jag tycker det är snyggt med en välmusklad bred hals... Tycker dessutom att varje gång jag gör en tråd på denna sida kommer någon och kommenterar att min häst (eller någon annans...) är sjuk och skall söka veterinär, varför skulle min häst lida av någon sjukdom bara för att hon inte är lätt att muskla upp? Alla hästar är väl olika?

Tack för tipset med cavaletti, tror jag skall lägga in mer markarbete :) Uppböjda bommar blir ju perfekt! Är ju också som Nypet sa, det kommer med tiden...
 
Sv: Bygga halsmuskler

En s k hingstnacke/hingsthals är mest något som är på kort när hästen är under anspänning. En normal hingst har inte så mycket mer nacke/hals än andra hästar när de är i vila. Bara något mer, men det är inte mycket. Om du har en bra foderstat och tränar hästen regelbundet så kommer också musklerna med tiden, att plocka upp hästen lite i formen (om den är mentalt och fysiskt avspänd) gör också att de musklar sig bättre om de sätter under sig ordentligt när de jobbar (och har ryggen med sig). Då får du den där trekanten framför manken (och nedanför mankammen) som är själva grunden för en välmusklad hals :)
 
Sv: Bygga halsmuskler

Halsmuskler är den sista pusselbiten den kommer när hästen bär sig och jobbas korrekt under längre tid .
Det går inte att punktträna muskler på häst .
 
Sv: Bygga halsmuskler

För att visa vad jag menar så kommer det några kort på min häst här. Det första kortet är taget hemma under lugna förhållande 13/9 i år.

bildxadrez13sept2012_zps39b604a0.jpg


Tre dagar senare var vi på bortaplan och då såg han ut så här:

CSC_1095.jpg


Så visst beror det på omständigheterna om en häst har en "hingstnacke/hals" eller inte. Späcknacke däremot - som jag tror att vissa blandar ihop det med - är ju något helt annat :)
 
Sv: Bygga halsmuskler

så här såg hon ut i juni, ganska spinkig och feminin. Men väldigt stor skillnad jämfört med året innan.
21eam48.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 550
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp