Bygga lösdrift hemma

Jag har kollat på en sån där tälthall som även fungerar som garage senare om man skulle ångra sig ang. lösdrift.
Jag vet en del som är nöjda med rundbågehall. Annars är en rejäl lösdrift inte omöjlig att göra om till garage, beroende på hur den byggs så går den att flytta. Precis som rundbågehallen.
Det jag har pratat med har inte varit nöjda med tälthall (möjligtvis en sådan som finns på Kellfri har jag hört positivt om).
 
I annan tråd kom upp att rundbågehall numera inte är godkänd utan skivor som innervägg. Värt kolla upp då skivor kan blir ganska dyrt att förstärka med.
 
Jag hade turen att få ett gammalt loggolv av grannen som jag använt som väggar i min lösdrift. Köpte impregnerade 95 x 95 reglar och jordankare, 3.5 - 3.2 m takhöjd för avrinning och sista biten under tak är vindnät. Satte upp det själv och det är väldigt omtyckt av hästarna och det används både vid dåligt väder och när de vill ha skugga.

Foderbord ca 100 m ifrån, vatten ca 150 m, hela hagen är en sluttning så som mest uppgrampat till kronranden blir det vid vattnet och foderbordet men det är god avrinning och de har halm i vindskyddet som de vilar/sover i.

Största problemet var att lyfta golvbrädorna på plats när det blev lite höjd, de är mellan 7 - 10 cm tjocka och av senvuxen furu. Kolla om ingen har en gammal loge som ska rivas? :)
 
I annan tråd kom upp att rundbågehall numera inte är godkänd utan skivor som innervägg. Värt kolla upp då skivor kan blir ganska dyrt att förstärka med.
Oj då, jag får kolla upp det.
Alternativ nummer två är att bygga en ligghall. Jag har en snickare i släkten som kan ge bort mycket virke nästan gratis.
 
Jag vet en del som är nöjda med rundbågehall. Annars är en rejäl lösdrift inte omöjlig att göra om till garage, beroende på hur den byggs så går den att flytta. Precis som rundbågehallen.
Det jag har pratat med har inte varit nöjda med tälthall (möjligtvis en sådan som finns på Kellfri har jag hört positivt om).
Jag har två sådana från Kellfri. Är superbra. Hästarna älskar dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp