Bygga litet stall, kostnader och konstruktion

Loppan

Trådstartare
Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir stallet endast till för skötsel och sjukboxar samt sadelkammare.

Jag tänker två boxar på ena sidan, sen en stallgång i mitten med utgång på båda ändarna, på andra sidan tänkte jag en sadelkammare och en yta att förvara lite spån och redskap på.

Blir gjuten platta och troligtvis murade ytterväggar, boxarna byggs nog i trä.

- Kan man mura upp stallet med lättbetong? (Håller det?)
- Någon här som använt lättbetong?
- Någon som kan dela med sig av kostnader för ert stallbygge?

Hittade bara gamla trådar om stallkostnader och det händer ju en del med prisutveckling på material.
 
Mitt stall är nästan färdigt och ser nog ut ungefär som det du tänkt dig. Jag har ingen aning om vad det kostat mer än att vi försökt hålla nere kostnaden eftersom det precis som hos dig är lösdrift som är den huvudsakliga uppstallningsformen.

Plattan är om jag inte minns fel ungefär 5*7 och betongen kostade runt 10 000kr. Då tillkommer virket till själva formen, sand, armering, eventuella rör och arbetskostnad. Det är den enda kostnad jag har koll på. Resten har jag inte tänkt räkna ut men det har gått mer än ett virkespaket till väggarna vilket kostade några tusen men du tänker ju mura och det har jag ingen koll på. Isolering, fönster och allt småplock som tillkommer kostar mer än man tror är min känsla. Räkna så noga du kan och lägg på ytterligare en fjärdedel så är du nog i hamn :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 773
Senast: MaRomer
·
Anläggning Är på väg att inreda ett litet stall för två hästar.Har hela tiden tänkt att jag lägger boxarna på ena långsidan men nu har jag tänkt...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp