Bygga nytt?

Fille

Trådstartare
Jag och min sambo har i framtiden funderat på att bygga hus stall och garage. Mark finns redan, svärfar är bonde. Vad vi förstått så är det plattan som kostar mest när man bygger hus, så bygga uppåt är då tanken vi har. Och det i sig är kanske inte konstigt men vi funderar på om man kan ha stall och garage på bottenplan och boende på våning två. Vad tror ni om det? Ca tre boxar, sadelkammare med plats för tvättmaskin och torkmöjligheter, foderförvaring samt garage för 1-2 bilar med billyft. Och boende ca 4 rok, behöver inte vara gigantiska rum på nåt sätt men ändå inte trånga rum. Samt 1-2 badrum/toaletter och tvättstuga.
 
Sv: Bygga nytt?

Det finns plattor och plattor, och källare, eller inte källare...

En platta för en bostadsbyggnad, eller något annat slags möjligt grund för en bostad, är mer komplext utformad än en platta i ett stall/lagård/maskinhall.

Dessutom så behöver man ha god ventilation till djuren, och vill slippa "hästlukt" i bostaden.
Det kan dessutom finnas byggnadsregler som gör det helt omöjligt att djur (hästar) i samma hus som permanentboende.

Oftast så vill man ha stallet nära sina hagar, och nära sin gödselplatta/gödselcontainer eller vad man nu har, samtidigt som man vill slippa att dra in onödig smuts i bostaden. Bostaden bör vara placerad på ett "bra ställe" för boende och trädgård på tomten.

Det kan dessutom vara bra att ha en flexibilitet vad avser stall/garage som möjliggör tillbyggnad eller omdispositioner i framtiden, och likaså bostaden.

Om man tänker sig att ett bostadshus kommer att stå på sin plats i 50, 100 eller fler år, så tror jag att man ska tänka utifrån detta, och se stall, garage och liknande lite "enklare" byggnader som komplement, som varierar och utvecklas över tiden. Man ju t.ex. börja med ett enkelt kallstall, och/eller en ligghall, ha ett garage/carport med grusbädd för att gjuta platta senare osv.

Är det så att det finns en tomt (avstyckad) som klassas som lantbruksfastighet som ni ska bygga på? Då kan man normalt bygga ekonomibyggnader utan byggnadslov, och dessutom hantera dessa i en näringsdeklaration och dra av moms.
 
Sv: Bygga nytt?

Vad mycket det är att tänka på! Detta är ju en fundering för framtiden. Marken är inte avstyckad, så vet inte vad det kommer att räknas som när den väl är det! Dåligt insatt.. Jag tror man får ha stall och boende i samma byggnad, har i alla fall läst om det och vet minst två stall där man har permanentboende ovanpå stallet! Jag kan tänka mig enklare variant av stall för en tid, men garaget ska inte direkt vara till för att förvara bil utan för att meka bil så är nog inte tillräckligt med en grusad carport...
 
Sv: Bygga nytt?

Jag tänker ur ett långsiktigt kostnadsperspektiv:

Om man bygger fast sig i en oflexibel lösning, så blir det dyrt och svårt att ta sig ur denna.

Om man ska hobbymeka bilar, så kanske det går att låna/hyra en varm plats att hålla till på, tills man har råd att bygga ett varmgarage...

Men, att ha garage i samma hus som man bor i, är en väldigt vanlig lösning. Att gräva, grusa och gjuta lite mer när man ändå håller på, så att man får till ett garage i anslutning till bostaden är väl klokt.

Att bygga ett hus med djurstall i huset, för att minska kostnaden för att gjuta platta, tror jag kan bli väldigt fel på sikt. Det kan rejält svårt att sälja eller hyra ut ett hus med en sådan lösning. För även om man idag tror att man ska bo "för evigt" i ett hus, så kanske det inte blir så...

Gjutningen (alltså betongen i sig) är en kostnad; grävning, grusning, isolering, framdragning av (på rätt ställen) av vatten/avlopp, el m.m. är en hoper kostnader, där dessa minskar en del genom att man gör många sådana åtgärder samtidigt.

Djurstall har en tendens till att behöva utvidgas med tiden...
 
Sv: Bygga nytt?

Jag och min sambo hade också tänkt bygga nytt. För vår del finns ett befintligt stall, som iofs måste blåsas ur och totalrenoveras, men stommen är bra. Bostadshuset finns också, men det är i uselt skick och kommer att rivas.

Vi tänkte bygga 1,5-plans, typ skånelänga, dels passar det in på platsen och dels känner vi inte att vi vill ha nåt vräkigt jättehus. Efter lite undersökningar tror vi att det kommer landa på 1,5-1,7 mille. Då måste vi både dra avlopp och borra ny brunn. Men min morbror är arkitekt och kusinen är byggingenjör, så vi kan kapa lite kostnader där och tanken är väl att vi ska göra mycket av "pillet" själva med ytskikt. Även arbetet med platta osv har jag kontakter, samma med elektrikerns arbete.
Andra alternativet är att köpa ett nyckelfärdigt hus av samma typ, vi har kikat lite på det också och får se när dagen kommer hur vi gör.
 
Sv: Bygga nytt?

Tänk långsiktigt och framåt och bygg inte fast er i oflexibla lösningar. Bättre med större lån istället.

För mig t.ex. fick jag barn som efter fem år fick både astma och allergier, mot häst, gräs och hö. I ett sånt läge vill man inte ha stallet och fodret allt för uppefter huset.
 
Sv: Bygga nytt?

Tänk långsiktigt och framåt och bygg inte fast er i oflexibla lösningar. Bättre med större lån istället.

För mig t.ex. fick jag barn som efter fem år fick både astma och allergier, mot häst, gräs och hö. I ett sånt läge vill man inte ha stallet och fodret allt för uppefter huset.

Oj vad tråkigt med kändes som en väldigt bra input!!


Min sambo är elektriker och vääääldigt händig för övrigt, både han och jag har övriga bra kontakter. Det vi kan "tjäna" pengar på är ju att marken redan finns. Blir ju bara avstyckningsavgift. Men får kanske göra hus och garage på samma platta och stall för sig en bit bort! Vad buke kan vara bra ibland, här kommer jag och tycker att jag har en bra idé men med input från andra så va den kanske inte så bra ändå!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 236
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·
Hemmet Jag dagdrömmer lite om att köpa mark (ca fem ha) där vi kan bygga nytt hus och stall. Ingen jättegård utan hus på ca 140-160 kvm och...
Svar
12
· Visningar
1 690
Senast: Fille
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 347
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp