Bygga nytt stall: Grund/platta

J

jezzibell

Hej,
Joo. Nu har vi bestämt vilket stall vi ska ha, och det kräver en platta som är 9 x 12 meter. Samt behöver jag höja upp med lecrakulor runt om 20 cm hög och 20 cm bred (för att stall-modulen ska komma upp och få godkänd höjd). Frågade om pris av min husleverantör och de skulle ha mellan 145-165,000 kr beroende på vilken kvalitè vi ville ha (hmm). Det är alltså totalt 108 kvm. Någon som har tips om var jag kan få det lite billigare?
thanks /Jezz
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Hej!

Till plattan borde det gå åt ca 12 kubikmeter betong, vilket här nere kostar ca 15.000 inkl. moms och transport, samt 15 minuters utläggningstid.

Plus ca 3000:- för armering

Lecastenarna kan du mura upp en rad med 19 x 19 x 59 cm leca, som kostar ca 25:- st. det går åt ca 70 stenar = knappt 2000:-

Lägg här till ca 20 säckar murbruk för att mura dom. + lite murverktyg
ca 1000:-

Formen för plattan kan du göra själv för en materialkostnad på ca 2000:-

Behöver du du schakta, så kostar en grävare ca 500 - 600:- / timma + moms.

Räkna också med makadam (8-16 mm) under plattan för ca 3000:-

Jag gjorde en hel grund med allt detta, på 15 x 7 meter (105 kvm) för totalt ca 30000 kr, inkl moms, men då gjorde jag allt arbete själv,
utom schaktningen och utläggningen av betongen, som tog totalt 30 minuter.

Ett enkelt, men slitsamt sätt att spara 100000 kr :)

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Godkänd höjd? Vad menar du?... Vad är det för regler om sånt? :confused:

malu
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Hej Malou.
Det måste vara minst 2,70 cm höjd i stallet. Det är en regel som jordbruksverket (eller var det djurskyddsföreningen?) har, plus en massa andra regler dårå ;)
mvh Jezz
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Fast jag fattar nog inte heller. Borde inte stallmodulen ha godkänd takhöjd från början?
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Tror att de har ngt paket som eg. är för maskinhallar el dyl. men att man kan använda detta till stallbyggnad. Därav att jag får höja 20 cm.
mvh Jezz
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Jag fattar heller inte. Vi byggde om vårat stall för 2 år sedan och då bygde vi utan leca block. Vi gjöt våran platta själv. Går på en helg faktiskt.Ångrar på att jag inte la i piggment fårg till golvet i sadelkammaren och i stallgången.
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

165 000, det är väl inte bara för plattan/grunden utan för själva stall modulerna?
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Okej, då förstår jag. Vart köper du modulen? *nyfiken*
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

åke skrev:
Ångrar på att jag inte la i piggment fårg till golvet i sadelkammaren och i stallgången.
Pigment färg?
Låter spännande, vad är det?
Finns det på bild nånstans?
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

tgd skrev:
165 000, det är väl inte bara för plattan/grunden utan för själva stall modulerna?

Det skulle vara kostnaden endast för plattan.
Hoppas dock hitta ngn som kan göra detta billigare:cool:
Sedan har jag hittat tack vare ett tips här på Bukefalos ett företag som bygger, så att jag får färdiga moduler till ett väldans bra pris måste jag säga. Då inger dock ingen inredning, utan bara själva "skalet".
mvh Jezz
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

bonde skrev:
Pigment färg?
Låter spännande, vad är det?
Finns det på bild nånstans?
Jag såg det på Äntligen Hemma för några år sedan. Man köper typ ett pulver och blandar i cementen när man gör den och så kan man få nästan vilken färg man vill. Finns att köpa i färgaffären.
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Hej!
kan tyvärr inte svara på din fråga men du får gärna pm:a mig om modulen:D
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Jag vill oxå, jag vill oxå:bump: :bump:
Skulle vara jättebra om du kunde PM:a mig om modulen, går i stallbyggar tankar...
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

Ni har PM bägge 2 ;)
mvh Jezz
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

ang att själv lägga i färgpigmen så vill jag bara tillägga att det är jätte snyggt speciellt ihop med att stämpla betongen i stallgången, (googla på stäplad betongplatta så hittar du bilder att kika på)
jag vill bara varna för att köpa pigmentet själv på så stora ytor, du kommer bara slänga pengarna i sjön eftersom pigmentet måste vara med i inte bara det allra översta skiktet utan även ner en bit, det kommer se bra ut ett tag men efter all slitage som blir i ett stall så kommer du tillslut endast ha färgade fläckar kvar och hur roligt blir det, man kan alldrig reparera det utan att knacka bort hela biten beton och gjuta nytt- alltså bedrar snålheten visheten- :smirk:
inte nu sagt att du skulle vara snål om vi förstår vad jag menar.

Mvh Husfrun
med husman innom betongbranchen
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

så det blev mitt tips på stall? ;)

vi har börjat förbereda för plattan nu men använder sk isoler-kantbalkar, gjuter betongen innanför så att det blir en kant att ställa modulen på. Vi har fått gjort mycket underarbete samt fyllt på med extra fyll för vi bor på myrmark.
Ni kan se mer på denna sida
 
Sv: Bygga nytt stall: Grund/platta

_carmenzita_ skrev:
så det blev mitt tips på stall? ;)

vi har börjat förbereda för plattan nu men använder sk isoler-kantbalkar, gjuter betongen innanför så att det blir en kant att ställa modulen på. Vi har fått gjort mycket underarbete samt fyllt på med extra fyll för vi bor på myrmark.
Ni kan se mer på denna sida

Jajamensan :banana: Tusen tack för alla tips :D
mvh Jezz:cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 009
Senast: Buck
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp