Bygga ligghall

Elli_J

Trådstartare
Planerar att bygga ligghall i vår/sommar och funderar på hur den ska utformas.

Mina tre hästar på 147, 160 och 167 cm i mankhöjd ska gå där och jag har tänkt göra hallen 5 x 7 m, alltså 35 kvm. Blir det lagom för tre hästar att samsas på eller ska jag bygga större? Alla trivs ihop men jag vill ändå ge dom tillräckligt med eget utrymme. Har inga planer på att skaffa fler hästar så behöver inte ha det i åtanke.

Därför har jag även funderat på detta med ingång. Funderar på att ha två stycken just för att en häst inte ska kunna stå och vakta dörrhålet. Men för att slippa ha köldridå, eller liknande, (är tveksam till att mina larvpellar går genom sådana) funderar jag på en sådan här lösning:
ligghall_532dc0ad2a6b22211318d5f5_thumb.jpg


Alltså ha en stor öppning i mitten och ytterligare en vägg någon meter ifrån ingången. Eller finns det större risk att vinden sveper in än om jag gör två ingångar? Känns ju som att det skulle stå emot vinden. Ska bygga hallen mot befintlig byggnad och det är oftast lä på den sidan.
 
Sv: Bygga ligghall

Jag har samma storlek på min ena ligghall och det funkar till 2 halvblod, inte för fler. Definitivt dubbla ingångar, tyvärr ser jag inte dina bilder.
 
Sv: Bygga ligghall

hellre ta i extra, skulle jag säga. hästarna får lyxigt stort och om det kniper kan du hjälpa en kompis med stallplats, typ.
 
Sv: Bygga ligghall

Vi har ca 42 kvm och har som mest haft 4 st hästar på c-d ponnyer och en shettis. Då har det varit trångt (men godkänt).

Satsa på 2 öppningar så ingen blir trängd eller en parkerar sig i dörrhålet. Visst, när det blåser storm så blåser det rakt igenom och vid snöstorm är det rätt mycket snö där inne (köldridå på en sida) men det är få tillfällen varje år. Vi har även ett utrymme utanför en av ingångarna till ligghallen som är under tak på ca 30 kvm, och utanför en av ingångarna har vi en vägg så som du har på din ritning, ca 3 meter framför ingången. Hästarna uppskattar den del som är tackad utanför med endast en liten vägg mer än själva ligghallen.
 
Sv: Bygga ligghall

Svar till alla:

Då ska jag definitivt bygga större, har ju ändå en 20 m lång vägg att bygga på :-) 10 x 6-7 m kanske blir mer lagom. Då går det ha en öppning i var ände och det borde ändå vara ganska vindstilla däri.

Måste detta förprövas på något sätt och behövs det bygglov? Gården är en jordbruksfastighet.
 
Sv: Bygga ligghall

Vanligen behövs det inte bygglov för ekonomibyggnad till en jordbruksfastighet, men kolla med kommunen för säkerhets skull.

Du får bygga ligghall avsett som väderskydd för maximalt 10 hästar utan att behöva förpröva i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 263
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp