Bygga om befintlig byggnad till stall

in2u

Trådstartare
Hej,

Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en byggnad som vi tänkt bygga om och det är där jag skulle behöva lite hjälp.

Tanken har varit att det ska byggas:

3 boxar (för storhäst, gärna lite större mått än gränsvärdena.)
Sadelkammare med tillgång till vatten
Spolspilta(eller om man vill kalla det skötselplats.)


Jag skickar men en ritning på alla mått och hur byggnaden ser ut.
Invändigt finns det två takhöjder och en balk som kommer att löpa genom stallet som ej kan flyttas då den stabiliserar upp taket.

Jag vill höra era idéer, råd och vad som är bra saker att tänka på.
Jag vill att stallet ska ha ett bra flöde och vara praktiskt.

Om någon har tid och ork så skulle en skiss vara kanon att få.
Vi har även skissat lite själva, men det skulle vara kul att höra era idéer först innan jag visar vad jag har tänkt hittills.

Tack på förhand :)

Stall_zps7axljoy0.jpg
 
Hur stora hästar räknar du med att det gå att ha i stallet och vad är höjden under limträbalken?
 
259cm är det mellan golv och limträbalkarna.
I dem måtten mätta går det att hålla hästar med mankhöjden 170cm.
 
Hur är det tänkt med ventilation? Vad är det för typ av golv? Är vatten indraget i byggnaden? Finns golvbrunn?

Jag själv hade nog dragit mig för att göra om befintliga byggnader om förutsättningarna inte var mycket goda.
 
Vatten är indraget i byggnaden, golvbrunnar finns men omplaceras vid behov.
Byggnaden har också en egen tvåkammarbrunn, så gråvatten är inget problem men inte wc.
Hela golvet är isolerat och armerad betong. Finns ingen ventilation idag men den byggs och anpassas efter stallets utformning.
 
Och jag säger som jag brukar - tänk utanför boxen och bygg en lösdrift istället. Bättre för alla inblandade parter :)

Tänkte samma när jag såg ritningen. Finns ju uppenbarligen dessutom redan stora portar i byggnaden, sen hur dessa är positionerade är en annan sak.
 
Funderat över lösdrift men kommer att bygga vanligt stall av den byggnaden som finns. :)
Angående de befintliga portarna täcker dem nästan hela ena kortsidan, med två dörrdelar i varje port som är nästan 3 meter höga. Dessa går att sätta igen om man vill flytta ingångarna. :)
Balken går dock ej att flytta då den stabiliserar taket!
 
Funderat över lösdrift men kommer att bygga vanligt stall av den byggnaden som finns. :)

I så fall så hade jag gjort boxar i den delen som är 3445 djup, och då gjort boxarna fram till limträbalken. Hade lagt boxarna i rad med start från "övre vänstra hörnet", så att den första boxen får ena porten. De tre boxarna blir då ca 4 meter breda och ca 3,4 meter djupa. I den utstickande "högra delen" hade det blivit sadelkammare på ca 3,6 x 5,5 meter.

Resterande del på ca 13 x 4,4 meter kan då användas till skötselyta etc.

Foder ska förvaras någon annanstans?
 
Jag skulle lägga spolspiltan i den utstickande högra delen, med en dörr utifrån och avskiljd från övriga stallet. Är väl mest praktiskt lägga sadelkammare och ev foderrum i samma ände, och boxarna som FlipTheFrog föreslår.

Men skulle absolut lägga spolspiltan i ett eget, avskärmat utrymme. Och installerat utsugsfläkt och även tillskottsvärme. Om du sen tänker till lite kan du använda det som täckestorksrum med.
 
Fast man får ju också fundera på hur ofta det kommer duschas hästar i stallet. Handlar det om att i ett kallstall spola av en svettig häst eller leriga ben då och då blir det ju inte särskilt mkt stänk och vatten i luften - och då behöver man kanske inte lägga en massa krut på att göra en avskiljd duschhörna med fuktspärrar och utsugsfläktar osv.
 
Fast man får ju också fundera på hur ofta det kommer duschas hästar i stallet. Handlar det om att i ett kallstall spola av en svettig häst eller leriga ben då och då blir det ju inte särskilt mkt stänk och vatten i luften - och då behöver man kanske inte lägga en massa krut på att göra en avskiljd duschhörna med fuktspärrar och utsugsfläktar osv.

Jag försöker alltid bygga för framtiden om det ändå ska byggas. Så jag skulle (givetvis under förutsättning att det ryms i budget osv - det finns ju en verklighet med) sikta på en avskild spolplats och se till den är en kombinerad täckestork. Även om jag typ "aldrig" spolade särskilt ofta.
 
Hej,

Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en byggnad som vi tänkt bygga om och det är där jag skulle behöva lite hjälp.

Tanken har varit att det ska byggas:

3 boxar (för storhäst, gärna lite större mått än gränsvärdena.)
Sadelkammare med tillgång till vatten
Spolspilta(eller om man vill kalla det skötselplats.)


Jag skickar men en ritning på alla mått och hur byggnaden ser ut.
Invändigt finns det två takhöjder och en balk som kommer att löpa genom stallet som ej kan flyttas då den stabiliserar upp taket.

Jag vill höra era idéer, råd och vad som är bra saker att tänka på.
Jag vill att stallet ska ha ett bra flöde och vara praktiskt.

Om någon har tid och ork så skulle en skiss vara kanon att få.
Vi har även skissat lite själva, men det skulle vara kul att höra era idéer först innan jag visar vad jag har tänkt hittills.

Tack på förhand :)

Stall_zps7axljoy0.jpg
Fönster/ljusinsläpp är viktigt att tänka på och då även väderstreck.
 
I så fall så hade jag gjort boxar i den delen som är 3445 djup, och då gjort boxarna fram till limträbalken. Hade lagt boxarna i rad med start från "övre vänstra hörnet", så att den första boxen får ena porten. De tre boxarna blir då ca 4 meter breda och ca 3,4 meter djupa. I den utstickande "högra delen" hade det blivit sadelkammare på ca 3,6 x 5,5 meter.

Resterande del på ca 13 x 4,4 meter kan då användas till skötselyta etc.

Foder ska förvaras någon annanstans?

Okej, vi har tänkt samma med boxarna. Men nytt tänk där med placering av sadelkammaren . :)
Boxarna blir då lite större än standard vilket känns bra!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 236
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 579
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 244
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp