Bygga muskler

Misspancake

Trådstartare
Hej!
Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund?

Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler, fodret har jag koll på men jag hade velat ha lite konkreta övningar. Det måste dock vara skonsamma då hon har grad 3 på armbågarna (inget hon har ont av, men hon har en lös benbit i armbågen så jag vill bygga muskler utan att överanstränga den).

Har läst många trådar, artiklar osv där det står att man kan använda klövjeväska, springa i backar, i grustag, wp o.s.v. men går detta att göra med en hund som har armbågsfel? Det känns lite riskabelt, och att simma är tyvärr inte aktuellt då det inte finns någon "hundbassäng" i närheten, sjöar finns så på våren/sommaren funkar ju det, men hon behöver ju hålla igång även under vintern. Vi går en del i skogen men på senaste tid har det varit sparsamt då både jag och hunden varit skadade, så nu vill vi komma igång igen och även ha lite ny inspiration och nya saker att testa på! :)

Vi brukar träna lite spår, lydnad och trick till vardags utöver de dagliga promenaderna.

Planen är också att eventuellt vandra en liten runda i fjällen i slutet av våren/början av sommaren så vi båda behöver bygga upp musklerna och konditionen för att klara detta :) Har ni tips på vad vi ska tänka på inför en sådan uppgift får ni gärna skriva det med. Har hört att skor är ett måste för att dom sliter mycket på trampdynorna när man går i fjällen, stämmer detta?

Uppskattar alla tips jag kan få!
 
Trava i blåbärs/lingonris, gärna med viktmanschetter. Cavaletti, lägg en stege på golvet/marken, lär henne att höja ordentligt på benen/tassarna. Höj den så småningom med t ex brädbitar.
Kontakta en sjukgymnast med fördjupningskunskaper i hundens anatomi o fysiologi.
 
Finns få saker som slår promenader i kuperad skog. Det i kombination med duktig fysioterapeut som lär dig stretcha hunden osv på ett bra sätt lär räcka väldigt långt. Specifika övningar, lägga på vikter mm blir lätt fel om man inte har en hund som från början är jämn och bra i kroppen.
 
Hej!
Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund?

Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler, fodret har jag koll på men jag hade velat ha lite konkreta övningar. Det måste dock vara skonsamma då hon har grad 3 på armbågarna (inget hon har ont av, men hon har en lös benbit i armbågen så jag vill bygga muskler utan att överanstränga den).

Har läst många trådar, artiklar osv där det står att man kan använda klövjeväska, springa i backar, i grustag, wp o.s.v. men går detta att göra med en hund som har armbågsfel? Det känns lite riskabelt, och att simma är tyvärr inte aktuellt då det inte finns någon "hundbassäng" i närheten, sjöar finns så på våren/sommaren funkar ju det, men hon behöver ju hålla igång även under vintern. Vi går en del i skogen men på senaste tid har det varit sparsamt då både jag och hunden varit skadade, så nu vill vi komma igång igen och även ha lite ny inspiration och nya saker att testa på! :)

Vi brukar träna lite spår, lydnad och trick till vardags utöver de dagliga promenaderna.

Planen är också att eventuellt vandra en liten runda i fjällen i slutet av våren/början av sommaren så vi båda behöver bygga upp musklerna och konditionen för att klara detta :) Har ni tips på vad vi ska tänka på inför en sådan uppgift får ni gärna skriva det med. Har hört att skor är ett måste för att dom sliter mycket på trampdynorna när man går i fjällen, stämmer detta?

Uppskattar alla tips jag kan få!
Börja hos en sjukgymnast för hund, vattentrask brukar finnas på många ställen även om de inte har tillgång till bassäng för simning. Det ger även bättre kontroll på att hunden rör sig på rätt sätt. Sen är precis som @Red_Chili säger, röra sig i skog och mark den bästa träningen. Är man väldigt ovan så kan stigar vara bra att börja med, annars rakt ut i blåbärsriset. Det stärker både hunden och föraren, i och med att det är tänkt inför en fjällvandring så är det ypperligt. När hunden orkar röra sig utan några problem så kan man lägga till en klövjeväska, till att börja med helt tom, och sen sakta lägga i lite vikt. Exempelvis sandpåsar när man tränar. Tänk på att ta det långsamt bara, utan någon i ett par veckor, väska i ett par veckor, lite tyngd i ett par veckor och sen sakta öka. Men som sagt, bäst hjälp får du av någon som ser hunden framför sig och kan peka på vad ni behöver.
 
Många bra tips kring uppbyggnaden redan, så det ger jag mig inte in i.
Vad gäller skor skulle jag inte säga att det är ett måste. Vi brukar vara ute i 4-5 dagar och använder det inte, har nog aldrig mött någon annan som haft det här uppe heller. Inga extrema turer på något sätt, men ändå mer än jag hoppas att första-gångs vandrare ger sig ut på. Jag gissar att du inte heller tänker gå upp på kebne (stenigt och jävligt upp mot toppen) som första tur med en större hund med Ed 3. Däremot kan det vara bra att ha med sockar om hunden skulle skada en tass och ni har någon/några dagars vandring hemåt!
 
Tack för era tips!
Som sagt finns det ingenstans i närheten där hunden kan varken få simma eller gå på vattenlöpband. Då behöver jag åka långt vilket inte hade fungerat i praktiken varken ekonomiskt eller tidsmässigt, jag har fler hundar som också kräver sin tid. Ska däremot se om jag kan hitta en sjukgymnast, fysioterapeut eller liknande i närheten. Där kan man säkert få goda råd som ni skriver.

Och tack för infon om skor och sockar @Vassi, du verkar ha lite koll på vandring med hund. Har du något bra tips på ställen man som nybörjare kan åka till? Vi hade gärna velat åka uppåt landet till fjällen, men än så länge har vi inte bestämt vart.
 
Tack för era tips!
Som sagt finns det ingenstans i närheten där hunden kan varken få simma eller gå på vattenlöpband. Då behöver jag åka långt vilket inte hade fungerat i praktiken varken ekonomiskt eller tidsmässigt, jag har fler hundar som också kräver sin tid. Ska däremot se om jag kan hitta en sjukgymnast, fysioterapeut eller liknande i närheten. Där kan man säkert få goda råd som ni skriver.

Och tack för infon om skor och sockar @Vassi, du verkar ha lite koll på vandring med hund. Har du något bra tips på ställen man som nybörjare kan åka till? Vi hade gärna velat åka uppåt landet till fjällen, men än så länge har vi inte bestämt vart.
Som sagt brukar de flesta sjukgymnaster/fysioterapeuter ha tillgång till vattenlöpband i dagsläget. De är betydligt vanligare än vad man tror.

Om ni är helt nybörjare på vandring skulle jag rekommendera att gå dagsturer och hyra en stuga, då slipper ni släpa med packning och tält och kan mer njuta och lära av utflykterna.
Grövelsjön är omtyckt av många, själv älskar jag och familjen Funäsdalen. Men det finns mycket pärlor att upptäcka. Jag är för gammal, lat och stel för att gå i flera dagar så senast hyrde vi en lägenhet i Funäsdalen där man fick ha hund med och sen gjorde vi olika dagsutflykter. I somras lyckades vi pricka in den varmaste veckan på året så vi gick ut tidig morgon, vilade middag och sen ut igen på kvällen för det var inte nyttigt för vare sig oss eller hunden att vara ute på fjället mitt på dagen. Vi var även några dagar i Idre och det är också mycket vackert.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Piek
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 804
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 131
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp