Bygga lösdrift hemma

Sporthorse

Trådstartare
Jag funderar på om jag kanske ska hägna in en bit mark och använda som bete/lösdrift under några månader/halvår.

Vad ska man tänka på?
Det jag räknat på är:

Bygga vindskydd
Beställa hem en container för gödsel


Inte så mycket med andra ord så kom gärna med fler tips så jag ser om det är värt besväret eller inte.
 
Grus framför och i ligghallen om du inte har väldigt väldränerad jord (sandjord). Ligghallen ställer du gärna så att du inte behöver köra genom hela hagen för att mocka eller ströa den. Samma med utfodringsplatsen. Min ligghall ligger ca 6-8 m in i hagen vilket gör att jag har kunnat grusa upp (geoduk först och sedan grus) hela ytan mellan ligghallen och grinden. Så oändligt mycket lättare att sköta ligghallen då och hästarna behöver inte gå i lera om de inte vill. Där har jag även foderhäck och vatten.
För mina hästar har lösdrift nästan bara varit positivt.
 
Grus framför och i ligghallen om du inte har väldigt väldränerad jord (sandjord). Ligghallen ställer du gärna så att du inte behöver köra genom hela hagen för att mocka eller ströa den. Samma med utfodringsplatsen. Min ligghall ligger ca 6-8 m in i hagen vilket gör att jag har kunnat grusa upp (geoduk först och sedan grus) hela ytan mellan ligghallen och grinden. Så oändligt mycket lättare att sköta ligghallen då och hästarna behöver inte gå i lera om de inte vill. Där har jag även foderhäck och vatten.
För mina hästar har lösdrift nästan bara varit positivt.
Det låter ganska dyrt.
Tanken är att bara ha 2 hästar i lösdriften så att det förhoppningsvis inte blir så lerigt att jag behöver grusa upp.
Men det kanske blir en varm vinter igen och då går ju inte leran att undvika.
 
Det låter ganska dyrt.
Tanken är att bara ha 2 hästar i lösdriften så att det förhoppningsvis inte blir så lerigt att jag behöver grusa upp.
Men det kanske blir en varm vinter igen och då går ju inte leran att undvika.
Risken är att hästarna inte går in i ligghallen för att det är för lerigt runt om och då har du byggt en ligghall som de inte använder. Ett lass (13 ton) kostade mig 3500 kr. Kolla upp vad det skulle kosta för dig. Snabbgrus.se kan man se vilka priser det är för att få hem grus till där man bor.
Allt som allt kostade mitt bygge 32000 för en prefab-ligghall (24 kvm) grus, foderhäck och hyra av minigrävare. Ligghallen gick på 24000. Lite siffror att utgå ifrån.
Det finns tillräckligt många opraktiska och leriga lösdrifter redan. Bygg inte ytterligare en. Du kommer ångra att du snålat på underlaget. Jag lovar.
 
Risken är att hästarna inte går in i ligghallen för att det är för lerigt runt om och då har du byggt en ligghall som de inte använder. Ett lass (13 ton) kostade mig 3500 kr. Kolla upp vad det skulle kosta för dig. Snabbgrus.se kan man se vilka priser det är för att få hem grus till där man bor.
Allt som allt kostade mitt bygge 32000 för en prefab-ligghall (24 kvm) grus, foderhäck och hyra av minigrävare. Ligghallen gick på 24000. Lite siffror att utgå ifrån.
Det finns tillräckligt många opraktiska och leriga lösdrifter redan. Bygg inte ytterligare en. Du kommer ångra att du snålat på underlaget. Jag lovar.
Ja det var inte alls lika dyrt som det lät.
Jag får kolla runt lite.
 
Grus framför och i ligghallen om du inte har väldigt väldränerad jord (sandjord). Ligghallen ställer du gärna så att du inte behöver köra genom hela hagen för att mocka eller ströa den. Samma med utfodringsplatsen. Min ligghall ligger ca 6-8 m in i hagen vilket gör att jag har kunnat grusa upp (geoduk först och sedan grus) hela ytan mellan ligghallen och grinden. Så oändligt mycket lättare att sköta ligghallen då och hästarna behöver inte gå i lera om de inte vill. Där har jag även foderhäck och vatten.
För mina hästar har lösdrift nästan bara varit positivt.
Vilken grus har du använt?
 
Du behöver möjlighet stalla upp om en häst blir sjuk, samt en skötselplats för veterinär och hovslagare. Finns det möjlighet för det redan eller är nära till stallet de står i annars? Annars måste du planera in det med.
 
Vi har markarmering istället för grus i ingången till ligghallen. Inte grusat bakom utan bara hage åt ett håll så att säga. Dörr på motstående sida.

Någon form av höhäck med tak kan vara bra också :)
 
Det låter ganska dyrt.
Tanken är att bara ha 2 hästar i lösdriften så att det förhoppningsvis inte blir så lerigt att jag behöver grusa upp.
Men det kanske blir en varm vinter igen och då går ju inte leran att undvika.
Spara in på allt du kan, förutom grus. ;) Du kommer inte ångra dig, och hästarna kommer bli både nöjdare och friskare.
Andra tips är att om möjligt ha hästarna i hagen en period innan du bygger ligghall, på så vis kan du se var de gillar att hänga. 😊

Jag gillar ligghallar med halvväggar och vindnät, och det verkar hästarna också gilla. Har man möjlighet att investera i frostfritt vatten i hagen och värmebalja sparar det otroligt mycket arbete under vintern.

Om jag inte hade stall skulle jag bygga så att ligghallen går att dela av till boxar vid behov, alternativt bygga till en del med box och skötselplats. Sjukhage är inte heller så dumt att bygga redan från början. 😊
 
Beroende på hur mycket mark du har till, gör en sluss med hagar du kan växla mellan. Blir en hage nertrampad kan du växla, blir det geggigt i en och det fryser så kan du släppa i andra.
Jag kommer ha tre hagar till min sluss, en sommarhage och två vinterhagar.

Så har vi och en del av slussen är grusad (på sikt vill vi ha hela slussen grusad). Där finns vatten, båda ligghallarna varav den ena är oströdd och som vi fodrar i och den andra med skärmtak utanför som rymmer båda hästarna. 3 mindre hagar vi använder sommartid (lättfödda) och en större vi öppnar till på sensommaren (som leder till ännu en hos granne vi öppnar på senhösten). Ingången till stallet är också direkt ut till slussen. Supersmidigt!
 
Allt som allt kostade mitt bygge 32000 för en prefab-ligghall (24 kvm) grus, foderhäck och hyra av minigrävare. Ligghallen gick på 24000. Lite siffror att utgå ifrån.
Det finns tillräckligt många opraktiska och leriga lösdrifter redan. Bygg inte ytterligare en. Du kommer ångra att du snålat på underlaget. Jag lovar.
Är det en sån färdigbyggd bara o sätta upp ligghall? Vart köpte du den? Låter ju skitsmart.
 
Hur många var ni att få upp dessa? Är någon av en byggkunning eller mer glada amatörer :)?
Jag satte upp den själv, med hjälpande händer från dottern och maken vid lyft av tunga takstolar och så. Jag har renoverat hus och lagt om tak t ex. hemma, men annars har jag ingen bakgrund som snickare (inte någon av de andra heller).
kan man få ihop en halvknepig ikea-möbel så fixar man den här. Inte svårt alls och bra beskrivning :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp