Bygga nytt

Fille

Trådstartare
Jag dagdrömmer lite om att köpa mark (ca fem ha) där vi kan bygga nytt hus och stall. Ingen jättegård utan hus på ca 140-160 kvm och stall med tre boxar, fövaringsutrymmen, ligghall och kanske ett något större garage (idag har vi 80 kvm garage, behöver kanske inte vara riktigt fullt så stort). Samt ridbana 20*40. Är det någon som gjort något liknande? Vad har det kostat exkl marken?
 
Vi har spånat lite på att bygga enbart hus, på befintlig tomt.
Nyckelfärdigt och kanske 180 kvadrat eller så. Så lite större samt ett tvåplans vilket även minskar ytan på själva marken (grunden) något.
Vi har väldigt löst hamnat på en siffra på runt 3 miljoner tror jag det var. Kan ha fel men det finns ju många olika varianter och lösningar.

Då gör vi endel själva, som grunden tex som kostar endel.

Följer tråden med intresse om fler byggt ☺️
 
Jag dagdrömmer lite om att köpa mark (ca fem ha) där vi kan bygga nytt hus och stall. Ingen jättegård utan hus på ca 140-160 kvm och stall med tre boxar, fövaringsutrymmen, ligghall och kanske ett något större garage (idag har vi 80 kvm garage, behöver kanske inte vara riktigt fullt så stort). Samt ridbana 20*40. Är det någon som gjort något liknande? Vad har det kostat exkl marken?
Det beror nog väldigt mycket på hur mycket man gör själv.
om man tar in entreprenörer för rubbbet eller sköter det på egen hand.
 
Jag dagdrömmer lite om att köpa mark (ca fem ha) där vi kan bygga nytt hus och stall. Ingen jättegård utan hus på ca 140-160 kvm och stall med tre boxar, fövaringsutrymmen, ligghall och kanske ett något större garage (idag har vi 80 kvm garage, behöver kanske inte vara riktigt fullt så stort). Samt ridbana 20*40. Är det någon som gjort något liknande? Vad har det kostat exkl marken?

Följer denna tråd. Vill bygga ett litet hus, har mark redan, men då är det ju det här med vatten/avlopp etc. För dåligt insatt, men tveksam på att det verkligen lönar sig att bygga ett hus för typ 2 miljoner (inkl. allt) där jag bor om man blir tvungen att sälja. Jag vet ärligt talat inte ens vad det kostar, men jag vill väldigt gärna ha en pool också 🙄
 
Följer denna tråd. Vill bygga ett litet hus, har mark redan, men då är det ju det här med vatten/avlopp etc. För dåligt insatt, men tveksam på att det verkligen lönar sig att bygga ett hus för typ 2 miljoner (inkl. allt) där jag bor om man blir tvungen att sälja. Jag vet ärligt talat inte ens vad det kostar, men jag vill väldigt gärna ha en pool också 🙄
2 mille om man ska göra precis allt från början, är nog väldigt lågt räknat?
 
Mina vänner byggde nyckelfärdigt enplanshus, 140kvm, gjorde lite själva (gipsade och lade golv) men det mesta sköttes av hantverkare. Exkl inköp av tomt landade det på ca 4 miljoner. En del markberedning i det dock, eftersom de köpte en bit av ett hygge som de gjort i ordning.
 
Jag dagdrömmer lite om att köpa mark (ca fem ha) där vi kan bygga nytt hus och stall. Ingen jättegård utan hus på ca 140-160 kvm och stall med tre boxar, fövaringsutrymmen, ligghall och kanske ett något större garage (idag har vi 80 kvm garage, behöver kanske inte vara riktigt fullt så stort). Samt ridbana 20*40. Är det någon som gjort något liknande? Vad har det kostat exkl marken?
Stall, med förvaring, ligghall + större garage, kan du nog få i byggsats för en miljon.
Grund ingår ej, inte heller arbete (montering), el och v/a.

Huset, räkna med mellan 17-25 000/kvm beroende på vad ni gör för val.
Allt blir nytt + att ni gör mycket själva. Jag skulle tippa på 5 miljoner +.
Men kan lika gärna gå på 7.
Paddock ej medräknad. Den kan ju kosta från 50 papp till många hundra tusen, beroende på bekantskapskrets och behov.

Då har jag tittat på vad vänner har gjort, grannar byggt, vad vi själva har gjort och vad det har kostat.
Lycka till nu!
 
Vi köpte mark och renoverade upp det befintliga stallet, bytte tak, renoverade väggar, satte in fönster och fyra boxar vi hittade begagnade på blocket. Satte även in varmvattenberedare. Så inget nybygge som ni tänkt er,men kostnad runt 150000kr. Även stängsel hittade vi begagnat i mycket fint skick.

Husbygge, 180kvm, 1.5 plan, inget garage. Grävning och påkoppling kommunalt avlopp och fiber, vatten fanns redan. Ingen trädgård inräknad, gjorde inget själva. Detta + marken 3.5ha = 3 miljoner.

Vår gård är långt ifrån färdig, vi ska dra om framfartsvägen, anlägga ridbana och trädgård. Min erfarenhet är att det kostar mycket mer än vad man tror.
 
Jag puttar upp min gamla tråd.
Vilka kostnader tillkommer när man bygger nytt, som man inte tänker på? Tänker tex avstyckningskostnad och liknande, som inte direkt hör till hus eller stall.
 

Liknande trådar

Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: Ms_Antrop
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 512
Senast: Dopy
·
Anläggning Vi ska bygga nytt stall. Är precis i början av planeringsstadiet nu. Valet är mellan ett stall som är precis vid boningshuset (nuvarande...
2
Svar
28
· Visningar
2 441
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 340
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp