Bygga muskler?

L

lilla_jag86

idag har juh pållen kommit.. oturligt nog så har han stått mer än ett halvår, och behöver nu byggas nya muskler på... Vilket är det bästa arbetet för att bygga muskler... vi hade tänkt skritta honom en månad innan vi börjar lägga in lite trav... och så plumsa i snö, klättra, etc... fler förslag? :confused:
 
Jag har hört att tömkörning är bra för att träna upp musklerna, framförallt kanske ryggmuskulaturen. Men du bör väl vänta med detta tills dess att du har börjat trava

Annars kan man tänka på att jobba hästen i en låg form, det är bra för att stärka och bygga upp ryggmusklerna. Är det svårt att få honom i en låg form kan du ta en gummisnodd till din hjälp. Jobba gärna lösgörande också för att få honom att "lossa" i sidorna.

Andra sätt jag hört, förutom klättring, är att jobba i trav på bommar... :confused:

Lycka till med pållen
 
Inte behöver du vänta med tömkörningen tills du börjat trava, tömkörning är alltid bra, förutsatt att hästen jobbar i en låg form. Bommar behöver du inte heller vänta med tills du börjat trava, ska du inte rida honom går det lika bra att leda honom över, efter ett tag kan du okså ha upphöjda bommar. Tänk på att jobba hästen i en låg form, gärna lite under tygeln, men variera dig lite, skifta formen på honom lite, så att han inte blir framtung. (med att jobba i låg form menar jag ganska kravlöst, men att hästen går med huvudet lågt så att den får möjlighet att höja ryggen) Var noga med att stretcha hästen efter varje pass, en kropp med träningsvärk bygger inga muskler. Försök också att massera ofta för att öka förutsättningarna.
Det bästa tipset man kan ge tycker jag är att skynda långsamt. Det är bättre att det tar lång tid och hästen får upp en grundmuskulatur, än att gå för fort fram så att den bara bygger ytliga muskler som rasar på en veckas vilande.
Sedan tycker jag inte att du ska använda en gummisnodd för att få ner huvudet på honom, det finns betydligt bättre hjälptyglar för sådant!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 038
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 722
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 201
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp