Bukefalos 28 år!

Bygga om shettisrockard

PrittePuff

Trådstartare
Jag fick hem min nya sele idag, och efter en testkörning inser jag att vi är tvungna att bygga om rockarden lite och tänkte slänga med lite förbättringar till min smed :D

Så Svängeln ska förlängas och öka böjning på, byta ut öglor till piggar.
Totallängden på svängeln blir 80cm, från insidan på pigg till insida på pigg blir ca 70cm. Den ökade böjningen och den längda svängeln gör att när svängeln står still så är den 15cm från rockarden, dvs den kan gunga mer är 2dm. Blir det bra tror ni?
Jag har läst om svänglar med både pigg eller öglor, men jag tycker det känns bättre med stopppiggar. Fördel/nackdel?

Sen hade min gamla sele lägre skackelremmar, så hela skackeln måste böjas upp och då tänkte jag förlänga skacklarna med, just nu har jag bara en ögla på var skackel, den öglan sitter ca 5cm från änden, och då tänkte jag ta bort den byta ut den mot en stopppigg och sen sätta en ögla längre bak för bakselen. Vilka mått kan man räkna på då?
 
Jag föredrar alla lägen öglor före piggar. Bäst är stora "maratonöglor" tycker jag. De är säkra i anspänning då de är så pass stora att de inte fastnar i skakelremmarna vid snabb losskoppling, och så kan de röra sig så att bakselen kan få en bra verkan. Att jag inte gillar piggar är för att de är mer fast i däckeln, det kräver att däckelgjorden är lösare spänd. Och så tycker jag att det är en säkerhetsaspekt, har en gång vurpat med en häst där ena skakeln gick sönder (dålig skruv i en förlängningsskarv i skakeln) i kombination med stark uppförsbacke vilket innebar att skaklarna helt hoppade ur fästet på båda sidorna. Hästen drog iväg med rockarden i draglinorna, släpandes med skaklarna i vädret. När den vagnen renoverades efter den vurpan blev det öglor på. Jag tror också att det är bättre med ögla fram då det inte blir en rörände som kan skada vid olycka.

Jag tror att jag mätte att min svängel på min rockard har 2ocm utrymme till vagnen, och den drar min ardenner och c-ponny utan att det slår i. Så 15cm borde rimligtvis räcka för en liten ponny, men jag är osäker. Minns inte hur det var när jag körde liten ponny, tror att svängeln satt helt fritt. Men det är ju inte alltid det går att lösa..

Vad är det för sele du har köpt?
 
Jag ska googla på bilder på "maratonöglor", du har en poäng där, men är inte helt övertygad då jag fastnat vid piggarnas smidighet, och så är rockarden helsvetsad.

Selen jag har köpt är från Wash Ap, bröstsele med lös brösta, dubbla gjordar och baksele. Gillade däckeln då den verkade vara förstärkt i metall inne i, stabil och bra! Men har nog inte lyckats få till perfekt tillspänning på selen, ska se om jag hittar nån i närheten som kan komma och kolla hur den ligger an med alla remmar, det är lite svårt att se på liten skitponny med mycket vinterpäls å lurv :P :D
 
Så Svängeln ska förlängas och öka böjning på, byta ut öglor till piggar.
Totallängden på svängeln blir 80cm, från insidan på pigg till insida på pigg blir ca 70cm.

Lite nyfiket undrar jag hur det kommer sig att du vill ha så bred svängel till en så pass liten ponny? :)
 
Är den för bred? Jag läste nånstan att 60-80cm på shettis, och han har en bred röv :P

Hur kan jag annars mäta fram hur bred den ska va?

Jag har 50cm till min grova ponny på 102cm :)
Skulle tro att din svängel räcker till gott och väl utan att bygga om den. Provkör först iaf, det är ju inte helt ultimat om den blir för bred heller för då är risken att anläggningsytan på bröstan försämras iom att svängeln pressar ut linor och brösta ut från ponnyn.
 
Jag har 50cm till min grova ponny på 102cm :)
Skulle tro att din svängel räcker till gott och väl utan att bygga om den. Provkör först iaf, det är ju inte helt ultimat om den blir för bred heller för då är risken att anläggningsytan på bröstan försämras iom att svängeln pressar ut linor och brösta ut från ponnyn.

Jag ska ut å mäta, har lite kort att lägga ut, men ska mäta lite först.
Svängeln måste göras med nåt hur som haver jag tycker att den svänger för kort, varje tag så slår den i botten så jag måste öka böjningen på den. Återkommer med bilder :)
 
Jo det är så vi får göra, vi får förlänga fästet, sen tänkte jag ta bort öglorna med vinkelslip och fästa dom så långt ut det går.

haha, vad dåligt det syntes med måtten,

det gula är 9cm vid max svängel, grön är 54cm och röd dvs från mitten av draglinan till mitten av den andra är det 45 cm
 
Slänger in två bilder till ang bakselen, innan jag körde låg den högst upp på rumpan när jag kom hem hade det kanat ner. Bart ska den sitta? uppe eller "nere" ska jag sätta stoppar nånstans?

Före och uppe

Efter och "nere"
 
Kanske är blind, men hur sitter bakselen fast i rockarden?
Om bakselen glider kan du alltid tejpa eller fixera med buntband :) Din ser ut att ha en ganska brant rumpa.
 
Angående bakselen, du behöver fästa den på ryggstycket så att den inte glider, på korsets högsta punkt skall den ligga. När den ligger rätt länger du uppehållsremmarna tills att bakselen hamnar ca 4 fingrar nedanför bärbensknölen (på häst brukar man säga ca en handsbredd, men en shettis är ju lite mindre så man får anpassa måtten lite).

På bild två av bakselen är höjden bra tycker jag, men då har den ju halkat bak på korset så den ligger ju illa ändå.
Men justera längden och fäst den på ryggstycket så blir det bra :)
 
Angående bakselen, du behöver fästa den på ryggstycket så att den inte glider, på korsets högsta punkt skall den ligga. När den ligger rätt länger du uppehållsremmarna tills att bakselen hamnar ca 4 fingrar nedanför bärbensknölen (på häst brukar man säga ca en handsbredd, men en shettis är ju lite mindre så man får anpassa måtten lite).

På bild två av bakselen är höjden bra tycker jag, men då har den ju halkat bak på korset så den ligger ju illa ändå.
Men justera längden och fäst den på ryggstycket så blir det bra :)

Fasen han har för stor RÖV :P hahah, jag har för mig att bakselen är på yttersta hålen, men jag ska kolla det när jag går ner till stallet för att kvällsfodra sen. Jag lyckades fästa remmen över rumpan bra iaf, den gick att fästa genom att trä den genom remmen te svanskappan.
Haha, när jag mätte att han skulle passa i denna sele så skulle jag mäta för bröstan, runt magen, men inte sjutton skulle jag mäta röven på han, :P fast jag ska ju köra han så han går ner i vikt, så till sommarn kanske den passar bra ;)
 

Liknande trådar

Körning Jag läste nån stans här att den finns snabbfästen som kan lossna/ gå upp. Hur ser dom ut? Det är ju nåt man absolut vill undvika...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp