Bygga litet stall ?! Utebox ?

C

caysie

Hej på er hästvänner !!

Nu vet jag inte om tråden hamnar rätt, men det var enda stället som jag tyckte passade.

Har funderingar på hur man kan få till ett litet behändigt enkelt men funktionellt stall, som inte behöver kosta skjortan.

Har läääänge velat köpa en gård men familjen (frun) är inte så intresserad av en "gammal" gård. Visst kan man rusta och renovera, men antagligen så går större delan av pengarna åt till räntor och ammorteringar vilket lämnar lite utrymme över till just renovering.

Så komprommisen blir att vi köper mark och bygger ett nytt hus på landet, totalkostnaden blir ungefär som en "gammal" gård.
Men allt blir nytt fint och fungerande.

MEN då blir vi helt utan stall ...såklart.

Vi tänkte ha 1-2 shettisar, ev 1 fjording, de ska gå i kall lösdrift.
Men man vill gärna ha ett enklare stall för att kunna ta in dem vid behov. Gärna en liten sadelkammare och plats för rykt, foder mm.
Några bra förslag ?

Vi är redan på gång.... Mark är under inköp, och vi har en shettis inakorderad, vi saknar honom sååå mycket varje dag vi åker därifrån.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Men man vill gärna ha ett enklare stall för att kunna ta in dem vid behov. Gärna en liten sadelkammare och plats för rykt, foder mm.

Du bara inte vill, lagen säger att du måste ha stall/ platser för ev sjukvård etc. Det är reglerat hur många platser, beroende på hur många hästar du har. Det finns också regler om mått mm. Här kan du tanka ner djurskyddsbestämmelserna för häst gratis:
http://www.jordbruksverket.se/blanketterochtrycksaker.4.7502f61001ea08a0c7fff104687.html

Se också över gödselhanteringen och vad just din kommun har för krav, det är lite lätt att glömma i hastigheten ... För att bygga på ett bra sätt, tycker jag boken Att Bygga Häststall är suverän för idéer och funderingar, den finns säkert att beställa på ditt bibliotek: http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Mitt tips är att tänka flexibelt, så att ert stall i framtiden kan funka för annat: ni kanske tappar intresset, och vid eventuell försäljning så kan framtida köpare ha byggnaden till annat. Att bygga kostnadseffektivt är på sikt en nog så stor besparing.

Vi har byggt stall med 3 boxar hemma, och gjort allt utom att gjuta plattan själva. Byggnaden och plattan är isolerad, men i övrigt är det ett kallstall. Efter 6 års användning är jag fortfarande nöjd, även om vissa saker kunde gjorts bättre. :cool:
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Hej på er hästvänner !!

Nu vet jag inte om tråden hamnar rätt, men det var enda stället som jag tyckte passade.

Har funderingar på hur man kan få till ett litet behändigt enkelt men funktionellt stall, som inte behöver kosta skjortan.

Har läääänge velat köpa en gård men familjen (frun) är inte så intresserad av en "gammal" gård. Visst kan man rusta och renovera, men antagligen så går större delan av pengarna åt till räntor och ammorteringar vilket lämnar lite utrymme över till just renovering.

Så komprommisen blir att vi köper mark och bygger ett nytt hus på landet, totalkostnaden blir ungefär som en "gammal" gård.
Men allt blir nytt fint och fungerande.

MEN då blir vi helt utan stall ...såklart.

Vi tänkte ha 1-2 shettisar, ev 1 fjording, de ska gå i kall lösdrift.
Men man vill gärna ha ett enklare stall för att kunna ta in dem vid behov. Gärna en liten sadelkammare och plats för rykt, foder mm.
Några bra förslag ?

Vi är redan på gång.... Mark är under inköp, och vi har en shettis inakorderad, vi saknar honom sååå mycket varje dag vi åker därifrån.
Vi köpte ett prefabricerat stall i moduler. se länk http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?FID=368&HID=319&HSID=3889&ActMenu=4058 . Vi byggde iof ett "riktigt" stall med tre boxar, men detta företag har ju alla möjliga varianter på sina byggnader så man kan lätt välja enklare varianter som passar en själv. Inte fasligt dyrt heller. Vi var tvugna att gjuta platta och dra el under mark ganska lång bit så den kostnaden blev ju rätt stor. Men annars fick vi till stall med tre stora boxar, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, den el som drogs inne (vi slösade friskt med belysning för att få bra ljus) vatten och vattenkoppar mm för ca 150000 inklusive arbete och det är ju inte så fasligt. Ett enklare stall (t ex. en ligghall och "uppvärmt stall" för skötsel, hovslagare, veterinär och eventuellt uppstallning av sjuk häst) borde kunna hamna på 50 000 skulle jag gissa. Men var inte dumsnål utan ordna så att det blir bekvämt för er att sköta hästarna också. Inte roligt att stå och sköta hästar utomhus när det är minusgrader och snålblåst...
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Jag köpte ett Uteboxenstall för ett par år sedan, nu var det redan uppmonterat, så vi delade bara på de olika sektionerna när vi flyttade det. Köper man nytt får man själv montera ihop det från början, dvs plankerna kommer lösa och omålade på pall, men kan inte tänka mig att det skulle vara några större problem.

I vilket fall var jag väldigt skeptisk till uteboxar i början, men jag har fått ändra åsikt helt, det har varit (sålt nu pga flytt till ställe med befintligt stall) ett fantastiskt välfungerande stall. :bump:Måste slå ett slag för dessa stall helt enkelt.

Hoppas ni kommer fram till en lösning som fungerar för er.;)
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Jag skulle jättegärna ha utebox till min häst, om det fanns möjlighet.

På Mantorps travbana har de JÄTTEFINA uteboxar som jag gärna skulle ha. Med öppna halvdörrar, som det finns thermoglas fönster att fälla upp om man vill vid kyla/oväder. Jättefina..... de är ganska rymliga också, så eftersom man måste ha möjlighet att ta in hästen om man har lösdrift, så skulle man kunna tänka sig som i ditt fall att det vore ett billigt alternativ. du kan ju använda boxarna för uppbindning/skötsel bara om man nu vill det....
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Glöm inte att man måste ha förprövning från länsstyrelsen innan man bygger något till hästar.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Det beror faktiskt på hur stort du bygger, för inte finns väl regeln för färre hästar än fem (såvida det inte finns andra "djurenheter" på gården som också räknas)?!
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Vi har två utestall/boxar. Ena rent ekonomibygge med tjocka el/tele stolpar i bärande delar och snedtak som är klätt med plåt och plast under för att slippa kondes. Utsidan klädd med brädor och läkt från en lokal såg. In vändigt är det beg lastbilsflak (formplyfa) skivor på väggarna ner till. Det är på ca 20 kvadrat och är stängbart med boxdörr modell stötte då det är stor öppning. Fönstern är tregals då det är mer tåligt innan det går sönder. Har galler för fönstern. Har även pvc (köldridå) för dörr öppningarna. Det är markduk och ett ordentligt lager macadamm i botten och tjockt lager väggrus som opackat sig till botten givetvis med strö undrer stallperioden. Andra ute boxen är gjutna plintar och allt i trä från en lokal såg. Det är 2,5 cm råspont på väggarna inne. Ute brädor och läkt. Plåttak med plast under. Även här tregals med galler. Fönstren är köpta hos en tillverkare som har utförsäljning i bland av sånt som inte blivit hämtat, felbeställt o liknade. Till hö och sadelkammare har vi en byggbod som står in till boxarna. Det fungerar jätte bra. Vi har belysning i båda boxarna (hovslagaren är nöjd med belysningen) och i boden även lite värme och en luftavfuktare. Ser prydligt ut och inte lika dyrt som färdigköpta lösningar.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Tack alla för bra och fina ideer !!

Tror inte heller man behöver något speciellt tillstånd så länge
det inte är mer än 5 hästar, som dessutom ska gå ute "jämt".
Shettisar och Fjordingar går nog gärna ute jämt om de har
tillgång till vindskydd/ligghall (krav iallafall).

Problemet just nu verkar vara att hitta mark.... suck !
Mäklaren är inte riktigt frisk i huvudet och trissar priset på det
vi är intresserade av. Inte bra... Dessutom verkar det finnas
knepiga sevitut på någon gemensammhets anläggning till andra
tomter som ligger i anslutning till denna. Ev. går det inte att
ställa huset där vi vill. När allt äntligen flyter på så finns det en
hake....

Kanske bättre att hitta något annat, men HUR ?
Finns inget till salu, så man måste hitta någon som är villig
att stycka av, och det är inte det lättaste har jag märkt.

Kanske någon är från Norduppland här i forumet ?
-Som vill ha trevliga hästgrannar ;)
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Det beror faktiskt på hur stort du bygger, för inte finns väl regeln för färre hästar än fem (såvida det inte finns andra "djurenheter" på gården som också räknas)?!

Jo, så fort man ska bygga något NYTT till hästar krävs förprövning.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Är det nytt?
Tidigare har det varit som ang säger, vid fem hästar eller flera (oavsett ombygge eller nybygge).
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Ja det var vad vi fick höra när vi skulle bygga vindskydd. Att oavsett om man har verksamhet eller två shettisar hemma på gården ska alla byggen förprövas hos Länsstyrelsen. Dessutom är man skyldig att själv ta reda på sådana regler för det är höga böter om man byggt utan tillstånd osv.

/Mitrolle som tycker de borde lägga ner mer energi på att kolla befintliga äldre stall i dåligt skick istället för att härja med petitesser på nybyggda och fina stall..
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Ja där står det ju 5. Måste ha varit någon nitisk person som förklarade det...
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Jo, så fort man ska bygga något NYTT till hästar krävs förprövning.

Står inget om det i djurskyddsmyndighetens informations häfte för häst.
"En ny-om eller tillbyggnad av stall för hästar ska på förhand godkännas från djurskydds- och djurhälsopunkt av länsstyrelsen, s.k. förprövning.
Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen efter en planerad byggnatsåtgärd är mindre än 5"


Men...
" Djurskyddsbestämmelserna gäller dock utan undantag även för stallar som är undantagna kravet på förprövning."

Där imot e det väldigt smart gjort att kontrollera om man behöver bygglov från kommunen man tillhör.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Självklart måste bygglov kollas, liksom regler för gödselhantering, men det är inte riktigt samma sak som förprövningen.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Tiden har gått.....

Nu har vi mark och markarbeten för huset är i full gång YIIHAA !!

Stallet blir med betongbalksgrund och sedan lecablock som väggar,
riktigt hur allt ska utformas har vi inte klart för oss än. Men ca 5 x 12 m
och halva delen ska bli ligghall/lösdrift för fri tillgång till grovfoder.

Tittade på olika prefab. uteboxar men OJ vad dyra de var, det blir inte så
mycket skillnad att bygga något själv. Leca kanske är något dyrare än trä,
men det ger nog ett bra inneklimat med stenväggar. Ska vara helt oisolerat
och välventilerat, dörrarna till lösdriften kommer vara öppna nästan jämt.

Att det blir betongbalksgrund var för att husfirmans markkillar kunde göra
en grund till stallet när de endå var där och grävde för huset.
Visst blir det dyrare än att fixa grunden själv, men oj så snabbt och smidigt.
Tänkte bara gjuta en enklare platta i stalldelen inte i lösdriften.
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

kl med en stilla frågan om bygglov.. Det låter inte som du vet riktigt hur det ska bli.. har du sökt bygglov? Jag ska också bygga här hemma och har inte skickat in något... tänkte kolla hur andra gör..
 
Sv: Bygga litet stall ?! Utebox ?

Du får gärna uppdatera med bilder när det blivit klart! Det är alltid inspirerande och roligt att titta på folks stallbyggen. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 017
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 756
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp