Bygga ”ministall”

Du kan ju bygga 2st boxar utan vägg mot gången, så kan du använda dom till skötselplats, redskap och hovslagare osv och sen sätta upp boxfronterna vid behov. Så behöver du inte ngn stor stallgång eller seperat skötselplats.

Ja absolut, jag har också tänkt den tanken! Men nu lutar det nog mer åt att ha uteboxar i ena änden av stallet, och bara ha skötplats + sadelkammare i en del. Men då ska jag försöka göra skötplatsen möjlig att ströa ifall den skulle behöva användas som box.
 
Som någon sagt tidigare så tänk på att lagen är minimi-krav,och det är enklare och billigare att bygga rätt från början, jämfört med att bygga om.

I ett lösdriftsstall jag stått i hade vi som @Buck sa, två stora och fina uppstallningaplatser som kunde göras om till sjukboxar vid behov.
Att tänka på vid den lösningen är dagsljusinsläpp (skydd för fönster kan behövas) och ventilation. Det behöver finnas ventilationsöppningar, men fördel är väl reglerbara så de kan användas vid behov.
 
Som någon sagt tidigare så tänk på att lagen är minimi-krav,och det är enklare och billigare att bygga rätt från början, jämfört med att bygga om.

I ett lösdriftsstall jag stått i hade vi som @Buck sa, två stora och fina uppstallningaplatser som kunde göras om till sjukboxar vid behov.
Att tänka på vid den lösningen är dagsljusinsläpp (skydd för fönster kan behövas) och ventilation. Det behöver finnas ventilationsöppningar, men fördel är väl reglerbara så de kan användas vid behov.

Jo det är sant, och jag vet själv hur viktigt stallet kan vara för oss tvåbenta under vinterhalvåret för att det dagliga pysslet ska bli trevligt och funktionellt. Ska fundera vidare! Kanske får bygget vänta något år till för att göra det lite större på en gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 906
Senast: Tilde789
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp