Bukefalos 28 år!

Bygga hinder

N

Nyrelski

Vi ska börja bygga lite terränghinder hemma vid stallet, för att tillslut kanske få ihop en bana. :banana:

Tyvärr är ingen av oss så bra på att bygga hinder, men jag har för mig att jag har sett en bok någonstans med tips om just hur man bygger.
Är det bara som jag har fått för mig eller finns boken? I så fall vart kan man få tag på den?


Kanske någon har egna ideér och råd att dela med sig? :)
 
Sv: Bygga hinder

Det finns en pärm som säkert går att beställa från förbundet, jag har för mig den heter Att bygga terränghinder eller nåt sånt.
Det är en hel del tips och ideer, men inte så mycket skisser att bygga efter...
 
Sv: Bygga hinder

Det var den jag tänkte på :bow: Kunde inte hitta den på hemsidan bara, jag ska kolla igen...
 
Sv: Bygga hinder

Jag fick den av Sören C vid steg 1 kursen.
Vet att den fanns med under tips på gamla RF hemsida, men kan inte hitta den längre. Kanske någon annan hittar bättre på hemsidan...
 
Sv: Bygga hinder

*puttar lite*
Ingen som har byggt hinder ock kan dela med sig av sina erfarenheter ;)
 
Sv: Bygga hinder

Nu har jag kollat och pärmen heter:
Banbyggarinstruktion - Fälttävlan
och det är Roger Edberg som sammanställt materialet.
 
Sv: Bygga hinder

*tipsar om lite hinder* :p

blomlådor
bygg eller köp blomlåda och plantera blommor i..

Palissad
gräv ett dike och ställ stockar på högkant, lite betong i botten och på med jord igen, använd motorsåg och gör en U-form.. eller kanske lättare att göra detta innan.. ca 60-70 cm i mitten och högre mot kanterna.. blir skitsnyggt..

Grav
Gräv hål, sätt i en ram av vältjärat plank, fyll på jord runtom och se till att det blir stabilt..

Bäck
har ni en bäck i närheten så bredda den lite och lägg kantsten på botten där det rinner bortåt så att det blir lite mer vatten på erat "hinder". grusa botten..

Bank
Bygg 50 cm hög sandlåda av telefonstolpar, täck botten med makadam, sedan vägmatta på och fyll med sand..

Bildäck
stapa 3-4 bildäck på varann som "hinderstolpar", häng bildäck på en järnstång och ha som "bom", såga sedan ut ca 1 dm ur 2 bildäck och täck den delen av stången som ligger på "hinderstolparna" och på mer 3-4 bildäck till.

Vedtrave
hitta 2 träd och stapla upp ved emellan, t.ex granved, det håller bra.. björk ruttnar ihop fortare..

Halvtak
gräv ner och förankra två stockar som bakre "stoplar", luta en annan längre emot och och lägg på granstockar, det ska bli som en trippelbarr, fast heltäckande..
 
Sv: Bygga hinder

Tack! :bow:

Någon mer som har förslag på hur man kan bygga? Vi vill gärna ha ett vattenhinder men har ingen sjö/bäck att ha det vid...
 
Sv: Bygga hinder

hehe japp, då gör man en omvänd låda.. grejen är bara den att då behöver du ha en pvc-pressening som kan vara väldigt dyr om du inte kan få en begagnad och laga den med massor av silvertejp.. :angel:

då gör man en stoooor platt grop, valfri storlek, blir bäst om man gräver med maskin, de är viktigt att platsen som man valt är någorlunda jämn i kanterna så att det inte blir jättehög kant på ena sidan och låg på den andra..

är att lägga ut en ca 50 cm hög ram av telefonstolp eller annat hållbart trä så det blir som en låda vari vattnet ska vara.. i denna låda ska pvc-presseningen sättas..
sedan har man sand i botten och jämnar till, i med pvc-presseningen så att det blir en pool.. efter det lägger man vägmatta i botten och typ cemetplattor i hörnen så att mattan ligger stilla i botten.. och så på med grus i botten och bygger upp runtom "lådan" med sten och annan fyllnadsmassa så det blir stabilt.. sen lägger man en ram till av telefonstolp ovanpå så man får lite höjd och döljer pressningskanterna.. åsså fyller man på igen runtom så att det ser bra ut och blir hoppvänligt.. sen på med vatten..

men om hästarna inte är vana vid vatten kan man hoppa den torr först och sedan ha på mer vatten för varje gång..
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 498
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 688
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Lutten
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp