Bygga innehage till kaniner

godishanna

Trådstartare
Vi har planer på att skaffa kaniner. Tänkte ha sem inomhus till att börja med då det är höst och de är vana vid det.
Hade tänkt ha en bur men att den alltid ska stå öppen ut till en innehage eller vad man ska kalla det. Halva ena hallen ska de få.
Nu till frågan. Hur högt hoppar kaniner?? Räcker det att vi delar av hallen med en osb-skiva som är 80 cm hög? Eller kommer de hoppa över då?
Vi tänkte även ha en grind i dörröppningen mot köket men precis vid den väggen är en fast möbel på ca 45 cm höjd så nu tänker jag att de ”lätt” kan hoppa från den över grinden...
Lite kollrig över detta... har inte haft kaniner sedan jag var barn och de satt i små burar och fick bara komma ut en gång om dan...
Någon som sitter på en smart lösning? 😊
 
Vi har planer på att skaffa kaniner. Tänkte ha sem inomhus till att börja med då det är höst och de är vana vid det.
Hade tänkt ha en bur men att den alltid ska stå öppen ut till en innehage eller vad man ska kalla det. Halva ena hallen ska de få.
Nu till frågan. Hur högt hoppar kaniner?? Räcker det att vi delar av hallen med en osb-skiva som är 80 cm hög? Eller kommer de hoppa över då?
Vi tänkte även ha en grind i dörröppningen mot köket men precis vid den väggen är en fast möbel på ca 45 cm höjd så nu tänker jag att de ”lätt” kan hoppa från den över grinden...
Lite kollrig över detta... har inte haft kaniner sedan jag var barn och de satt i små burar och fick bara komma ut en gång om dan...
Någon som sitter på en smart lösning? 😊

Min lilla dam på 3 månader (relativt stor, Gotlandskanin, vuxenvikt ca 4 kg) hoppade lätt över kompostgaller på 70 cm. Så fick lägga tak på hennes hage. Nu har jag dem inte inne men de har en stor hage i en box i en av stalldelarna.
Kan tänka mig att en osb-skiva är ännu lättare att skutta över då de kan ta avstamp på kanten. Å andra sidan har jag sett andra som verkar ha kompostgaller utan att kaninerna hoppar. Det enklaste är nog att testa och vara hemma under testperioden ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Ullmerkott
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Martenix
·
Däggdjur Jag har 2 kaniner, eller jag ska få dom snart, dom är bara 8 veckor när dom kommer och ca 10 cm höga men eftersom dom kommer blir ca 5...
Svar
6
· Visningar
1 335
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 234
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp