Bygga ligghall och kostnader

Sundbro

Trådstartare
Nyfiken på det här med ligghallar. Vad skulle det kosta att bygga en för tre hästar från scratch? Är dålig på det här med kostnadsberäkningar.

Blir det minst lika bra med en begagnad lada typ timmerstuk eller blir det för mörkt i en sådan så att de inte går in? Tänkt att användas i vinterhagen till några av hästarna som mår bäst ute (de andra får gå in i stallet kväll).

Blanda inte ihop med vindskydd för häst, jag vill inte ha snö och väta in i ligghallen det blåser dessutom rejält där jag bor periodvis under vinter/höst så det måste vara stabilt.

Byggtips?
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi har en lada som står precis mellan vinter och sommarhagen. Vid kortändan på den var det ett gammalt traktorgarage med tre portar. Där har vi delat av med en vanlig boxvägg så det är två boxar. En på 3×6 meter och en på 6, 6×6 meter. Längst in i lösdriften har vi dörrar in till ladan. Väldigt smidigt när det är snöstorm och man ska fodra. Eftersom det inte fin s några fönster än så har vi en liten nattlampa som alltid är tänd. De gamla portarna sitter kvar så vi kqn stänga in hästarna om det behövs.
Det jqg kan ångra är att vi inte gjutit platta under. Vi har bara lagt grus och så bädd på det. Mycket grus kommer följa med ut när bädden ska ut...
Men hästarna älskar sin lösdrift och är ofta därinne. Jag har gjort hagarna så de kan komma åt lösdriften både från vinter och sommarhagen. Lika uppskattat året om.
Just ja, baksidan på grannens lada ligger 15-20 meter framför ingången till min lösdrift och det bli därmed mindre blåst.

Vad kan våran lösdrift kostat... Ett lass grus och några OSB-skivor.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Tyvärr får jag inte sno åt mig ladan för sambon den hade blivit perfekt annars sett till storlek och läge men vi har foderförvaring och andra grejor där så det blir att bygga något helt fristående ute i hagen. Hade tänkt grus under men får jag tag på begagnade plattor så kanske det fungerar som avskiljare.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Det går inte att använda ladugårdsväggen som en vägg i lösdriften heller? och bygga på väggar och tak på det? Om du ska ha grus så tänk på läget och var regnvatten tar vägen. O h smältvatten. Vår lösdrift liggen lite lågt så när det är vår och både regn från tak och smältvatten kommer på samma gång blir det lite blött i botten. Vi kommer därför dränera runt ladan och sätta hängrännor.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Svar nej.Byggnaden är ihopbyggd med stallet. Det måste bli ett helt fristående bygge annars tar vi oss inte in i ladan med traktorn, enda lediga väggen gränsar till grannens mark så den vägen går också bort. Går inte bygga i angränsning till stallvägg då vi har "bilväg" emellan.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Men hallå var finns ni alla byggare? Någon som byggt från grunden för kallt klimat dvs snöiga vintrar och som kan ge svar? Det brukar ju vara sommartid som de flesta byggprojekt drar igång ju.

Annars vänder vi på det och frågar hur många plintar och reglar som behövs till bygge på ca 8x4m. Skulle gärna ha större men virke är dyrt.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi bygger en rejäl ligghall just nu. 4 väggar, två öppningar där det kommer hänga plastgardiner. Vi har pga dåliga erfarenheter av grusbotten valt att gjuta platta. Vi har bytt till oss en del av virket till reglarna. Ligghallen är 9x4,5 o 3m i lägsta takhöjd.

Som det ser ut nu slutar kalaset på ca 40000 när det är målat o klart... Lite dyrare än planerat! Men men...det blir bra och rejält!
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Oj, saftig summa. Hade tänkt mer budget variant på mitt bygge men det verkar dra iväg rätt fort med virke och grus. Hur många hästar kommer du ha i din ligghall?
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Jag byggde en ligghall med ungefär dina mått (den är 4x7,5) för några år sedan. Dock hade jag redan 2 väggar i en annan byggnad, men det är inte "klädseln" som kostar. Taket var dyrt, närmre 10' för hela plåtar så att man slipper skarva (men min dåvarande sambo jobbade med plåthallar då så vi fick löjligt bra pris, betalade väl halva). Likaså är bärlinor och balkar dyrt.

Jag har 10 plintar, en i varje hörna, 2 längs långsidan och en plint i mitten på kortsidan. Jag ville ändå ha stängt på mitten i fronten så att det blir 2 ingångar så det löste sig bra. Vi har en annan ligghall som är mindre och bara har en ingång som är något bredare, men den är lite dum när man har fler hästar där, för det räcker att en häst ställer sig i dörren så går inte de andra in.

Ett tips är att rita en skiss och gå in till byggvaruhus och be om en kostnadsuppskattning mellan tummen och pekfingret. Själva byggprincipen är väldigt enkel, frågan är vad du ska klä med, om du ska ha fönster osv. Jag har inga fönster, det funkar bra ändå. Glöm inte att fundera på avrinning, mitt kan bli lite väl blött ibland...
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi byggde ligghall förra året. 12x5 meter med två ingångar. Uppsatt "fritt" ute i vinterhagen, alltså inte ihopkopplat med någon befintlig byggnad.

Eftersom vi saknade eget byggmaterial, så skulle vi behöva köpa allt, samt, åtminstone delvis, ta hjälp med bygget.

Vi gjorde två kalkyler, dels offerter från byggare inklusive material, "bygga från scratch", dels tog vi in offerter från två stallbyggare med monteringsfärdiga ligghallar.

Grundarbetet var likdant oavsett lösning, nämligen grävning och grusning som om det skulle gjutas platta (för att kunna gjuta om vi vill det i framtiden), och en "enkel" grundmur av sulblock i leka med armering att "ställa" byggnaden på, alltså inga plintar.

Om vi hade köpt allt material, och betalat byggare för det mesta jobbet förutom en del hantlangning, transporter av material och grävning (granne med grävmaskin + transporter med egna traktorn med tippkärra), så hade ligghallen kostat ungefär 90.000 eller 110.000 kr, enligt offerterna. Utav detta är drygt hälften materialkostnad.

En monteringsfärdig ligghall i vår önskade storlek, som var det vi valde, kostade oss ca 50.000 kronor, plus ca 10.000 kronor då vi tog hjälp av byggare för att få grunden, stommen, taket och delar av plankfyllningen på plats. Denna monteringsfärdiga ligghall tog ungefär 3 dagar att montera, och sedan 3 dagar att måla (gjorde vi själva) både ut- och invändigt.

För oss hade det blivit en förlustaffär att "bygga själva" från scratch, både ekonomiskt och tidsmässigt.
När vi började projektet, så insåg vi inte hur hög materialkostnaden var, och överskattade hur mycket tid vi hade att bygga själva. Vi trodde att vi skulle kunna leja bort resningen av en egentillverkad stomme och takläggningen, och sedan göra resten, men vi insåg allteftersom att vi inte skulle hinna få det färdigt före ruskvädret på hösten.
Som någon sa, takplåt är jättedyrt, och den behöver vara kondensskyddad till ligghallen. Endera så köper man kondensskyddad plåt (liksom luddig på undersidan), eller så monterar man den med byggplast undertill. Dessutom är det grova virke, eller eventuellt limträbalkar, som behövs till en större ligghall också rejält dyrt.

De som lyckas bygga egna ligghallar billigt, verkar ofta ha tillgång till någon del av materialet på annat sätt än att köpa det nytt i bygghandeln. Eller så handlar det om mindre vindskydd, där man inte behöver så grova dimensioner eller stora takplåtar.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Oj, saftig summa. Hade tänkt mer budget variant på mitt bygge men det verkar dra iväg rätt fort med virke och grus. Hur många hästar kommer du ha i din ligghall?

Ligghallen blir 40kvm och sen beror antal hästar på hur stora de är. Med mina c-ponnys blir det 6stk. MEN vi bygger den här hallen för att min ögonsten är så låg i rang att han inte vågar komma in i befintliga ligghallar, där det går 8hästar totalt på 45kvm. Så i den nya ligghallen kommer bara två kanske tre c-ponny att bo.

Såhär ser den ut just nu
wpid-dsc_0859.jpg


Vi köpte taket igår o blev förvånade över enbart 4500kr?! Då skall vi lägga markduk under för att ta kondensen. Totalsumman just nu är uppe i 33 tusen och då har vi bara vindnäten kvar samt makadamet i botten. Så 40" verkar bli slutsumman.

Om du vill bygga rejält, stabilt och för vinterbruk så är det nog något liknande som måste till(fast vi har tagit i i överkant med takhöjden). Platta är i min värld nödvändigt, dyrt men stabilt och framförallt torrt! Jag hatade våran gamla ligghall som blev torvgröt vid varje större regnskur och vid tjällossning. Dessutom har jag hört om hallar där grusbädden möglat och orsakat allergiska problem hos hästarna!

Jag är jättenöjd, idag skall vi klä med panel och börja måla! Imorn läggs taket.

Hade jag vetat hur mkt jobb o vilka pengar det rört sig om hade jag nog funderat på byggsats istället. Blir det nånsin nån mer ligghall här på gården så blir det byggsats!
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Huga. Trodde inte det var så dyrt att bygga nytt. Vad jag förstått så är det underlaget som oftast drar iväg i kostnad.

Någon som har monterat ner och flyttat befintlig lada eller liknande? Vad får man loss en bra sådan för? Hamnar prislappen ungefär vid 30-40000 när allt är klart för sådanan också om man ska ha i storlek 30 kvm eller strax under. Hur löser man takhöjder och öppningar som måste anpassas för häst, är det ens värt ekonomiskt att bygga en sådan istället?
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Har tittat på byggsatser men tycker de flesta är väldigt öppna framtill, är rädd för att snö ska yra in och förstöra bädden, och dyra!
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Ur ett konstruktionsperspektiv, så är det enkelt och billigt att själv komplettera en byggsats ligghall med en "mittvägg" på den öppna långsidan.

Det där med att flytta en lada, det kan väl göras, som ett sätt att få tag på material som stolpar m.m.
Men de äldre stolpkonstruktionerna är inte byggda för att plockas ner och plockas upp, så arbetsinsatsen blir nog stor, och det blir riskerar att bli mer av "återanvändning av rivningsvirke", än en flytt av ett hus.

En timmerlada är i så fall enklare att hantera, en sådan är ju i princip en byggsats och dessutom är det väggarna som bär taket. Man måste dock märka stockarna ordentligt så att man vet hur de ska sättas ihop.
Jag har varit med och plockat ner och monterat upp några mindre timmerbyggnader (typ friggebodsstorlek), och det är helt klart görbart. Blir lättare att göra på rätt sätt om någon som deltar i jobbet är kunnig i timmerhuskonstruktion.

Kan du få en byggnad gratis (=mot arbetsinsats), så kan det vara en ide, men hinner du/ni verkligen göra allt själva med rivning och återmontering?

Ska man försiktigt plocka ner en byggnad, så att det går att sätta ihop den igen, så tar det mycket tid. Har man inte möjlighet att köra materialet själv, så kostar transporten, och antagligen så får man byta ut taket och delar, som är dåliga.


En ca 30 kvm monteringsfärdig ligghall kostar kring 30-35 tusen, så det är ungefär den kostnaden som "ett gammalt hus" jämföras med.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

*knapplån*

Tips på lösningar av förankring / grunden på vindskydd, på mark där man inte kan gräva och där gjuten platta inte är aktuellt ? Räcker plintar, lecablock ??
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Mindre monteringsfärdiga ligghallar/vindskydd kan ställas på och fästas i en ram av "syllstock".

Bottenstocken förankras med hjälp av långa armeringsjärn som man slår ner i marken genom hål borrade i stocken.

Lite måste man gräva, för att jämna till marken, så att ramen blir avvägd.

Plintar går också bra, liksom att göra en grundmur av U-formade lecastenar som man gjuter i efter att ha lagt armeringsjärn i fördjupningen.

Plintar och grundmur fungerar även till egenbyggda ligghallar/vindskydd.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Vi har egengjutna plingar. Ligghallen är på högsta punkten i hagen och grusad, så ingen platta.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Har aldrig hört någon få en timrad lada gratis...
Nej, det verkar vara dömt att misslyckas har inte så mycket pengar att spendera på nybygge. Andra tips?
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Leta efter kasserade lastbilsskåp eller containrar som du kan ha som stomme. Har man tur och hittar något som har rätt mått och är helt på rätt ställen kan det bara vara att ställa rakt ut i hagen. annars kan man har det som grund och bygga till det som saknas.
 
Sv: Bygga ligghall och kostnader

Har tittat på byggsatser men tycker de flesta är väldigt öppna framtill, är rädd för att snö ska yra in och förstöra bädden, och dyra!

Min ligghall är helt öppen, dvs har bara 3 väggar. Det gäller ju att placera den på rätt sätt, i rätt vindriktning så är det inga problem.

Jag har självbärande plåt till tak, jättesmidigt att bara lägga på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 201
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 311
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp