Bygga manege/paddock

F

Fakal

Vad kostar det att bygga manege och paddock?
Inga lyxbyggnader utan "vanliga"
 
Det går inte att svara på,det beror på marförhållande , storlek på ridhall,och paddock.
Lägg åtminstående undan en halv mille.
 
Hade en kompis som lade mellan 30-50 000 på sin paddock. Då hade de ganska goda markförhållanden och gjorde det mesta själv. Den var dock något större än 20*40(Detta var med riktig gatustolpsbelysning, inpregnerade stolpar/bräder till staket o.s.v)
Men det skiljer sig nog vart i landet man befinner sig...tillgång till underlag o så.

/Wera
 
Låter troligt för en paddok.
En stålhall med plåtbeklädning 40x20 m utan issolering kostar runt 350 000:- så tillkommer grundläggning underlag,dagvattenfrånledning, sarg och el-inst.
 
Paddocken kostade 120 000 kr att göra alltså. Så billigt slipper man nog INTE undan om man ska bygga ett ridhus :angel:.
 
En ridskola här i stan köpte ett tält av militären och kom undan rätt billigt. Men då är ju måtten annorlunda, och sen tillkommer ju underlag och underarbete.
 
för en paddock kan du allt komma undan emd en 30000-50000 kr men för ett ridhus kan bara en takbjälke kosta 300000!ett ridhus som jag rider i gick på 3-4 miljoner
 
Som sagt beroende på underlag och hur mycket man kan göra själv så kan man få en klockren paddock för runt 50000kr. Då ska underlaget vara bra. Du ska ha skog som du kan fixa staket ifrån. Gärna grävmaskin så att du kan fixa utgrävningen själv. Jag har sett en jättestor paddock (ca 40*50-60) för detta pris och den var helt suverän med ordentliga telestolpar och trästaket. nästan 2m högt staket och väl dränerat runt om. En av de bästa jag har sett faktiskt och gissa om jag fick en ren chock när jag fick höra att den gått på ca 50000kr. Jag har sett en skitdålig ridbana för ca 30000kr (ca 15*30m). Bra förutsättningar och rätt kontakter gör att du kan få en jättefin paddock :D
 
Sv: Bygga manege/paddock

Har fått in pris på hall utan markarbeten och invändigt träarbete och
då kostar en monterad hall med vägghöjd 4 m och bxl 22*42m 900 000:- inkl moms
 
Sv: Bygga manege/paddock

Vår paddock, på 27*55 m, kostade ca 12 000 kr.
Då var den förvisso redan dränerad genom täckdikning (har lagt paddocken på en del av vallen och föregående ägare redan hade vallen dränerad), samt ett längsgående dike längs med ena långsidan.

Vi grävde av matjorden, lade på tre olika sorters grus för dränering och har även satt upp staket runt. Han som grävde åt oss tog med sig matjorden och fick på så sätt själv jord att sälja vidare (dvs typ delbetalning). Förra året satte vi upp två strålkastare i mitten av långsidan som lyser upp varsin volt. Strålkastarna fick vi av en brukshundklubb som bytte ut sin belysning.

Det sämsta med vår paddock är belysningen som är lite för dålig på mörka vinterkvällar. I år ska vi även fylla på med stenmjöl för att få lite hårdare underlag. Det har blivit lite för mjuk senaste halvåret. I övrigt är det en kanonpaddock! Har i princip aldrig vattenpölar i den tack vare täckdikningen! Jätteskönt!

Ett ridhus, däremot, är nog svårt att få under 800 000 kr (om man inte kan göra mycket av arbetet själv då förstås...)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där. Jag funderar på om jag...
Svar
3
· Visningar
905
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp