Bukefalos 28 år!

Bygga muskler!

Svall

Trådstartare
Jag vill ha MASSA tips om hur du anser är de bästa sätten att bygga muskler på din häst.. Nu är jag en sådan hästmänniska som gillar "naturliga" knep, inge inspänningar eller rida i form och sånt. Jag menar vad anser ni är bra knep om man vill bygga muskler på "naturlig" väg, rida i backar, djup snö och så vidare? Jag behöver hjälp att bygga musklerna på min nordiskille som framförallt har omuskald rygg och bakdel.. Jätte tacksam för alla tips!
Elaka/stöddiga kommentarer UNDANBES!

Tack på förhand! :)
 
Sv: Bygga muskler!

Långa skrittpromenader i friskt tempo gör susen för alla muskler.

Har hästen en uträknad foderstat där alla behov är tillgodosedda så är det det bästa.
 
Sv: Bygga muskler!

Rida i form är väldigt effektivt annars :angel: Själv föredrar jag en ganska lång och låg hållning, hästen brukar hålla med mig.

Tömkörning i terräng är effektivt på omusklade hästar, och dessutom bra träning för tömföraren!
Körning upplever jag ger mycket muskler på rumpan, går ju variera tyngden på lasset väldigt enkelt.
 
Sv: Bygga muskler!

Har fått riktigt bra resultat av att tömköra i djupsnö (på långa tömmar så hästen fått jobba i det närmaste fritt). Har gett rejäla muskler i hela bakpartiet. Haft en slinga på ca 400m som hästen fått gå genom ca 1-2ggr i veckan och djupet har varit från knähöjd uppemot maghöjd på pållen.
 
Sv: Bygga muskler!

Tömkörning - gärna i terräng, snö, vatten, backe

Klättring

Galopp i svag uppförsbacke

Cavaletti och små hinder, samt studs

Off road i skogen

Skritt i raskt tempo på lång tygel


Kombinerat med bra foderstat gärna med lite protein i överskott
 
Sv: Bygga muskler!

Bra foder.
Rida i snö och vatten,
cantra,
Körning med tyngre vagn,
hoppa serier,
Klättra,

Är dom jag kom på nu.

Sedan var hästen sätter musklerna den får på träningen beror på formen den jobbar i.

Glöm inte att ta det mycket försiktigt.
 
Sv: Bygga muskler!

Kom att tänka på en sak till...

Är hästen så ojämnt musklad nu att den har bra med muskler i framänden men fattig i bakänden så skulle jag misstänka nån form av skada som gör att den har ojämt fördelade muskler över kroppen. Tycker du ska börja med en veterinärundersökning innan du börjar med lite mer krävande övningar.
 
Sv: Bygga muskler!

Om det är snö upp till magen på hästen, hur tusan tar du dig fram efter hästen? :eek:
Jag skulle nog snubbla efter två meter och bli liggandes i snön.
 
Sv: Bygga muskler!

Det där uttrycket att rida "i form" gillar jag inte riktigt då det antyder att med lite halskrökning rider man rätt. Förr sa man "på tygeln" vilket inte heller känns klockrent men det är ändå ett mycket bättre uttryck.

När du rider i form/på tygeln får du en aktivitet i bakdel och rygg som bygger muskler. Dessutom är det fullt naturligt. Du behöver inga knep, bara rida rätt.
 
Sv: Bygga muskler!

delvis kl

vad är det för fel på groov 125?

fast jag håller med om att om man har "superdåligt hö" så får man ju komplettera foderstaten med vad som behövs eller kanske hellre försöka byta till ett bättre hö.

Vad gäller muskelbyggande så är det som sagt bra med snöpulsande, bommar, skogspromenader, klättring osv... gärna i skritt och under lång tid - men börja försiktigt och öka på eftersom. Arbete i töm/långtyglar och körning varvat med ridning är en bra mix tycker jag.

Sen måste jag bara kommentera " i form" också - att hästen arbetar korrekt är ju som du alldeles säkert vet en förutsättning för att den ska bygga muskler. Alltså måste den ju arbeta i en ändamålsenlig form.... ;)
 
Sv: Bygga muskler!

Det där uttrycket att rida "i form" gillar jag inte riktigt då det antyder att med lite halskrökning rider man rätt. Förr sa man "på tygeln" vilket inte heller känns klockrent men det är ändå ett mycket bättre uttryck.

När du rider i form/på tygeln får du en aktivitet i bakdel och rygg som bygger muskler. Dessutom är det fullt naturligt. Du behöver inga knep, bara rida rätt.

Det är nog en tolkningsfråga. "I form" tolkar jag som att hästen arbetar med en aktiv bakdel och rygg. Formen varierar med utbildningsgrad, arbetsuppgift, osv. "På tygeln" klingar mer "böja på nacken" däremot tycker jag - trots att det är det uttrycket jag är uppvuxen med.

Själv utgår jag från definitionen i ridhandboken:
På handen (tygeln, bettet) då han bjudande framåt med eftergift i nacken, till följd av eftergift i bakdelen, såväl på stället som i rörelse, bibehåller en jämn, lätt och mjuk förbindelse med ryttarens hand.

Även om man ofta ser en modifierad definition i ridhus och på ridbanor...
På tygeln säges hästen vara då han med sprättande framben och släpande bakben, såväl på stället som under rörelse, bibehåller en hård, ojämn och ryckig förbindelse med ryttarens hand. :angel:
 
Sv: Bygga muskler!

Jag vill ha MASSA tips om hur du anser är de bästa sätten att bygga muskler på din häst.. Nu är jag en sådan hästmänniska som gillar "naturliga" knep, inge inspänningar eller rida i form och sånt. Jag menar vad anser ni är bra knep om man vill bygga muskler på "naturlig" väg, rida i backar, djup snö och så vidare? Jag behöver hjälp att bygga musklerna på min nordiskille som framförallt har omuskald rygg och bakdel.. Jätte tacksam för alla tips!
Elaka/stöddiga kommentarer UNDANBES!

Tack på förhand! :)

Eftersom du skrev i din andra tråd att hästen i fråga alltid blir smal på vinter, men äter upp sig på sommaren är det inte svårt att räkna ut att den får fel mat på vintern.


Enda sättet att bygga muskler är att hästen får ordentligt med mat!
Tränar du en häst som inte har komplett foderstat bryter man bara ner hästen.

En häst med korrekt foderstat och tillgång till rörelse i hagen ser alltid oerhört välmusklad och fin ut, även om den går som fölmärr och inte rids.



(Att den däremot inte har kondition och styrka är en annan sak.)
 
Sv: Bygga muskler!

Ok nu har jag fått tillräckligt med tips och åsikter. Ni behöver inte kommentera hör mer. Ska sluta ta kontakt via forum och istället ta kontakt med utbildade veterinärer och "ridkonstruktörer" . Tack
 
Sv: Bygga muskler!

De kommer ge dig samma råd som jag, fast de tar betalt för det. ;)

Tro mig, det är mat som fattas.
Du fick massa tips i andra tråden om olika utfodringsstrategier.
Men när du inte vill göra höanalys, utan fodrar med ett grovfoder du vet är dåligt är det svårt att säga exakt vad din häst behöver.

En analys kostar max 500 kr.
De pengarna har man snabbt igen genom att kunna komplettar med rätt foder.
 
Sv: Bygga muskler!

Ok nu har jag fått tillräckligt med tips och åsikter. Ni behöver inte kommentera hör mer. Ska sluta ta kontakt via forum och istället ta kontakt med utbildade veterinärer och "ridkonstruktörer" . Tack

Synd att du frågar men inte vill ta till dig de svar du får
Jag vet inte hur det är med de andra, men jag är "ridkonstruktör" - fast fel sort då kanske eftersom tipsen inte var vad du ville ha.

Hästar fungerar på ett sätt hur man vänder eller vrider på det. Tills du hittar några persoer som du känner att du kan lyssna på - för att ha förtroende för de man blandar in i sitt hästeri är jätteviktigt - så skulle jag som ett sista tips råda dig till att läsa allt du kommer över om hästens fysiologi, träningslära osv. Travar-sidan har en hel del bra litteratur även för oss "ridhästfolk".
 
Sv: Bygga muskler!

Höanalys har gjorts och veterinär har kontaktas, hovslagare, tandläkare och så vidare så nu vet alla det.
 
Sv: Bygga muskler!

Mycket skritt. Ingen slö skritt utan friskt tempo!
Backar, både uppför och nerför. Alltid långsamt tempo oavsett gångart.
Ojämnt underlag, gärna utanför stigen, tex kalhyggen.
Låt hästen dra stockar eller liknande
Klättra (se dock till att hästen är stabil innan du ger dig ut på för svåra saker)
Småhopp i skogen. Lär hästen ett kommando för när man ska hoppa över grenar och ett kommando för den ska kliva över. Kan var skönt att kunna styra vilket hästen ska göra för dagen. Småhoppen fungerar bäst i kombination, lite studsliknande. Allra bäst är om det finns något ställe i skogen där du kan bygga en simpel egen bana :)

Och framför allt, mängder med proteiner! Jag gav min ridtravare Lucern, Groov 125 och Hippos Alfa Grow. Började med Kraffts Groov 125 men upptäckte att Hippos Alfa Grow hade bättre värden. Sedan började jag uppskatta lucern och gick över till detta. Nu var det ju förvisso inte fodertips du bad om, sorry :angel:
 
Sv: Bygga muskler!

UstTs tar väl visst åt sig av råd! Men kanske inte vill höra att man har hål i huvudet!? Hmm.. Du borde lära dig att läsa bättre och lära dig uppföra dig som många andra här också borde lära. Hästmänniskor är de värsta människor jag vet, de tror de är såna jäkla allvetare jämt och de ska rida i form, så får man inte göra med son häst o blabla
. Elaka människor!!!


Sen skrev ts inte att de var skithö just hennes utan i hela dalarna har höet vart dåligt pga. Av dålig sommar

suck .. Häst-tanter .. Sägee ju allt.


Ts ring vet. Och lyssna på nära o kära istället för ufon som är här..snart skriver de väl att du ska avliva hästen..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har återvänt till tidningen efter 10års uppehåll och har väl än så länge ridit kanske 10 ggr, så egentligen borde jag inte, men jag...
Svar
16
· Visningar
1 642
Ridning Hej! Vi har nyligen köpt en ridtravare. Han är super snäll och trevlig att rida, men ganska outbildad (kan grunderna som stanna, svänga...
Svar
4
· Visningar
981
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp