Bygga muskler och träna ridtravare

Pricken2004

Trådstartare
Hej!
Vi har nyligen köpt en ridtravare. Han är super snäll och trevlig att rida, men ganska outbildad (kan grunderna som stanna, svänga osv) och vad jag skulle tro reds han nog bara lite sporadiskt hos den förra ägaren sen blev den ägaren sjuk och red honom inte på ca 2 månader därför har han inte så mycket muskler heller. Han har haft svårt att böja sig i båda varven och på volt mest i vänstervarv (hans dåliga varv) möjligtvis för att han inte har muskler? Han börja liksom ”trippa” och det blir svårt att rida lätt. Tar jätte gärna emot ridövningar på ridbanan som bygger upp muskler osv💪🏽 Tack på förhand👍🏽
 
För att bygga muskler är det oslagbart att ge sig ut i skogen. Ju mer "off road" du kan rida desto bättre.
Angående att rida på volt är väl frågan om du vet ifall hästen är utbildad alls att ridas i paddock. Det krävs mycket jobb och kunskap att omskola en travare.
 
Hej!
Vi har nyligen köpt en ridtravare. Han är super snäll och trevlig att rida, men ganska outbildad (kan grunderna som stanna, svänga osv) och vad jag skulle tro reds han nog bara lite sporadiskt hos den förra ägaren sen blev den ägaren sjuk och red honom inte på ca 2 månader därför har han inte så mycket muskler heller. Han har haft svårt att böja sig i båda varven och på volt mest i vänstervarv (hans dåliga varv) möjligtvis för att han inte har muskler? Han börja liksom ”trippa” och det blir svårt att rida lätt. Tar jätte gärna emot ridövningar på ridbanan som bygger upp muskler osv💪🏽 Tack på förhand👍🏽

Ta hjälp av tränare, det är inte lättare att rida in/omskola en ridtravare än någon annan UNGhäst. Man rider in/omskolar en ridtravare på samma sätt som vilken UNGHÄST oavsett ras, som helst. I alla fall, är det vad jag har gjort, vilket har gett bra resultat.

Outstanding att träna muskler, är att skritta timtals åt gången på lång tygel i skogen och låta hästen kliva på olika underlag, för att lyfta på och "hitta" sina fötter. Glöm ridbanan med volter och krumelurer, innan hästen orkar bära sig själv, med ryttare på ryggen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Det är äntligen dags för galopp på min lilla ridtravare. Vi har galopperat förut både ute i skogen och på ridbanan, men det var...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Cambrie
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 414
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 879
Senast: sorbifolia
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp