Bygga lösdrift, vad att tänka på?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Vi ska bygga en lösdrift. Vi har koll på allt vad reglerna och måtten säger.
Vi kommer bygga en stor ligghall med foderplats. Är det något annat man ska tänka på för att få lösdriften att bli extra bra? Har ni mer har mer erfarenhet av lösdrift några tips? Vad skulle ni önska av en lösdrift?
Tar tacksamt emot alla tips😊
 
Hej!
Vi ska bygga en lösdrift. Vi har koll på allt vad reglerna och måtten säger.
Vi kommer bygga en stor ligghall med foderplats. Är det något annat man ska tänka på för att få lösdriften att bli extra bra? Har ni mer har mer erfarenhet av lösdrift några tips? Vad skulle ni önska av en lösdrift?
Tar tacksamt emot alla tips😊
Det jag kan komma på är att grusa upp ordentligt om ni inte har olerig mark, det är inte roligt att gå omkring i lera varken för hästar eller människor. :)
 
Håller med om att marken runt om kring bör hårdgöras, även gärna hängrännor kring sidor med dörröppningar. Sen är det ett par saker som jag själv märkt att jag tycker är praktiskt och det är att dels ha ett smart placerat eluttag för thermobar, en bra belysning så att det går att mocka trots att det är mörkt men även någon form av mindre stark nattlampa. Min ligghall är ett ombyggt vagnslider med halv vägg och vindnät i ena kortsidan och öppet i den andra. Hästarna fullkomligt älskar att vara där inne så skulle jag bygga någonting från grunden så skulle jag helt klart överväga vindnät istället för fönster.
Gillar också möjligheten att binda upp hästarna och utfodra kraftfoder inne i ligghallen och att stänga av in/utgångar så att det blir en gruppbox.
 
Eftersom den ska ha foderplats så se till att det smidigt och enkelt för både hästar och människor att komma åt foderplats.
Ska man ha mer än två hästar kan det bli både enklast och säkrast att göra den längs med en vägg och i form av foderfront. Då kan hästarna nå från hela ena sidan och den som fodrar kan göra det från andra sidan fronten.
 
Hej!
Vi ska bygga en lösdrift. Vi har koll på allt vad reglerna och måtten säger.
Vi kommer bygga en stor ligghall med foderplats. Är det något annat man ska tänka på för att få lösdriften att bli extra bra? Har ni mer har mer erfarenhet av lösdrift några tips? Vad skulle ni önska av en lösdrift?
Tar tacksamt emot alla tips😊
Hur många hästar ska den räcka till för? Jag undrar eftersom det är förprövningspliktigt om man har utfodring i ligghallen (gäller från femte häst då)

Jag tänker också att man ska komma åt utfodringsplatsen utan att behöva gå in till hästarna helst. Om det inte bara ska vara för några skopor kraftfoder förstås.
Kika gärna på lösningar för dikor. Man kan använda en hel del av lösningar för andra djurslag med lite modifiering :)
 
Hur många hästar ska den räcka till för? Jag undrar eftersom det är förprövningspliktigt om man har utfodring i ligghallen (gäller från femte häst då)

Jag tänker också att man ska komma åt utfodringsplatsen utan att behöva gå in till hästarna helst. Om det inte bara ska vara för några skopor kraftfoder förstås.
Kika gärna på lösningar för dikor. Man kan använda en hel del av lösningar för andra djurslag med lite modifiering :)

Det kan behövas bygglov också efter visst antal kvadratmetrar. Och har man exempelvis en redskapsbod (utan bygglov) så ska även den räknas in i totalen av kvm som man får ha utan bygglov/bygganmälan.
 
Hej!
Vi ska bygga en lösdrift. Vi har koll på allt vad reglerna och måtten säger.
Vi kommer bygga en stor ligghall med foderplats. Är det något annat man ska tänka på för att få lösdriften att bli extra bra? Har ni mer har mer erfarenhet av lösdrift några tips? Vad skulle ni önska av en lösdrift?
Tar tacksamt emot alla tips😊
Jag skulle undvika att ha foderplatsen i anslutning till ligghallen, framförallt om det är tänkt att hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder.
Det blir gärna att hästarna inte flyttar sig från ligghall, vatten och foderplats. Det bästa, även om jag förstår att det kan vara svårt, är att ha ligghall, foderplats samt vatten så utspritt som möjligt. Det motiverar hästarna till rörelse och är ju det bästa med lösdrift.

Stod på en lösdrift för många år sedan där just foderplats, vatten och ligghall var på samma ställe och det går inte att beskriva hur skitigt det var! Det spelade ingen roll att platsen var hårdgjord efter konstens alla regler för hästarna vadade i urin och träck..
Hästarna hade tillgång till en fantastiskt fin hage men dom stod bara i ligghallen eller vid foderbordet.. Flyttade efter en månad..
 
Jag skulle undvika att ha foderplatsen i anslutning till ligghallen, framförallt om det är tänkt att hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder.
Det blir gärna att hästarna inte flyttar sig från ligghall, vatten och foderplats. Det bästa, även om jag förstår att det kan vara svårt, är att ha ligghall, foderplats samt vatten så utspritt som möjligt. Det motiverar hästarna till rörelse och är ju det bästa med lösdrift.

Stod på en lösdrift för många år sedan där just foderplats, vatten och ligghall var på samma ställe och det går inte att beskriva hur skitigt det var! Det spelade ingen roll att platsen var hårdgjord efter konstens alla regler för hästarna vadade i urin och träck..
Hästarna hade tillgång till en fantastiskt fin hage men dom stod bara i ligghallen eller vid foderbordet.. Flyttade efter en månad..
Jag håller med delvis, ända jag inte vill ha längre bort är vattnet. Mina drack dåligt när vattnet var längre bort, och framför allt drack de mycket när vattnet var vid maten. Jag vill att mina dricker mycket så jag vill att det är lättåtkomlig.
 
Jag skulle undvika att ha foderplatsen i anslutning till ligghallen, framförallt om det är tänkt att hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder.
Det blir gärna att hästarna inte flyttar sig från ligghall, vatten och foderplats. Det bästa, även om jag förstår att det kan vara svårt, är att ha ligghall, foderplats samt vatten så utspritt som möjligt. Det motiverar hästarna till rörelse och är ju det bästa med lösdrift.

Stod på en lösdrift för många år sedan där just foderplats, vatten och ligghall var på samma ställe och det går inte att beskriva hur skitigt det var! Det spelade ingen roll att platsen var hårdgjord efter konstens alla regler för hästarna vadade i urin och träck..
Hästarna hade tillgång till en fantastiskt fin hage men dom stod bara i ligghallen eller vid foderbordet.. Flyttade efter en månad..
Jag håller med här, jag har numera mitt vatten 30 m från höhäcken (som står ute), och slipper numera hö i vattnet. Tidigare hade jag vattnet 3 m från maten och jag fick ständigt gå och fiska upp doppad mat.
Mängden de dricker nu är densamma som tidigare. Älskar för övrigt min Thermobar!
 
Jag håller med här, jag har numera mitt vatten 30 m från höhäcken (som står ute), och slipper numera hö i vattnet. Tidigare hade jag vattnet 3 m från maten och jag fick ständigt gå och fiska upp doppad mat.
Mängden de dricker nu är densamma som tidigare. Älskar för övrigt min Thermobar!

Hästar som doppar maten i vattnet behöver kollas av en tandläkare, alla mina hästar som doppat slutade med att snuska ner vattnet efter det .
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp