Bygga nytt stall (utbruten från Snackistråd eget stall/gård del 2)

För mig spelar det stor roll om en ska ha inackorderade i framtiden eller inte, om svar ja..hade utan tvekan valt 200m. Ser fördelar med stall både nära och på avstånd men just om inackorderade kommer in i bilden, hur nära vill man ha dom till huset? Tänker mest på att man kan ha helt olika tider man vill vara och fixa i stallet på. Och med parkering, ville deras bilar tatt upp en del av gårdsplanen intill bonings huset? Som även andra skrivit, 200 m är ju egentligen inte så långt. Men låter väldigt mysigt med att ha stallet som en del av hemmet, tror jag, har inte haft det så själv men låter praktiskt och ja mysigt, men bara om det är jag själv som står där med mina hästar. ☺️

Tror det beror lite på hur man vill leva också tänker jag. Vill man alltid ha hästarna, lukten och allt det som hör till "i huset" eller vill man kunna gå till stallet, vara med sina hästar och fixa, sen duscha, vara färdig för dagen och vara hemma.

Du kan ju ändå se stall och hästar från huset så där har en ju ändå viss översikt fastän man inte är precis där. Och tex ett brandlarm borde man väl ändå kunna höra på ett avstånd av 200m?

Cykla var en bra idé, hade jag också gjort 😊
 
Märkligt, brukar alltid krävas vid förprövning i alla fall. Eller om gränsen var 15m för EI60 och 30 för EI30? :idea:

Förprövning från LS? Kommunen har då inget sagt iallafall och har beviljat bygglovet.

Var kan man läsa mer tro?
 
Lantbruketsbrandskyddskommitte är min bibel i sammanhanget :) finns på nätet.

Tänker att Miljö & Hälsa, nybyggnadskontoret, byggnadsnämnden, snickaren eller våran KA-kontrollansvarig borde ha haft invändningar om byggnaderna kom för nära varandra.

Kan tillägga att byggnaden är hälften garage och hälften stall (4boxar). Vet inte om det spelar in.
 
Tänker att Miljö & Hälsa, nybyggnadskontoret, byggnadsnämnden, snickaren eller våran KA-kontrollansvarig borde ha haft invändningar om byggnaderna kom för nära varandra.

Kan tillägga att byggnaden är hälften garage och hälften stall (4boxar). Vet inte om det spelar in.

Ja kanske, och det är ju möjligt att det är en egen brandcell också.
Själv räknar jag aldrig med att någon annan kan eftersom regelverket är så brett :)
 
Ja kanske, och det är ju möjligt att det är en egen brandcell också.
Själv räknar jag aldrig med att någon annan kan eftersom regelverket är så brett :)

Precis, stallet, garaget och sadelkammaren är varsina brandceller.

Ja, nu har som beviljat bygglovet och startbeskedet och får snällt stå för att det byggs där dom har godkänt ;)
 
Precis, stallet, garaget och sadelkammaren är varsina brandceller.

Ja, nu har som beviljat bygglovet och startbeskedet och får snällt stå för att det byggs där dom har godkänt ;)

Är det en brandcell spelar inte avståndet någon roll 👍
Ville bara påpeka för ts att man behöver tänka på avstånd när man bygger nära, att det kan krävas brandcell :)
Är ju så himla mycket att tänka på när man ska bygga och bra att ha med sig sånt innan man startar/väljer plats.
 
Vi har cirka 50 från huset till stallet, och infarten lite snett bortanför stallet.
Jag gillar hur familjärt det blir, att säga hej och hejdå till hästarna när man kommer hem eller åker bort, att få höra gnäggningar eller humningar när man kommer hem efter en lång jobbdag ❤️

Sen är hagarna i anslutning till resten av trädgård och omgivningar, så hästarna är i princip med och håller koll när vi klipper gräset, rensar morötter, skottar snö, åker pulka.. Ja i hela det dagliga hus-utomhuslivet.
Och barnen får en väldigt fin och nära relation till djuren.

Dessutom får man en naturligt bra koll på hur djuren mår, eftersom jag ser dem ett antal gånger per dag så ser jag väldigt snabbt ifall något är tokigt. Jag kan springa ut i morgonrocken om det är så. Och de gånger man själv är sjuk är det skönt att ha dem på kort avstånd.

Jag gillar att ha hästarna nära
 

Liknande trådar

Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 258
Senast: Centaur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
L
Anläggning Har haft en kille ute från byggfirman för jag funderar på att renovera stallet. Stora problemet i nuvarande stall är att takhöjden bara...
Svar
9
· Visningar
1 675
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp