Bygga hundgård

Elegant machinery

Trådstartare
Ja, vi har insett att det nog blir vårt nästa projekt, så vad ska man tänka på?
Själva storleken och riktlinjer från Jordbruksverket har jag koll på, utan jag tänkte mer på andra saker som är bra att tänka på.

Hur man bäst förhindrar att hundarna gräver sig ut? Ska nätet försänkas, eller ska man gjuta platta?
Är hundhus med boxar bättre än hundkojor?
Vad kan man berika gårdarna med?
Bästa underlaget?

Våra hundar kommer inte stå där varje dag, utan någon gång då och då när jag måste jobba över eller dyl.
Halva resterande tomten är redan inhägnad, så de har 700 kvm att kuta runt på när vi är hemma, men den är inte tillräckligt rymningssäker för att jag ska våga lämna dem där utan uppsikt.

Visa gärna bilder på era hundgårdar för inspiration!
 
Ja, vi har insett att det nog blir vårt nästa projekt, så vad ska man tänka på?
Själva storleken och riktlinjer från Jordbruksverket har jag koll på, utan jag tänkte mer på andra saker som är bra att tänka på.

Hur man bäst förhindrar att hundarna gräver sig ut? Ska nätet försänkas, eller ska man gjuta platta?
Är hundhus med boxar bättre än hundkojor?
Vad kan man berika gårdarna med?
Bästa underlaget?

Våra hundar kommer inte stå där varje dag, utan någon gång då och då när jag måste jobba över eller dyl.
Halva resterande tomten är redan inhägnad, så de har 700 kvm att kuta runt på när vi är hemma, men den är inte tillräckligt rymningssäker för att jag ska våga lämna dem där utan uppsikt.

Visa gärna bilder på era hundgårdar för inspiration!

Hojtar på @Migo!

En av personerna jag följer på insta har byggt en fantastiskt fin rastgård till sina hundar, med kojor och pool och ramper, godisträd, däck och stockar att klättra och balansera på, utkiksplatser och annat härligt. Ska be henne samla det under en # och återkommer :D
 
Vi bygger just nu. Är strax klara.

Vi har lagt mycket arbete på grunden. Grävt ur, lagt dränering, markmatta, ca 40 cm ram runt med sleepers och sen fyllt upp med naturgrus. Gräver de i gruset kasar gropen bara igen så de kommer inte ut.

På sleepersstommen var sen hundgårdssektioner av galler lätta att fästa stadigt.
Ca halva hundgården är under tak med upphöjd trall och vindväggar på två sidor. Den tredje väggen är mot vårat fd garage. Det har vi inrett med tre boxar. Luckor gör att hundarna kan gå in och ut som de vill.

Har man hundar som gnager är ett tipps att klä in utsatta ställen med något tåligt.
Om man vill lägga plattor el nyttja betong så tänk på att det fräter på tassarna om det inte är ytbehandlat eller gammalt. Så gamla plattor är bäst. Ska det vara valpar i hundgården är plattor bäst då de kan äta sten.
Om man har plattor el trä som underlag bör det vara ett fall på underlaget så vattnet rinner bort.
 
Jag går i samma tankar, även om det nog inte kommer börja byggas förrän nästa år, så är den här tråden precis vad jag själv tänkte skapa!

Har googlat en del och sett att många inte använder såna färdiga hundgårdssektioner utan verkar använda stolp + nät. Men går det att få det lika rymningssäkert?
 
Jag går i samma tankar, även om det nog inte kommer börja byggas förrän nästa år, så är den här tråden precis vad jag själv tänkte skapa!

Har googlat en del och sett att många inte använder såna färdiga hundgårdssektioner utan verkar använda stolp + nät. Men går det att få det lika rymningssäkert?

Mer rymningssäkert, om man bygger det rätt. Grindarna är förhållandevis stabila och "sköna" att klättra på.

Min hundgård är på 500 m2, och mer som en viltstängselinhägnad trädgård med en massa hundaktiveringsmöbler i ;) Personligen tycker jag väldigt illa om grusade/plattbelagda förvaringsgårdar, men så har jag en flock som fungerar väldigt väl tillsammans så behöver inte ha dem åtskilda.
 
Mer rymningssäkert, om man bygger det rätt. Grindarna är förhållandevis stabila och "sköna" att klättra på.

Min hundgård är på 500 m2, och mer som en viltstängselinhägnad trädgård med en massa hundaktiveringsmöbler i ;) Personligen tycker jag väldigt illa om grusade/plattbelagda förvaringsgårdar, men så har jag en flock som fungerar väldigt väl tillsammans så behöver inte ha dem åtskilda.
Har du grävt ner stängslet då? Vi kommer ju hänga in tomten, men vet inte om man vågar lämna dem där. Så funderade på att bygga en hundgård i inhägnaden då :)
 
Jag hade gärna också haft ett garage att bygga emot så man kunde få ordentliga boxar till hundarna, men tyvärr har vi inte det. Funkar hundkojor, eller är det vanligt att hundar inte vill gå in där?

Vår ena har tjock päls och ligger gärna utomhus i ur och skur, men den andra korthåriga stackaren blir riktigt ynklig när det är dåligt väder.
 
Min hundgård är som ett L runt huset, sen hänger den ihop med altanen så det blir som ett U utsikt i alla väderstreck. Från altanen har jag hundlucka in till huset så de kan gå in o ut som de vill.
 
Jag hade gärna också haft ett garage att bygga emot så man kunde få ordentliga boxar till hundarna, men tyvärr har vi inte det. Funkar hundkojor, eller är det vanligt att hundar inte vill gå in där?

Vår ena har tjock päls och ligger gärna utomhus i ur och skur, men den andra korthåriga stackaren blir riktigt ynklig när det är dåligt väder.
Mina väljer de höga liggplatserna hellre än kojorna. En bra utkiksplats med tak och vägg åt ett par håll är uppskattat!
 
Hos oss är det olika, Ladda ligger gärna på sin upphöjda plats och kikar, Otis ligger mest och sover i sin koja. Han kommer alltid ut helt yrvaken med öronen på svaj och blinkar med ögonen :laugh: Inte konstigt att han har energi att hitta på en massa skit på kvällar och nätter :cautious:
 
Hos oss är det olika, Ladda ligger gärna på sin upphöjda plats och kikar, Otis ligger mest och sover i sin koja. Han kommer alltid ut helt yrvaken med öronen på svaj och blinkar med ögonen :laugh: Inte konstigt att han har energi att hitta på en massa skit på kvällar och nätter :cautious:

Våra är lika dana. De har en plats de föredrar och där ligger de och sofftar. Mamma Mu ligger gärna upphöjt medans Skägget knappt lämnar bädden. Den berikning som funnits har inte varit speciellt intressant mer än i början. Ingen av våra vuxna hundar "leker" ensamma eller med varandra. Nu är ju våra väldigt lite i hundgård,de är oftast lösa ihop på gården ist. Och de motioneras, tränas och stimuleras lika mycket som om de skulle ha lämnats inne, så jag tror de ser hundgårdarna som ett avkopplingsställe där de får vara ifred.
Hur en hundgård ser "bäst" ut är ju väldigt individuellt och bör ju anpassas efter hunden och vilken funktion den är tänkt att fylla.
 
Min man har byggt en hundgård, vilken inte alls är till för att hundarna ska bo där eller vara där när vi inte är hemma. Istället är den till vår hane som inte kan vara lös (tikarna kan vara lösa på vår oinhängnade gård) så att han kan få vara där ute några timmar på dagen. Tidigare fick han sitta på långlina, men hundgård är ju så mycket bättre!!
Kojan är bara tänkt som regn- vind- och solskydd och hundarna kan välja om de vill vara inne i den eller ovanpå. Behöver jag säga att de älskar att sitta uppe på den och spana ut över ägorna!
Nätet är villastängsel köpt på Byggmax och det är inte nergrävt, utan är fastsatt i liggande stängselstolpar utefter marken. Vår hane är inte rymningsbenägen alls. Stängselstoplarna är viltstängselstolpar som min man kom över för lite och ingenting där de bytte utefter E4.
Här är några bilder på hundgården, när den precis var klar och alla hundarna ville prova på den...
147748042829829600_resized.jpg

147748043130034300_resized.jpg

147748042661969900_resized.jpg
 
Drömmen är ju att kunna bygga en riktig jäkel till hundgård när jag väl i min lilla stuga med mycket mark, får, ankor och höns :love:
Och möjligtvis även en mindre.

Jag älskar att spåna på hur den framtida hundgården ska se ut. Jag vet att jag gärna vill ha lite terräng, träd och sånt. Nergrävt staket och gärna även nät-tak. En stor koja med hundlucka som har flera bäddar, bekvämt ska det vara. Utomhusbäddar med tak och vindskydd, samt lite olika höjda liggplatser.

Men det är ju lätt att drömma :angel:
 
Min drömhundgård ser ut typ såhär:

* Ett stort hundhus med boxar, en som är helt avgränsad (för löptikar, tik med valpar eller om några hundar inte går ihop) men att de andra hundarna ska kunna se varandra. Helst klinker eftersom det är enkelt att rengöra, svårt att äta på och håller forever. Gärna möjlighet att kunna spola av skitiga hundar, torkskåp för blöta täcken osv.
* Tre lite mindre, avgränsade gårdar. En med plattor, två med singel. Upphöjda liggplatser, där hundarna kan välja att vara under tak eller ej.
*1-2 större inhägnader i "terräng" anslutna till de mindre gårdarna, så att man kan välja att släppa ihop en, två eller tre hundar dit, från de mindre gårdarna. I vissa väder vill jag helt enkelt inte att hundarna ska ha möjlighet att rulla sig i lera, gräva i jord osv :p
* Tänker mig hundgårdssektioner runt de mindre gårdarna, viltstängsel runt terränggården/gårdarna. Rymningssäkrat (blir det någonsin det?) med armeringsjärn nergrävt.

Förhoppningsvis blir det verklighet om/när vi flyttar till det andra huset som ligger på gården. Det finns typ 60x40m outnyttjad trädgård där som tillåtits växa igen, tycker att det blir perfekt hundgårdsyta :D
 
Min drömhundgård ser ut typ såhär:

* Ett stort hundhus med boxar, en som är helt avgränsad (för löptikar, tik med valpar eller om några hundar inte går ihop) men att de andra hundarna ska kunna se varandra. Helst klinker eftersom det är enkelt att rengöra, svårt att äta på och håller forever. Gärna möjlighet att kunna spola av skitiga hundar, torkskåp för blöta täcken osv.
* Tre lite mindre, avgränsade gårdar. En med plattor, två med singel. Upphöjda liggplatser, där hundarna kan välja att vara under tak eller ej.
*1-2 större inhägnader i "terräng" anslutna till de mindre gårdarna, så att man kan välja att släppa ihop en, två eller tre hundar dit, från de mindre gårdarna. I vissa väder vill jag helt enkelt inte att hundarna ska ha möjlighet att rulla sig i lera, gräva i jord osv :p
* Tänker mig hundgårdssektioner runt de mindre gårdarna, viltstängsel runt terränggården/gårdarna. Rymningssäkrat (blir det någonsin det?) med armeringsjärn nergrävt.

Förhoppningsvis blir det verklighet om/när vi flyttar till det andra huset som ligger på gården. Det finns typ 60x40m outnyttjad trädgård där som tillåtits växa igen, tycker att det blir perfekt hundgårdsyta :D

Då har jag nästan dina drömgårdar här hemma snart ;)
Vi har sparat alla våra gammla, fula oranga gallersektioner och ska sätta upp dom uppe på en kulle m träd som vi har på gården. Det är tänkt som "lekhage" med natur. Mest för att unghundarna ska ha någon stanns att härja på ihop när vi är upptagna m annat och inte har koll. Vi har en isolerad koja som kan stå där med.
I dag finns redan detta på plats men är bara ca 25 m2. "Gubben" (avelshanen) bor där dagtid. Vi har mer galler men som vi haft till valphage mm. Sätter vi ihop allt blir den stor :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 140
Övr. Hund Nu under våren så ska jag bygga en hundgård - isolerad och uppvärmd hundkoja, inhägnad hage etc. Meningen är att hundarna ska kunna vara...
2
Svar
31
· Visningar
2 592
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej! Om några månader flyttar vi från lägenhet till hus! Äntligen ska vi få en tomt där vi kan odla och hunden får mer plats. Någon...
Svar
16
· Visningar
2 461
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp