Bygga hundgård?

Mia_R

Trådstartare
Jag funderar på om jag skulle bygga en hundgård åt hundarna och använda friggeboden som hundkoja åt dem? Jag har den bara som förråd så isf skulle jag kunna sätta in en lucka så de kan gå ut och in som de vill när jag är på jobbet. Eller kanske istället för att ta hål i ena dörrbladet häkta av den och sätta upp en köldridå? Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån när jag har kontorsdagar så det hade bara varit de gånger jag jobbar skift som de hade behövt använda den och grannen slipper släppa ut dem om jag blir borta många timmar.

Tänker jag helt fel? 🤔
 
Det blir svårt för hundarna att värma upp friggeboden med sin kroppsvärme om de skulle behöva det under vintern. Har du värme där inne så funkar det givetvis ändå, men annars tänker jag att en riktig och isolerad hundkoja är bättre.
 
Jag har gjort hundgård och har hundlucka med saloondörrar. Har haft det i ett år nu d v s över en vinter. Det har fungerat hur bra som helst. Luckan håller effektivt kylan ute och det gick fort för hundarna att lära sig den. Jag har luckan i en dörr till ett uppvärmt utrymme får jag kanske tillägga.
 
Det blir svårt för hundarna att värma upp friggeboden med sin kroppsvärme om de skulle behöva det under vintern. Har du värme där inne så funkar det givetvis ändå, men annars tänker jag att en riktig och isolerad hundkoja är bättre.
Jag tror inte de har något problem med lite kyla, skulle det bli svinkallt får de stanna inne istället, men tyvärr verkar det som de kalla vinterdagarna blir allt färre. :(
 
Jag tror inte de har något problem med lite kyla, skulle det bli svinkallt får de stanna inne istället, men tyvärr verkar det som de kalla vinterdagarna blir allt färre. :(
Ja men då så. Tänk på att friggeboden behöver vara isolerad oavsett bara, isolering skyddar även mot värme sommartid.
 
Ja men då så. Tänk på att friggeboden behöver vara isolerad oavsett bara, isolering skyddar även mot värme sommartid.
Det är den redan. :) Köldridån är tänkt att slippa göra hål i dörr eller vägg men tillåta fri passage och även fortsättningsvis kunna användas delvis till förråd så hyllorna på ena väggen får vara kvar. Jag ska bara flytta ut min stora såg och lite skräp så finns det gott om plats med bäddar åt dem. Min grönis ligger redan nu gärna vid ytterdörren då han ibland tycker det blir för varmt inne trots att jag har ganska kallt i sovrum/hall.
 
Det är den redan. :) Köldridån är tänkt att slippa göra hål i dörr eller vägg men tillåta fri passage och även fortsättningsvis kunna användas delvis till förråd så hyllorna på ena väggen får vara kvar. Jag ska bara flytta ut min stora såg och lite skräp så finns det gott om plats med bäddar åt dem. Min grönis ligger redan nu gärna vid ytterdörren då han ibland tycker det blir för varmt inne trots att jag har ganska kallt i sovrum/hall.
Då låter det helt perfekt.
 
Ja varför inte. Skulle dock tänka ett varv på värme om du bor där det blir kallt, lite beroende vad för ras du har dock 😅. Vi har en hundgård med ’större’ hus (full takhöjd och 4*2,5m bottenyta). Huset är isolerat och har värmekälla så håller minst några plusgrader samt att det finns ett hundgårdselement att ligga mot.
Hade inte utan gott samvete kunnat lämna ej polarhundar och dyl utan uppvärmd hus/koja här på vintern.

0EA5E217-C692-4EA8-8EC9-E0D77CB98859.jpeg


Är friggeboden uppvärmd så gör en hundlucka så smiter inte värmen ut. Min upplevelse är att det är mycket mer effektivt än klädtips, dels pga tätheten och dels pga generellt mindre storlek på hålet såklart. Vill du inte göra åverkan, häkta av ena dörrbladet och sätt istället upp en skiva med en hundlucka i :)

Jag funderar på om jag skulle bygga en hundgård åt hundarna och använda friggeboden som hundkoja åt dem? Jag har den bara som förråd så isf skulle jag kunna sätta in en lucka så de kan gå ut och in som de vill när jag är på jobbet. Eller kanske istället för att ta hål i ena dörrbladet häkta av den och sätta upp en köldridå? Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån när jag har kontorsdagar så det hade bara varit de gånger jag jobbar skift som de hade behövt använda den och grannen slipper släppa ut dem om jag blir borta många timmar.

Tänker jag helt fel? 🤔
 
Jag bor några mil utanför Sthlm och här regnar mest vintrarna bort tyvärr. :(
Hundarna är belgisk vallhund och jag tänkte det var roligare för dem att kunna välja själva om de vill vara ute eller gå in och vila när jag är på jobbet + grannen slipper släppa ut dem, han har ju också ett liv. Blir det väldigt kallt eller varmt kan de få vara inne i huset, men jag tror de skulle föredra att kunna hålla uppsikt på omgivningarna övriga dagar på året som det varken är för varmt eller för kallt. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 093
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 457
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 301
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp