Bygga hus och stall som ensamstående

KattenLovis

Trådstartare
Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård.

Han har i flera år sagt att han inte vill ha något med hästar att göra. Vår dotter rider och han har trots att vi har allt utanför dörren ingen aning om hur det går för henne i hennes sport. Pratar jag om hästar så himlar han med ögonen.

Vi bråkar ständigt om ekonomin, jag tjänar mer än honom men han tycker det är orättvist att jag lägger så mycket pengar på hästarna. Kostnaden för dem är samma eller mindre än de var när vi träffades för 17 år sen.

Känslorna för honom är obefintliga på grund av alla bråk och förolämpningar men det ekonomiska kring gården gör att vi inte kommer vidare.

Jag har kommit fram till att jag vill stycka av en bit av vår mark och bygga en ny lite mindre gård men har ingen att prata med som har gjort detta tidigare och framförallt inte som ensamsåtende och under separation. Jag har bett mina föräldrar om hjälp med tex tekniska bitar (som om man ska ha solpaneler, vedspis mm) men de är inte intresserade.

Just nu så går jag och planerar att söka förhandsbesked om bygglov men det finns en stor osäkerhet om att få det på just den platsen jag valt eftersom det är prioriterad jordbruksmark. Då är alternativet att lägga huset att i skugga stor del av året, och det är kanske inte det bästa. Men jag resonerar lite som så här, jag får ta det jag har och göra det bästa av det. Ett nytt hus och stall kanske är toppen även om det ligger i skugga, eftersom det är egen mark så klarar jag det ekonomiskt. Det kommer bli ett litet hus, under 120 kvm.

Men det finns så många saker jag behöver resonera och diskutera, är det någon som vill hjälpa till med det ;)?
 
Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård.

Han har i flera år sagt att han inte vill ha något med hästar att göra. Vår dotter rider och han har trots att vi har allt utanför dörren ingen aning om hur det går för henne i hennes sport. Pratar jag om hästar så himlar han med ögonen.

Vi bråkar ständigt om ekonomin, jag tjänar mer än honom men han tycker det är orättvist att jag lägger så mycket pengar på hästarna. Kostnaden för dem är samma eller mindre än de var när vi träffades för 17 år sen.

Känslorna för honom är obefintliga på grund av alla bråk och förolämpningar men det ekonomiska kring gården gör att vi inte kommer vidare.

Jag har kommit fram till att jag vill stycka av en bit av vår mark och bygga en ny lite mindre gård men har ingen att prata med som har gjort detta tidigare och framförallt inte som ensamsåtende och under separation. Jag har bett mina föräldrar om hjälp med tex tekniska bitar (som om man ska ha solpaneler, vedspis mm) men de är inte intresserade.

Just nu så går jag och planerar att söka förhandsbesked om bygglov men det finns en stor osäkerhet om att få det på just den platsen jag valt eftersom det är prioriterad jordbruksmark. Då är alternativet att lägga huset att i skugga stor del av året, och det är kanske inte det bästa. Men jag resonerar lite som så här, jag får ta det jag har och göra det bästa av det. Ett nytt hus och stall kanske är toppen även om det ligger i skugga, eftersom det är egen mark så klarar jag det ekonomiskt. Det kommer bli ett litet hus, under 120 kvm.

Men det finns så många saker jag behöver resonera och diskutera, är det någon som vill hjälpa till med det ;)?
Men är det inte bättre om du och maken sätter er ner och resonerar om lösningar? För mig verkar det enklaste att du bor kvar på den befintliga gården och maken antingen bygger sig ett hus på er mark eller kanske flyttar någon helt annanstans? Vill maken ha kvar hästgården om ni går isär? Rent ekonomiskt lönar det sig sällan att bygga nytt, sen finns det andra fördelar av att bygga nytt men det blir ofta dyrt i slutändan.
 
Tack för svaren, problemet är att gården är värderad till drygt en miljon mer än vi har lån på, han behöver ha del av den vinsten för att kunna skaffa något nytt.

Jag får inte lån på så höga belopp men är beviljad ett lån som nätt och jämt täcker ett husbygge. Ca 200 000 kr tillgodo vad jag kan räkna mig till.

Han känner att jag vill åt hans pengar vilket jag inte alls vill och vill att det ska gå rätt och rättvist till så att han inte har den känslan.
 
Tack för svaren, problemet är att gården är värderad till drygt en miljon mer än vi har lån på, han behöver ha del av den vinsten för att kunna skaffa något nytt.

Jag får inte lån på så höga belopp men är beviljad ett lån som nätt och jämt täcker ett husbygge. Ca 200 000 kr tillgodo vad jag kan räkna mig till.

Han känner att jag vill åt hans pengar vilket jag inte alls vill och vill att det ska gå rätt och rättvist till så att han inte har den känslan.
Men varför säljer ni inte gården och delar lika på vinsten och sen köper du en ny befintlig gård? Eller hyr? Fast det kanske inte heller funkar? Alltså jag skulle knappast bry mig om de materiella även om jag förstår att hästar är superviktigt. Det viktigaste måste ju vara att ni i familjen mår bra och att du lever i en fungerande relation. Hyr in hästarna nånstans eller sälj dem. I det här läget är det materiella inte viktigt, utan hur du och dina barn mår.
 
Tack för svaren, problemet är att gården är värderad till drygt en miljon mer än vi har lån på, han behöver ha del av den vinsten för att kunna skaffa något nytt.

Jag får inte lån på så höga belopp men är beviljad ett lån som nätt och jämt täcker ett husbygge. Ca 200 000 kr tillgodo vad jag kan räkna mig till.

Han känner att jag vill åt hans pengar vilket jag inte alls vill och vill att det ska gå rätt och rättvist till så att han inte har den känslan.
Men jag förstår inte hur ni tänker? Har maken möjlighet att kvar gården? Eller tänker ni sälja gården? Den enklaste lösningen är ju att köpa ut maken från gården, ta ut en värderingsman och prata med banken om vettiga lösningar. Om gården är värd en miljon mer än vad ni har lån för så borde det inte vara några problem?
200 000 kr är nästan ingenting när det gäller husbygge, helt plötsligt dyker det upp en olämplig sten och kostnaden sticker iväg med 500 000 kr. Sen är det inte bara själva husbygget, du behöver göra i ordning ytorna utanför, även om man bara vill ha en gräsmatta så kostar det pengar.
 
Det känns nästan som om en försäljning av hela gården är bäst rent ekonomiskt och du köper ett nytt ställe på vinsten plus lån?


Din man vill inte stycka av? Alltså stycka av och sen sälja ’resten’?(eller i vilken ordning man nu gör det)
Du kan inte köpa ut honom?
Avstyckning är ju förvisso inte helt gratis heller, men det har du säkert koll på.
 
Tack för svaren, problemet är att gården är värderad till drygt en miljon mer än vi har lån på, han behöver ha del av den vinsten för att kunna skaffa något nytt.

Jag får inte lån på så höga belopp men är beviljad ett lån som nätt och jämt täcker ett husbygge. Ca 200 000 kr tillgodo vad jag kan räkna mig till.

Han känner att jag vill åt hans pengar vilket jag inte alls vill och vill att det ska gå rätt och rättvist till så att han inte har den känslan.
Jag hänger inte med?

Gårdens värde utan lån är alltså en mille. Dvs det är vad ni skulle kunan få ut av att sälja den. Han behöver de 500 000 för att köpa "något nytt". Och du med.

Du får inga höga lån men funderar på att bygga? Vad är "höga belopp"?

Ett trähus kostar mellan halvannan och ett par mille. Sedan tillkommer kostnader för avstyckning, bygglov, vatten, avlopp och el.
Räkna med 2-3 miljoner totalt.
Sedan ska du bygga stall. Ytterligare minst en halv miljon.

Jag får inte ihop hur du tänker. Kan du förklara mer?
 
Men varför säljer ni inte gården och delar lika på vinsten och sen köper du en ny befintlig gård? Eller hyr? Fast det kanske inte heller funkar? Alltså jag skulle knappast bry mig om de materiella även om jag förstår att hästar är superviktigt. Det viktigaste måste ju vara att ni i familjen mår bra och att du lever i en fungerande relation. Hyr in hästarna nånstans eller sälj dem. I det här läget är det materiella inte viktigt, utan hur du och dina barn mår.

Det är inte jättegott om gårdar häromkring och min tanke är att stanna på orten där barnen har vänner, skola och fritidsaktiviteter. Hästarna kan jag sälja av om det behövs men det är nog snarare grejen att han föraktar det jag brinner för som gör att jag inte vill fortsätta. Samt en massa andra saker som inte fungerat långe i relationen.
 
Men jag förstår inte hur ni tänker? Har maken möjlighet att kvar gården? Eller tänker ni sälja gården? Den enklaste lösningen är ju att köpa ut maken från gården, ta ut en värderingsman och prata med banken om vettiga lösningar. Om gården är värd en miljon mer än vad ni har lån för så borde det inte vara några problem?
200 000 kr är nästan ingenting när det gäller husbygge, helt plötsligt dyker det upp en olämplig sten och kostnaden sticker iväg med 500 000 kr. Sen är det inte bara själva husbygget, du behöver göra i ordning ytorna utanför, även om man bara vill ha en gräsmatta så kostar det pengar.

Ja, just köpa ut en del av marken är min plan och börja på egen kula.
 
Det känns nästan som om en försäljning av hela gården är bäst rent ekonomiskt och du köper ett nytt ställe på vinsten plus lån?


Din man vill inte stycka av? Alltså stycka av och sen sälja ’resten’?(eller i vilken ordning man nu gör det)
Du kan inte köpa ut honom?
Avstyckning är ju förvisso inte helt gratis heller, men det har du säkert koll på.

Vågar inte chansa på att hitta något nytt, det är inte gott om möjligheter här. Vi kan inte riktigt prata om detta på en vuxen nivå utan det blir bara skrik och hårda ord från hans sida. Jag har inte så bra koll på avstyckning och nybildande av annan fastighet. Hittar ingen som är bra på detta, kan du mer?
 
Tror du verkligen att det bästa är att ni bo så nära varandra som det blir om du bygger på samma mark? Efter separation och med nya partners och kanske deras barn och/eller nya barn - att då bo så nära? Eller är gården jättestor?

Han har inget intresse av att bo kvar. Det är rätt långt mellan nuvarande hus och det eventuellt nya. Jag har ingen förhoppning om att leva med en ny partner i samborelation med dennes barn. Samt ska inte ha några nya egna. Kanske en särbo men jag behöver hitta mig själv igen efter detta.
 
Senast ändrad:
Jag hänger inte med?

Gårdens värde utan lån är alltså en mille. Dvs det är vad ni skulle kunan få ut av att sälja den. Han behöver de 500 000 för att köpa "något nytt". Och du med.

Du får inga höga lån men funderar på att bygga? Vad är "höga belopp"?

Ett trähus kostar mellan halvannan och ett par mille. Sedan tillkommer kostnader för avstyckning, bygglov, vatten, avlopp och el.
Räkna med 2-3 miljoner totalt.
Sedan ska du bygga stall. Ytterligare minst en halv miljon.

Jag får inte ihop hur du tänker. Kan du förklara mer?

Jag har räknat med att jag har drygt 3 milj att röra mig med till att börja med.
 
Ja, just köpa ut en del av marken är min plan och börja på egen kula.
Men det måste väl bli billigare att köpa ut maken från den befintliga gården i såna fall? :confused: Nu har jag ingen aning om vad eran gård är värd men det känns helt orimligt att det skulle bli billigare att stycka av mark och bygga nytt? Prata med eran bank och deras jurister, för mig verkar det logiska att du löser ut maken från lånen och en del av det överskjutande värdet. Du har kvar en gård som är i drift och maken får ut en summa pengar och kommer ifrån sina lån. Alternativt att du löser ut honom från gården och han styckar av en bit mark för att sälja/bygga på själv.
 
Men det måste väl bli billigare att köpa ut maken från den befintliga gården i såna fall? :confused: Nu har jag ingen aning om vad eran gård är värd men det känns helt orimligt att det skulle bli billigare att stycka av mark och bygga nytt? Prata med eran bank och deras jurister, för mig verkar det logiska att du löser ut maken från lånen och en del av det överskjutande värdet. Du har kvar en gård som är i drift och maken får ut en summa pengar och kommer ifrån sina lån. Alternativt att du löser ut honom från gården och han styckar av en bit mark för att sälja/bygga på själv.

Men det är ju så jag tänker 😃, eller menar du att jag inte skulle stycka av? Fast när du skriver att han ska stycka av mark och sälja så får jag en idé, jag kanske ska föreslå att vi säljer två tomter och att den summan blir den han får med sig och jag behåller gården.
 
Men det är ju så jag tänker 😃, eller menar du att jag inte skulle stycka av? Fast när du skriver att han ska stycka av mark och sälja så får jag en idé, jag kanske ska föreslå att vi säljer två tomter och att den summan blir den han får med sig och jag behåller gården.
Ja har ni tillräckligt mycket mark och den är intressant för andra att bygga på så kan det vara ett lämpligt sätt, åter igen, prata med eran bank och deras jurister, de jobbar med sånt här dagarna i ända och är de enda som kan svara på om de kommer att gå med på att du blir ensam på lånen osv.
 
Men det är ju så jag tänker 😃, eller menar du att jag inte skulle stycka av? Fast när du skriver att han ska stycka av mark och sälja så får jag en idé, jag kanske ska föreslå att vi säljer två tomter och att den summan blir den han får med sig och jag behåller gården.
Vad skulle det vara för fördel med en mindre gård? Under 2ha kan man ju inte ha jordbruksfastighet och ska du ha häst är det ju i minsta laget att ha 2ha.
Varför bryr du dig så mycket att han vill ha massa pengar osv? Han får väl jobba själv då. Eller är han för fin för hyreslägenhet?
Låter lite som de som skiljer sig i USA och vill ha underhållssystem av exet på grund av att man har vant sig vid högre levnadsstandard
 
Men det är ju så jag tänker 😃, eller menar du att jag inte skulle stycka av? Fast när du skriver att han ska stycka av mark och sälja så får jag en idé, jag kanske ska föreslå att vi säljer två tomter och att den summan blir den han får med sig och jag behåller gården.

Egentligen jättesvårt att svara när man har så liten del av bilden men ett försök iaf:

Ja det är svårt att få bygglov för bostad på jordbruksmark, därmed inte sagt att det är omöjligt. Men om du ska ha hästar är det väl iofs inte en bostadsfastighet det ska bli?

Att stycka av fler tomter för att sälja är såklart en god ekonomisk idé om ni får förhandsbesked och har råd med investeringen. Men då tillbaka till problemen med bostadsfastighet på jordbruksmark.

Räkna med iaf ett års handläggningstid hos lantmäteriet. Kostnad minst 40-50 tusen iaf (för enbart en avstyckning).

Har också svårt att se att bygga nytt skulle vara enklare och billigare.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 502
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp