Bygga lösdrift? Två uteboxar?

Blå

Trådstartare
Kan man bygga lösdrift med två uteboxar?a
Dvs båda hästarna har varsin box att gå in i? Samt att man kan stänga in dem vid behov?

Någon som har det så eller hur ser era lösdrifter ut?
 
Det kommer säkert att komma inlägg om att "det funkar jättebra".
Jag ser bara problem. Klämrisk i dörrarna. Nån häst blir inklämd i en box och får stryk osv.
 
Jag tror bara det är ok om mellanväggen inte är där när det används som lösdrift, eller om hästarna har varsin hage i anslutning till boxen ) alltså aldrig kan klämma varandra i dörr/inne i box) Men jag vet inte. Jag hade inte velat ha boxar som lösdrift.
 
Kan man bygga lösdrift med två uteboxar?a
Dvs båda hästarna har varsin box att gå in i? Samt att man kan stänga in dem vid behov?

Någon som har det så eller hur ser era lösdrifter ut?
Det går bra att använda uteboxar som lösdrift, men köp då (eller bygg) en utebox med påbyggnadsdel så att du kan ta bort mellanväggen mellan boxarna. Då har du i normalfallet en ligghall med två ingångar och så kan du, vid behov dela av för att få två boxar istället. Dörrarna kan du hänga av och förvara på annan plats och sedan hänga på vid behov (om du ska ha dörrarna påhängda och alltid ha dem öppna kommer de att bli skeva och slå sig efter ett tag).
 
Kan man bygga lösdrift med två uteboxar?a
Dvs båda hästarna har varsin box att gå in i? Samt att man kan stänga in dem vid behov?

Någon som har det så eller hur ser era lösdrifter ut?
Är boxarna tillräckligt stora för att lagligt rymma alla hästar i hagen är det inget problem bara för att det finns 2 eller fler av dom, bygg bara boxdörren tillräckligt bred (kan inte tänka min att det finns boxar att köpa där dörren är bred nog.)
 
Vad jag förstått måste en hall rymma alla hästarna, eftersom man inte kan styra hur många som går in. Så det är inte godkänt med flera mindre boxar istället för en godkänd ligghall.
 
Jag hade byggt en rejält lösdrift OCH två uteboxar i anslutning till den. Boxarna hade fått vara stängda så ingen häst riskerat att bli klämd eller inträngd. Men om man vill stalla in finns möjligheten.
 
Kan man bygga lösdrift med två uteboxar?a
Dvs båda hästarna har varsin box att gå in i? Samt att man kan stänga in dem vid behov?

Någon som har det så eller hur ser era lösdrifter ut?
Jag har haft två uteboxar med hage byggd runtom. Hade alltid dörrarna öppna förutom vid riktigt dåligt väder. Hade en tredje box som foderkammare/sadelkammare. Hade mellanväggarna i. Fungerade utmärkt!
 
En fördel med att ha boxar och lösdrift separerade är att om boxarna igentligen inte används så är de rena och snygga när de böhöver användas.
Merkostnaden för att bygga lite större är inte jättestor. Sen kan man istället resonera som så att man kan bygga ligghallar i flera hagar men ha stall med boxar på ett ställe. Att inte ha stallgången inne sparar in en del byggnad.
Så det går att resonera på olika sätt. Byg med marginal rejält! Är det inte reglerna som ändras är det nån som skaffar större hästar, sen är utrymme trevligt i vilket fall.
 
Kan man bygga lösdrift med två uteboxar?a
Dvs båda hästarna har varsin box att gå in i? Samt att man kan stänga in dem vid behov?

Någon som har det så eller hur ser era lösdrifter ut?

Båda hästarna ska säkert kunna passera in och ut i boxarna samtidigt, så öppningarna till boxarna måste göras tillräckligt stora för det. Tänk händelseförloppet att båda vill snabbt ut om de har gått in i samma box, då ska de inte riskera att klämmas i dörröppningen. Det finns inga minimimått på dörrar i boxar i lagstiftningen, utan det minsta måttet beror på hur stora hästarna som ska passera genom dörren är.
 
Båda hästarna ska säkert kunna passera in och ut i boxarna samtidigt, så öppningarna till boxarna måste göras tillräckligt stora för det. Tänk händelseförloppet att båda vill snabbt ut om de har gått in i samma box, då ska de inte riskera att klämmas i dörröppningen. Det finns inga minimimått på dörrar i boxar i lagstiftningen, utan det minsta måttet beror på hur stora hästarna som ska passera genom dörren är.
Är det här någon faktisk del av lagstiftningen och var kan man då läsa det ? :)
 
Är det här någon faktisk del av lagstiftningen och var kan man då läsa det ? :)
I Djurskyddsbestämmelser Häst från 2011 står det

"Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla års- tiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind, samt en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga."

Sedan i Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007, Allmänna råd till 3 kap 6 §

Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt.


Kan inte se hur det kan vara säker för 2 hästar att passera ut genom en boxdörr, beror ju på hur bred boxdörren är i och för sig.
 
I Djurskyddsbestämmelser Häst från 2011 står det

"Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla års- tiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind, samt en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga."

Sedan i Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007, Allmänna råd till 3 kap 6 §

Dörröppningar där hästar passerar ska vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt.


Kan inte se hur det kan vara säker för 2 hästar att passera ut genom en boxdörr, beror ju på hur bred boxdörren är i och för sig.
Tack för citaten! Jag har sett båda innan men aldrig tidigare tänkt att de skulle kräva att man har en öppning som flera hästar kan passera genom samtidigt. Jag tänker mig att en vanlig boxdörr är gjord i storlek för att en häst ska passera, och att om man har två hästar så går de då efter varandra om båda två ska gå in och ut samtidigt?

Om man har fler hästar och större lösdrift, ska då alla hästar på en gång kunna ta sig ut samtidigt? Dvs om man har tio hästar - ska det då finnas en öppning där alla tio kan gå på bred in och ut? Eller vad är skillnaden när man bara har två hästar?
 
Tack för citaten! Jag har sett båda innan men aldrig tidigare tänkt att de skulle kräva att man har en öppning som flera hästar kan passera genom samtidigt. Jag tänker mig att en vanlig boxdörr är gjord i storlek för att en häst ska passera, och att om man har två hästar så går de då efter varandra om båda två ska gå in och ut samtidigt?

Om man har fler hästar och större lösdrift, ska då alla hästar på en gång kunna ta sig ut samtidigt? Dvs om man har tio hästar - ska det då finnas en öppning där alla tio kan gå på bred in och ut? Eller vad är skillnaden när man bara har två hästar?
Blir dom rädda ska alla hästar kunna ta sig ut utan att bli skadade av öppningen, är öppningen för trång så kan det hända att för många hästar försöker ta sig ut samtidigt och fastna i öppningen.
Är en hel sida öppen finns det ju inget ställe att fastna på även om alla hästar inte kan gå/ galoppera i brädd ut.
 
Blir dom rädda ska alla hästar kunna ta sig ut utan att bli skadade av öppningen, är öppningen för trång så kan det hända att för många hästar försöker ta sig ut samtidigt och fastna i öppningen.
Är en hel sida öppen finns det ju inget ställe att fastna på även om alla hästar inte kan gå/ galoppera i brädd ut.
Okej, jag förstår hur du tänker då!
 
Tack för citaten! Jag har sett båda innan men aldrig tidigare tänkt att de skulle kräva att man har en öppning som flera hästar kan passera genom samtidigt. Jag tänker mig att en vanlig boxdörr är gjord i storlek för att en häst ska passera, och att om man har två hästar så går de då efter varandra om båda två ska gå in och ut samtidigt?

Om man har fler hästar och större lösdrift, ska då alla hästar på en gång kunna ta sig ut samtidigt? Dvs om man har tio hästar - ska det då finnas en öppning där alla tio kan gå på bred in och ut? Eller vad är skillnaden när man bara har två hästar?

Ja, det är precis som nullo-modo skriver. Boxar är inte anpassade för att användas som ligghallar för flera hästar, och en box är oftast för liten för flera hästar ( med undantag för gruppboxar). I boxar leds eller släpps hästarna in och ut en och en. Även om man har flera boxar i en hage så händer det att mer än en häst går in i en box.

Man diskuterar frågan hos JV om det är ok eller ej att ha flera ligghallar i en och samma hage med anledning av att hästar ofta vill vara i flock i samma utrymme. Har man då två eller flera ligghallar blir det ofta för trångt i en ligghall, medan andra inte används alls.

I den nya föreskriften SJVFS 2019:17, står i 3 kap. 20 § att

Ligghallar ska vara utformade och placerade så att

1. samtliga hästar i en grupp samtidigt kan ha tillgång till utrymmet,
2. hästarna inte undviker att använda ligghallen, samt
3. hästarna får skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats
 
Ja, det är precis som nullo-modo skriver. Boxar är inte anpassade för att användas som ligghallar för flera hästar, och en box är oftast för liten för flera hästar ( med undantag för gruppboxar). I boxar leds eller släpps hästarna in och ut en och en. Även om man har flera boxar i en hage så händer det att mer än en häst går in i en box.

Man diskuterar frågan hos JV om det är ok eller ej att ha flera ligghallar i en och samma hage med anledning av att hästar ofta vill vara i flock i samma utrymme. Har man då två eller flera ligghallar blir det ofta för trångt i en ligghall, medan andra inte används alls.

I den nya föreskriften SJVFS 2019:17, står i 3 kap. 20 § att

Ligghallar ska vara utformade och placerade så att

1. samtliga hästar i en grupp samtidigt kan ha tillgång till utrymmet,
2. hästarna inte undviker att använda ligghallen, samt
3. hästarna får skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats

I just mitt fall så är en box tillräckligt stor för två hästar - eller i alla fall för just mina hästar, en minishettis och en häst under 160 cm ;) Jag har två boxar på ca 12 kvm vardera, vilket jag får till att det räcker med en av boxarna för att vara godkänt när jag räknar på måtten enligt Jordbruksverket (ingen utfodring inomhus).

Ena boxen har dörren ut öppnad och dörren mellan dem är öppen. De använder den yttersta boxen till att stå (eller ligga när det gäller minisen) och vila för att komma undan insekterna nu på sommaren, och den innersta boxen som bajsbox. Jag har funderingar på att helt ta bort mellanväggen, och på att öppna upp dörren ut som är mittemot och då ha någon typ av köldridå åt i alla fall ena hållet för att minska risken för blåst. Samtidigt märkte jag nu några månader i våras att det var väldigt smidigt att kunna stänga in konvalescenten i en box men fortfarande låta den andra kunna gå in och ut som hon ville, och ändå låta dem ha sällskap av varandra :up:

Eftersom den ena hästen kan gå under den andra hästens mage (vilket har hänt några gånger...) är just risken att de ska klämma varandra i dörren och fastna ganska minimal - de existerar liksom inte i samma höjd att de kan klämma varandra samtidigt. Jag har aldrig sett att det har varit ett problem för dem att gå ut lugnt och sansat. Har de blivit lite rädda har den som stått närmast dörren gått ut först med den andra efter. Risken är väl framförallt om stora hästen skulle gå/springa på den lilla hästen :nailbiting:

Jag har haft en liknande lösning med en öppen dörr ut i kanske tio år nu (tidigare hade jag en stor gruppbox) med några olika kombinationer av två hästar (stor + B-ponny, stor + stor, annan stor + mini, den här stora + mini), och jag såg aldrig heller någon av de tidigare kombinationerna ha något problem med att ta sig in och ut. Jag har väl aldrig riktigt tänkt på det eftersom det aldrig uppstått något problem och jag inte tolkat föreskrifterna som att de har sagt det när jag läst dem tidigare :cautious: :)
 
Kan man bygga lösdrift med två uteboxar?a
Dvs båda hästarna har varsin box att gå in i? Samt att man kan stänga in dem vid behov?

Någon som har det så eller hur ser era lösdrifter ut?


Det står i föreskriften att ligghallar ska vara byggda så att alla hästarna i hagen ska kunna använda utrymmet samtidigt (måste ju bli en tolkningsfråga för länsstyrelsen - blir det hör liksom en eller två ligghallar?). Och så står det att ligghallen ska vara utformad så att hästarna inte ska undvika att använda den (måste ju också bli en tolkningsfråga?).

Jag ser också mest problem med det, och skulle hellre bygga utan mellanvägg oavsett vad länsstyrelsen skulle svara. Och sen två boxar i anslutning till ligghallen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Någonting att tänka på är höjden på dörröppningarna. Takhöjden mäts ju till lägsta punkten och när hästarna kan passera lösa genom dörröppningar räknas de som lägsta punkt. Jag har talat med länsstyrelsens om detta när jag byggde ligghall för ett par år sedan, eftersom jag tyckte det var oklart. Dock ser jag väldigt många ligghallar med öppningar som är lägre än minsta takhöjd så frågan är om man hade fått en anmärkning för det. Skaderisken kvarstår ju dock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 904
Senast: Tilde789
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp