Bukefalos 28 år!

Bygga muskler

K

Klackskor

Hur bygger man upp muskler på ett bra sätt för
en "promenadhäst"?

Ej genom volter och dyl. (benen)
 
Sv: Bygga muskler

Klättra, jobba i form (under ryttare eller tömkörning), galopp, både längre sträckor och fattningarna i sig bygger. Skritten är underskattad!! Skritt i en frisk takt bygger bra!!
 
Sv: Bygga muskler

Ska jag ha inspänning när jag tömkör då? Eller hur är det där? (ska ta det en person som ska lära mig lite mer om det där) Men tänkte att ja passar på att fråga nu endå :)
 
Sv: Bygga muskler

skritt på lång tygel är grymt underskattat!
mitt gamla halvblod hade aldrig varit så fin innan som hon var under en igångsättningsperiod efter skada när hon enbart skrittades på lång tygel + skrittades avsuttet. det är mumma för överlinjen! :d

galoppfattningar, ridning "offroad" så hästen får lyfta på benen och klättring: helst i skritt alt. galopp (trav sliter en hel del på benen) är också bra!
 
Sv: Bygga muskler

Inspänning eller inte... Det beror nog på vem du frågar.. Viktigt är ju att hästen jobbar i rätt form för att den ska bygga muskler på rätt sätt. En mild inspänning är kanske bra. Själv gillar jag inte riktigt inspänningstyglar, men det är ju olika hur man tycker... Jobbar hästen rätt med ryggen utan inspänningstyglar behövs de ju inte, men om den inte gör det så kan man testa. Var noga bara så att du ser att hästen jobbar med ryggen, igenom kroppen, och inte bra drar in näsan och böjer på halsen...
 
Sv: Bygga muskler

skritta i rätt form! då tränar hästen alla muskler i kroppen, gärna i brant backe du kan också stå still i brant backe det är grymt jobbigt för hästen
 
Sv: Bygga muskler

isåfall ska det vara svagt sluttande nerförsbacke. stå still i en uppförsbacke är väl knappast särskilt jobbigt?
 
Sv: Bygga muskler

SKRITT på lång tygel är jättebra för att bygga muskler!
Halter och övergångar är också bra

Anna-Carin
 
Sv: Bygga muskler

Som sagt, de bäst tycker jag är att klättra med hästen, och jobba den i rätt form.. Ibland tror man att hästen får mer muskler av att galoppera i full fart istället för att skritta lite lungt.. men så är det inte alltid.

Man kan åxå ha intervall träning.. tex skritta i 2min, trava/galoppera i 2 min... Ja tycker de både är bra och kul=)
 
Sv: Bygga muskler

Klättring, ridning i ojämn terräng, tömkörning, lösgjordhet, låånga skritturer, ridning i djup snö, simning, övergångar, tempoväxlingar.
Ja det mesta man kan tänka sig bygger upp muskler påett eller annat sätt.
Finns flera trådar om detta, läs gärna i dem.
 
Sv: Bygga muskler

Utöver att du tränar hästen rent fysiskt så måste du komma ihåg att låta den vila mellan träningarna och att fodergivan ökas. träningen bryter ner musklerna och under vilan byggs de upp o ökar sakta i volym. Näringen du stoppar i hästen är byggmaterialet, så det måste ökas om du ökar arbetet, en ganska enkel matematik: träna mer, låt hästen vila o äta mer = bygga muskler. Glöm allt struntprat om inspänningstyglar o rida i rätt form mm som skriva ovan!
 
Sv: Bygga muskler

:crazy: Men... Om hästen ska bygga rätt muskler så måste den ju jobba i rätt form, annars bygger den ju andra muskler... :idea: I övrigt har du väldigt rätt!! Inspänningstyglar gillar jag inte heller, men att hästen ska jobba i rätt form för att bygga rätt muskler vidhåller jag.

Du kan ju heller inte bygga dina biceps om du jobbar med benen t ex! :idea: ;)
 
Sv: Bygga muskler

Detta med "rätt form" är kraftigt överdrivet. Man måste ju se till att alla muskler blir allsidigt tränade, t ex genom klättring, flertimmeslånga skritter o s v och det ska ske med långa tyglar så att hästen kan röra sej narurligt. Nån liten sväng på en timme gör varken till eller från när muskler ska byggas utan det tar tid o hästen ska ansträngas så att den verkligen får jobba. Sen får man inte glömma bort vilodagarna och, inte minst, stoppa i massor av energi via fodret så att den har nåt att bygga av, riva sina gamla snåla foderstater o öka på.
 
Sv: Bygga muskler

Tur man tittade in här lite, tror jag sjäölv o mitt gamla halvblod ska börja med detta! (när de blir lite ljusare ute om kävllarna), då hinner vi ju iaf rida fyra-fem dagar i veckan!
alla tips verkar skitbra. Men jag håller nog med om klättring och skrittning, men även om att hästen måste gå i rätt form inte fel form!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Lager
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 460
Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: IngelaH
·
Utrustning Är det någon som har något bra tips på hur man bygger hinderstöd eller "sockerbitar"?
Svar
7
· Visningar
563
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp