bygga "nytt" stall.

lis1e

Trådstartare
fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet. gissa om det var roligt! :bump: :bump: :bump:

så nu har jag lite frågor:

* tre av fyra väggar är av trä, den fjärde är tegel. denna vetter mot garaget som är vägg i vägg. bör jag klä dessa tre väggar med något för att undvika att hästarna slår/biter igenom?

* har läst en massa om ventilering i forumet. människor har lufttrummor hit och hål dit. hur är lättast att få bra luft i stallet?
det finns egentligen ingen anledning för mig att ha höloft, jag ska ha torv och hösilage till hästarna och det ska stå utomhus, så frågan är om man kanske ska plocka bort loftet helt och hållet eller bara delvis?

* i golvet (som är betong o lite lösa stenar) finns det gödselrännor som är ca 20 cm djupa. måste man gjuta om hela golvet eller kan man bara fylla igen rännorna? hade en tanke om att man kanske kan sätta plåt för rännorna nu i vinter och gjuta sen när det blir varmt i stället. vet att dom har gjort så på vissa ställen där jag ridit förr.

* ska bygga boxarna själv (2-3 st), vilket träslag är bäst? helst hade jag velat tegla upp mellanväggarna, för det är underhållsfritt och så himla snyggt! vad hade ni gjort?

* galler i mellanväggarna. hur gör man? utan att lägga ut en förmögenhet? sambon är svetskunnig så det är inget hinder!

* öppningsbar dörr. där är två ingångar på ena sidan till stallet. en av dom hade jag tänkt att dela på så att man kan öppna överdelen så att hästen kan titta ut i trädgården (dörren kommer att hamna mitt i en box). hur gör man? måste man förstärka den i kanterna på något sätt??

* ska inte dra in vatten än i stallet då det kommer att gå tjäle i marken snart. (stallet är från 1906 därför där inte finns vatten) måste man tänka på att förbereda för något när man håller på att gjuta golvet osv?

i stallet kommer det som sagt att bli 2-3 boxar, varav en kommer att bli 9 kvm. de andra blir mindre.

har ni några tips att ge mig så tar jag tacksamt emot! har läst om stallar (som förvisso är helt nybyggda) som kostat 600.000, för mig känns det inte som om jag kan lägga ut så mycket när vi har ett hus att helrenovera! men jag vill ändå ha ett mysigt stall som är funktionabelt och relativt billigt.

lisette
 
Sv: bygga "nytt" stall.

Börja med att kolla in boken "Att Bygga Häststall" som ges ut av SLU. Författare är Ventorp/ Michanek och har du tur hittar du den på biblioteket. Går också att beställa för ca 300 pix hem i brevlådan.

Boken är mycket läsvärd och tar upp allt ifrån ny-byggnation till rustning, hästens behov, ventilation, materialval för boxar, dörrar, väggar osv. Gjutning av golv kräver att armeringen är jordad enligt de regler som finns - vilket också tas upp i boken.

Vi har byggt nytt stall och har självdrag med trumma i taket. Och flertalet inlufts-hål i väggarna. Fungerar bra utom de dagar då det är nära 100% luftfuktighet utomhus under längre perioder.

Hos www.jordbruksverket.se finns också nyttig info om MINIMI-mått osv.
 
Sv: bygga "nytt" stall.

mmm dom har byggt ut på mitt gammla stall nu så uteboxarna får en boxrad mittimot samt spolspilta o tak över. där e de "tegel" eller vad man skall kalla de, jag skulle kalla de fyrkantiga stenbummlingar;) skitsnyggt är det i alla fall :) o utsidan är också så, ser ut som gammla husen i skåne :)
 
Sv: bygga "nytt" stall.

När du bygger om gris/hönsstall till hästar måste du först söka tillstånd från kommunen, eller om det är länsstyrelsen.
Ring din djurskyddsinspektör, eller någon annan på kommunen, så kan dom hjälpa dig.

För övrigt finns det en sak som är jätteviktig, och det är takhöjden, den får inte vara längre än 2,20 m JÄTTEVIKTIGT!!!

Om du inte tänker använd skullen, så tycket jag att du kan ta bort den, då får du både vantilation, och slipper takhöjds problemet.
I gamla stall är det ofta för lågt i tak.... :angel:
Mitt oxå...... :(

Boken som någon tipsade om är oxå jättebra, läs den!
Och skynda långsamt, ofta kommer man på bra ideer allt eftersom.

Lycka till!!!
 
Sv: bygga "nytt" stall.

??? Varför behövs tillstånd för att bygga om till annat djurslag? Tillståndet hänger väl på hur många hästar man skall ha. Från och med årsskiftet krävs tillstånd från och med fyra hästar.
 
Sv: bygga "nytt" stall.

* i golvet (som är betong o lite lösa stenar) finns det gödselrännor som är ca 20 cm djupa. måste man gjuta om hela golvet eller kan man bara fylla igen rännorna? hade en tanke om att man kanske kan sätta plåt för rännorna nu i vinter och gjuta sen när det blir varmt i stället. vet att dom har gjort så på vissa ställen där jag ridit förr.

Skulle tro att det går att gjuta i rännorna, men förmodligen sluttar väl golvet ner mot rännorna. Det är ju inte helt billigt att gjuta om ett helt golv... Vill man gjuta på vintern kan man hälla i en slags accelerator i bruket.

* ska bygga boxarna själv (2-3 st), vilket träslag är bäst? helst hade jag velat tegla upp mellanväggarna, för det är underhållsfritt och så himla snyggt! vad hade ni gjort?
De bästa träslagen är ek och lärk eftersom de inte är så "bitvänliga". Vi har massiva ekplank i boxarna och det är suveränt. Det är ganska jobbigt att bygga i ek eftersom den är så hård, dessutom krävs rostfri skruv, eftersom eken innehåller garvsyra.

* galler i mellanväggarna. hur gör man? utan att lägga ut en förmögenhet? sambon är svetskunnig så det är inget hinder!
Jag har inga galler alls, utan mellanväggarna är ca. 180 cm höga, hästarna kan nosa på varandra men inte mer. Fronterna har inte heller några galler utan är 140 cm höga.
Jag tycker det är betydligt trevligare för hästarna att kunna sticka ut huvudena i gången och kunna "prata" med varandra.

Som flera andra sagt tidigare: Michaneks bok är guld värd. Jag hade mycket glädje av den när vi byggde om vår ladugård till stall!!!
 
Sv: bygga "nytt" stall.

Ska hon bara bygga för 2-3 hästar så behövs ingen förprövning. Takhöjden ska vara 1,5x hästens mkh, men MINST 2,20 m (även om det är shettisar som ska stå där).
 
Sv: bygga "nytt" stall.

Och vi har liggande galler, som inte går så högt upp. Gallret kan vara glesare då så stallet känns ljusare - men det beror inte minst på individerna som står i boxarna. Har svetsade galler, i rostfritt.

Som alternativ till murade väggar kan du gjuta dem, och putsa ovanpå. Snyggt, och inte många hästar som gillar att sparka i det heller.
 
Sv: bygga "nytt" stall.

Har häftet med alla minimåtten här hemma.
Och där står det vad stallgången BÖR vara. Alltså är de måtten inte ett måste när man söker tillstånd att bygga om en gammal lada?
(Ska bygga om i sommar)
 
Sv: bygga "nytt" stall.

man behöver inte ha galler mellan hästarnas boxar, det är endast en rekomendation. Fast om hästarna brukar bråka behöver man det.

det har gjorts studier på hästar och deras möjligheter att sträcka ut huvuden till andra hästar och titta ut, de hästar som kunde sträcka in huvudet till andra hästar mådde bättre.

Det finns plastplankor som är jättebra att ha i stall, underhållsfria, behövs inte målas, hästarna biter inte på dom heller, + dom är snygga och håller sig snygga oxå.
 
Sv: bygga "nytt" stall.

Nej, man *måste* inte klara alla måtten* - det finns en del som bara är rekommenderade. I ert fall skulle jag faktiskt ta kontakt med kommunen och diskutera med dem innan jag började. Hur många boxar tänker ni göra, behöver ni förprövning?

---
* Vissa mått är som sagt REKOMMENDERADE, men rekommendationen finns ju av olika skäl: djurskyddsmässiga eller praktiska t ex. Ska hovslagaren hålla till där? Finns nog med plats att binda upp hästen?

* Gällande rena boxmått är de som sagt MINIMIMÅTT; alltså vad boxen MINST måste vara. Kan t ex vara bra att bygga med "storhästmått" även för mindre kusar - det är inte minst kanske lättare att sälja allt. Även om man inte tänker sälja kan det vara en trygghet i att ha ett större kundunderlag om det vill sig ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bygga "nytt" stall.

Hej !
Svarar på lite olika inlägg här.

Till att börja med:
De mått som står i djurskyddslagen är minmimått. 2,19 i takhöjd är för lågt, eftersom 2,20 är miniminivån.
Vidare så ska måtten på stallgång osv hållas när man byger nytt eller bygger om från ett djurslag till ett annat, vilket innebär att trådskrivaren måste hålla måtten.

Däremot kan man komma undan med mindre avvikelser i ett befintligt stall, om djurmiljön i övrigt är god.

Jag var ganska säker på att man måste ha tillstånd för att bygga om från ett djurslag till ett annat, oavsett hur många boxar, men jag kan ha fel... :angel:
Kolla med kommunen!

En annan sak att tänka på är att prata med förskringsbolaget innan man bygger. För man har ju byggnaden förskrad. Och man ´kan sänka premien om man bygger på ett brandsäkert sätt. Och det är ju inte kul att komma ¨på sedan att det var brandfarligt att göra si eller så. Elektriker har inte alltid koll på vilken sorts armatur som är godkänd i häststall, t ex. L***förskringar har något som heter säker hästgård, där man kan få sådan hjälp.

Lycka till med ditt stallbygge!

Häls. Embla
 
Sv: bygga "nytt" stall.

Men använder du en elektriker med behörighet, då har dom faktiskt som skyldighet att veta vilken IP-klass som skall användas ... Dom skriver ju på att jobbet är ok utfört, mera eller mindre - och även om dom inte kan rabbla upp namnet på korrekt material så finns skrifter för dem också.

Precis som Embla påtalar är det bra att kolla med sin egen kommun vad som gäller, det finns nämnligen lite olika lokala bestämmelser - inte minst om gödselhanteringen. Och den måste ju lösas så snart stallet tas i bruk.
 
Sv: bygga "nytt" stall.

fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet. gissa om det var roligt! :bump: :bump: :bump:

så nu har jag lite frågor:

* tre av fyra väggar är av trä, den fjärde är tegel. denna vetter mot garaget som är vägg i vägg. bör jag klä dessa tre väggar med något för att undvika att hästarna slår/biter igenom?

Trä? hur ser det ut? Du kan lägga typ plyfa el liknade över.

* har läst en massa om ventilering i forumet. människor har lufttrummor hit och hål dit. hur är lättast att få bra luft i stallet?
det finns egentligen ingen anledning för mig att ha höloft, jag ska ha torv och hösilage till hästarna och det ska stå utomhus, så frågan är om man kanske ska plocka bort loftet helt och hållet eller bara delvis?

Kan ju vara en fördel med loftet kvar. Isolerar trots allt. Annars får du montera en fläkt som skapar undertryck och sätta ventiler där du tycker det behövs.

* i golvet (som är betong o lite lösa stenar) finns det gödselrännor som är ca 20 cm djupa. måste man gjuta om hela golvet eller kan man bara fylla igen rännorna? hade en tanke om att man kanske kan sätta plåt för rännorna nu i vinter och gjuta sen när det blir varmt i stället. vet att dom har gjort så på vissa ställen där jag ridit förr.

Går aldeles utmärkt att gjuta ihop. Durkplåt menar du då eller? Se till att den ligger still bara. Kan ju passa på att lägga in pissränna i gödselrännan när du ändå ska gjuta igen den. Lägg ett rör i botten med hål i och dra upp ngr slangar lagom upp till ytan.


* ska bygga boxarna själv (2-3 st), vilket träslag är bäst? helst hade jag velat tegla upp mellanväggarna, för det är underhållsfritt och så himla snyggt! vad hade ni gjort?

Kan väl använda de flesta träslagen. Lägg ett u-järn över översta brädan.

* galler i mellanväggarna. hur gör man? utan att lägga ut en förmögenhet? sambon är svetskunnig så det är inget hinder!

Det fanns inga galler i den gamla svininredningen? Annars åk till ngn järnskrot.

* öppningsbar dörr. där är två ingångar på ena sidan till stallet. en av dom hade jag tänkt att dela på så att man kan öppna överdelen så att hästen kan titta ut i trädgården (dörren kommer att hamna mitt i en box). hur gör man? måste man förstärka den i kanterna på något sätt??

Den bör ju vara rätt så kraftig om hästen ska stå och luta sig mot den. Kanske göra en ram i järn.

* ska inte dra in vatten än i stallet då det kommer att gå tjäle i marken snart. (stallet är från 1906 därför där inte finns vatten) måste man tänka på att förbereda för något när man håller på att gjuta golvet osv?

Får inte vara för kallt när ni gjuter.

i stallet kommer det som sagt att bli 2-3 boxar, varav en kommer att bli 9 kvm. de andra blir mindre.

har ni några tips att ge mig så tar jag tacksamt emot! har läst om stallar (som förvisso är helt nybyggda) som kostat 600.000, för mig känns det inte som om jag kan lägga ut så mycket när vi har ett hus att helrenovera! men jag vill ändå ha ett mysigt stall som är funktionabelt och relativt billigt.

Kanske inte så intressant då det bara är 2 boxar tjejen använder på sommaren men de kostade 0 och ingen krona då det bara var beg delar från en gammal svininredning. Menar bara att det går att bygga billigt om man inte har stora krav på att det ska vara snyggt.

lisette
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
775
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 642
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp