Bygga kattgård med kompostgaller?

Daimstruten

Trådstartare
Hej alla,
Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort. Går ut med dom i koppel men dom vill vara ute mer. Funderar på att skaffa en kattgård så dom får vara ute och lufta lite i säkerhet och hittade en sida där man kan köpa en sån ifrån men dom större varianterna kostar ca 10 tkr. Den såg dessutom ut att i princip vara uppbyggd av kompostgaller så nu undrar jag om man själv skulle kunna köpa kompostgaller som man fäster med buntband i 180 cm stålpinnar och täcka med nåt nät upptill och bygga en mycket billigare. Är det nån som gjort nåt sånt?

Varje gallersektion är 90×70 så jag tänkte att två såna på höjden (90×2) borde bli lagom höjd. Tänkte mig 4 sektioner i bredd och 8 i längd dvs 280x560 cm. Hur får man stadga i den? Spänner några 300 cm pinnar över?

Är detta en omöjlig idé?
 
Kanske ska nämna att jag gärna skulle vilja kunna flytta den också relativt lätt för på höst/vinter/vår jobbar jag från hemmakontoret och detta rum har fönstret mot ingångssidan så då vill jag ha kattgården där medan sommartid är jag mest på baksidan.
 
Kompostnät på höjden blir tungt, så stålpinnar... jag tror det blir ostadigt. Jag har en rastgård, men den är ruskigt gediget byggt och inget man flyttar på. Träramar med rådjursnät är nog bäst om du ska kunna flytta på den.
20200414_172727.jpg
 
Tack för alla svar. En annan idé jag hade var om det skulle gå att köpa ett partytält (3×6m) och helt enkelt sätta ett nät runt tältstommen på det. Skulle det kunna funka eller är en sån för instabil eller innebära andra problem?
 
Tack för alla svar. En annan idé jag hade var om det skulle gå att köpa ett partytält (3×6m) och helt enkelt sätta ett nät runt tältstommen på det. Skulle det kunna funka eller är en sån för instabil eller innebära andra problem?

Jag tror att det blir vansinnigt instabilt. Partytält blåser lätt sönder (alltså tältets stomme..) just för att de inte är särskilt stabila. Jag använde ett partytält när jag stod som utställare på tävling, evenemang etc, och skulle aldrig använda den stommen på det sättet baserat på den erfarenheten.
 
Du kan köpa hönsnät på rulle. Det är mycket billigare än kompostgaller och du kan enkelt klippa till det så att det passar.
 
Jag har använt galler till hundbur när jag byggt min. Det går säkert att göra snabbkopplingar så du kan göra en sån flyttbar. Den behöver dock fästas i väggen på något sätt för att bli stabil. Dessa galler är ju inte heller gratis, men lättare att hitta begagnat.
IMG_20190729_173458396_HDR~2.jpg
 
Mina planer har expanderat en aning... Planen är nu att gå på en ordentlig inhägnad av en hygglig del av tomten inkl. min altan så katterna kan gå ut och in som dom vill genom den befintliga kattluckan. Så det blir en u-formad inhägnad med måtten 8+19+7. Ska bara lyckas få ner ett gäng jordankare med träreglar att fästa det hela i. Funderar på att köra på sånt där förstärkt kattnät som är 2x75 meter för då kan katterna inte klättra i det samtidigt som fåglar och rådjur förhoppningsvis kan se det och inte fastnar. Funderade först på att leja bort det hela, men efter en skrattretande offert på 64tkr från en byggfirma har jag beslutat att vi fixar det hela själva. Kan ju inte vara hjärnkirurgi...
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 875
Senast: ptr
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 121
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 722
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp