Bygga nytt stall (utbruten från Snackistråd eget stall/gård del 2)

Nahar

Trådstartare
Vi ska bygga nytt stall. Är precis i början av planeringsstadiet nu. Valet är mellan ett stall som är precis vid boningshuset (nuvarande ekonomibyggnad, har varit stall för 40+ år sedan) och ett som ligger ca 200 meter bort, med hagarna mellan huset och stallet. Finns en bred grusväg väg till den plats där stallet skulle byggas.

Om vi bortser från alla kostnader, vad hade ni valt? Varför? För- och nackdelar med de olika alternativen?

(Och är det en för stor fråga för tråden får moderator gärna bryta ut till egen tråd).
 
@Nahar En sak att tänka på är att det krävs utökat brandskydd om byggnadens står nära varandra. Antagligen EI60-väggar på de närmaste samt eventuellt skydd mot vinkelsmitta.

Är det ett stort stall? Kommer det eventuellt finnas inackorderade? I så fall hade jag velat ha lite avstånd..
 
För helt eget bruk hade jag velat ha det närmaste alternativet - dels pga mysigt, dels enklare överblick och närmre sträcka att ränna fram och tillbaka på, dels om det skulle hända något med vattnet så är det kortare sträcka att lösa det med vatten från huset.
 
Jag har ca 200m. Jag ser hagarna från huset, så jag upplever att jag får en bra överblick. Tycker att det har känts bra med det avståndet, slipper se leriga hagar på våren precis utanför huset. På sommaren har jag bete precis bredvid uteplatsen, mysigt!
 
Så nära bostadshuset som möjligt.
Den dagen som man har en sjuk häst att sköta om så uppskattar man det.
Det närmaste som jag har haft var två boxar i källaren på villan.
Det var alldeles underbart.
 
Mätte just avståndet mellan hus och stall hos mig. 65 m. Nästan fyra gånger så långt hade tappat "hem"-känslan hos mig tror jag :idea:

Jag ser ändå inte stallet (däremot delar av hagen) inifrån huset, pga andra saker i vägen.
 
Om vi bortser från alla kostnader, vad hade ni valt? Varför? För- och nackdelar med de olika alternativen?
Ingendera. 200 m är på tok för långt bort. Sådär femtio meter från huset är perfekt. Lagom nära för att ha koll (nära att gå emellan, hör om det är stök, ser brandrök, inbrott osv) men lagom långt bort för att slippa flugor från gödselstack etc. Plus att brand inte sprider sig lika lätt mellan byggnaderna.
 
Som någon tidigare varit lite inne på tänker jag att det mest väsentliga inte är var stallbyggnaden i sig är belägen utan jag skulle mer vara bekymrad över närheten till gödselstacken, både utifrån lukt och flugor. Och skulle inte heller vilja att rabatterna gränsar till leriga hagar, så att säga :D

Visst ser jag att det finns många fördelar med att ha det riktigt nära om man vill ha den där dunderkollen och att alla små turer fram och tillbaka skulle vara superenkla att utföra. Men jag kan också se ett litet värde i att ha en viss distans, att inte känna att hästarna nästan delar tak med mig. Att det blir tydligare "Nu går jag till stallet" än att man springer fram och tillbaka hela dagarna.

Hur ofta kommer du behöva gå ner till stallet? Morgon och kväll eller varje fodring och fler gånger därtill? Hur kommer vägen vara skickmässigt under vinterhalvåret? Kommer du behöva pulsa i snö eller kanske halka fram på isgata eller kommer det mer troligt vara barmark? Kan räddningstjänst och hästtransport nå hela vägen fram till stallet?

Kommer du kunna se hästarna hemifrån om de står och trycker vid grinden nere vid stallet? Kommer allt annat hästrelaterat, från hö och foder till täcken och pryttlar vara förvarat i samma byggnad som stallet eller kommer det vara avstånd mellan om du bygger på den mer avlägsna platsen? Sådan saker tänker jag spelar in mycket också.
 
Nära. Skönt att ha kort väg att gå när det regnar småspik och blåser på tvären. Lätt att ha uppsikt om man har pållarna inne (mina gick mest på lösdrift). Har bott ovanpå stallet en period, det räddade livet på en kolikhäst, jag hörde att ngt var fel (inte massa bök och stök som hade väckt en död).
 
Nära. Jag kommer att ha som ett u, så över gårdsplanen kommer stallet ligga. Sommarhagen är precis vid mitt sovrum. Däremot kommer gödslet vara på andra sidan, lösdriften kommer ligga bakom stallet o.s.v. Framsidan kommer vara något sånärt hästfritt, hästarna tas in och ut bakvägen. Har haft det så tidigare och tycker det är mysigast samtidigt som jag slipper allt bös framför min egen dörr.
 
Kan tillägga att det finns el och vatten på båda platserna. Precis vid huset är alltså ca 3 meter bort, husen ligger ungefär som ett T. Inga planer på inackordering just nu men kanske i framtiden när/om antalet hästar sjunker. Alla grejer som hör stallet till (foder, utrustning, tvättmaskiner etc) är tänkt att vara i samma byggnad.

Jag lutar mot 200m bort. Jag kan se platsen från boningshuset och har överblick över alla hagar. Vägen är lättframkomlig alla årstider. Slipper gödselstack vid huset. Negativa blir väl att det blir mycket gå fram och tillbaka men tänker att jag nog kan cykla så går det snabbare:idea:
 
Men 200 meter är väl inte så långt borta? Vad är det? Ca 4 ridhus efter varandra.

Skulle behöva vara på plats för att kunna säga bu eller bä om vilket av gårdarna som är bäst.
Nä jag fattar inte det heller? 200m är inte ens långt 🤔

Jag tänker att om det känns långt eller inte beror på vad man jämför med. I mina ögon är 200 inte långt att gå, men för mig skulle det nog vara tillräckligt långt för att jag skulle gå dit, vara där och göra det jag skulle göra, och sedan gå hem igen. Mitt eget stall är 10 meter från huset, då är det inte specifikt så att jag är i stallet, utan håller jag på i stallet kan jag gå in i huset och dricka, byta kläder eller hämta saker när som helst. Det är inte så att jag specifikt går till stallet för att bara vara där en stund, utan stallet är lika mycket en del av mitt hem som huset, trädgården eller något av de andra uthusen jag har.
 
Jag tänker att om det känns långt eller inte beror på vad man jämför med. I mina ögon är 200 inte långt att gå, men för mig skulle det nog vara tillräckligt långt för att jag skulle gå dit, vara där och göra det jag skulle göra, och sedan gå hem igen. Mitt eget stall är 10 meter från huset, då är det inte specifikt så att jag är i stallet, utan håller jag på i stallet kan jag gå in i huset och dricka, byta kläder eller hämta saker när som helst. Det är inte så att jag specifikt går till stallet för att bara vara där en stund, utan stallet är lika mycket en del av mitt hem som huset, trädgården eller något av de andra uthusen jag har.

Så tänker jag också. Man går in och ut ur stallet lika naturligt som huset.

Jag vill kunna gå ut och slänga in en höpåse i morgonrock i minusgrader ;) då är det lagom nära :D
 
Jag tänker att om det känns långt eller inte beror på vad man jämför med. I mina ögon är 200 inte långt att gå, men för mig skulle det nog vara tillräckligt långt för att jag skulle gå dit, vara där och göra det jag skulle göra, och sedan gå hem igen. Mitt eget stall är 10 meter från huset, då är det inte specifikt så att jag är i stallet, utan håller jag på i stallet kan jag gå in i huset och dricka, byta kläder eller hämta saker när som helst. Det är inte så att jag specifikt går till stallet för att bara vara där en stund, utan stallet är lika mycket en del av mitt hem som huset, trädgården eller något av de andra uthusen jag har.

Jag hade känt att det var ganska skönt. Jag hade gård med stallet nära för 20 år sedan och jag blev aldrig klar!
 
@Nahar En sak att tänka på är att det krävs utökat brandskydd om byggnadens står nära varandra. Antagligen EI60-väggar på de närmaste samt eventuellt skydd mot vinkelsmitta.

Är det ett stort stall? Kommer det eventuellt finnas inackorderade? I så fall hade jag velat ha lite avstånd..

Vi har 20 m mellan boningshus och stall, byggs just nu, har inte krävts något speciellt ur brandskyddssynpunkt
 

Liknande trådar

Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 258
Senast: Centaur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 369
Senast: moonstruck
·
L
Anläggning Har haft en kille ute från byggfirman för jag funderar på att renovera stallet. Stora problemet i nuvarande stall är att takhöjden bara...
Svar
9
· Visningar
1 675
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp