Bygga om stall...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen.
Så nu står jag alltså med tre hästar i två stall (de går på bete än så länge så de står inte inne)
Men har iallafall börjat fundera på en lösning på det hela... Fram och tillbaka... Och har kommit fram till att det finns tre olika alternativ:

1. Köpa eller bli fodervärd på en häst till (vilket medför mycket omkostnader och mer jobb)
2. Sälja en av mina hästar. (vilket inte heller känns så aktuellt just nu då jag har en fint fungerande flock med trevliga hästar)
3. Bygga om stallet...

Och det är alltså lösning 3 jag behöver lite råd och tips om.

Stallet ser idag ut såhär:
Stalletidag.jpg


(De tjocka svarta strecken är ytterväggar och tjock vägg som delar upp stallen
grå fält på väggarna är fönster och det längst till höger på bilden är trappan upp till loftet.)

Väggen som delar stallen är en murad vägg så pass tjock (och förmodligenbärande) att det är omöjligt att ta ner hela väggen. Därför har jag funderat på att ta upp ett valv i väggen och tabort ena boxen och dela av den andra så det blir såhär:

Stalletidag2.jpg


Jag får alltså ett "stort" stall med forderkammare istället för två ynkliga stall med foderkammare på loftet...

Men nu till problemet:
Eftersom det bara ska öppnas ett valv mellan stallen blir det alltså en hel vägg mellan hästarna. Alltså kan de inte ha någon kontakt med varandra på nätterna.

Hämtat från Jordbruksverket:
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor är utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Tillverkningsmaterialet måste kunna stå emot hästsparkar.

Då är frågan alltså: Hästen som kommer stå i den nya boxen kommer ju kunna se de andra hästarna och kunna "prata" med dom MEN han kommer inte kunna röra dom... Tillgodoses då hans sociala behov??? Eller måste jag ta upp ett "fönster" i väggen så han ska kunna nosa på hästen bredvid:confused:

Snälla hjälp jag blir alldeles vimmelkantig av alla regler! Och tiden börjar ju rinna iväg hästarna kan ju inte gå på bete så länge till...

Vill slutligen påpeka att måtten på ritningarna inte är helt korrekta eftersom det inte är måtten i det här fallet som är det viktiga utan själva planlösningen.
 
Sv: Bygga om stall...

kan du inte bara göra ett fönster mellan boxarna som ligger vägg i vägg i dom olika stallen? då får de ju sällskap, sedan kan du ju öppna en dörr för enkelheten. men jag har heldre en stor box än en liten som du ritat eftersom du gjorde en foderkammare.
 
Sv: Bygga om stall...

Jo det är klart men ponnyn som ska stå i boxen är maxad a-ponny så han behöver inte så mycket större box :) Då tycker jag det är bättre att få en foderkammare. :bump: :D
 
Sv: Bygga om stall...

Men kan du inte placera shettisboxen vid fönstret i det andra stallet så kan du ha fodret i den "andra" avdelningen. Dörren mellan avd. behöver kanske inte vara så bred då.

Så här typ:


Stalletidag2.jpg
 
Sv: Bygga om stall...

Men om man gör så här då? Ev. kan du ju ha en "boxdörr" mellan stall och foder så behöver du inte gå runt om med fodret utan rakt igenom shettisboxen.

Stalletidag2-1.jpg
 
Sv: Bygga om stall...

Kl

Först, se vilka väggar är bärande och om det går några balkar/stockar i vägg/tak som hindrar öppnandet för dörr eller fönster. :)
 
Sv: Bygga om stall...

*knapp*

Sådär nu har rivandet av väggen börjat... Eller ja det började igår :D
Är nog klart idag eller imorrn.
Stallet är redan mycket ljusare och luftigare :banana:
Väggen var/är inte bärande. Taket låg inte ens emot väggen det var två cm mellan rum emellan :)
Planen är nu att riva färdigt väggen och göra iordning "valvet" .
Sen byggs boxarna om och ev. tas ett fönster upp mellan boxarna det beror lite på hur det känns när allt är uppbyggt.
Men det första som ska göras när väggen är öppnad är att ta hit vår käre vän elektrikern så han får sätta upp mer lampor och flytta lite strömbrytare.

Bilder kommer ikväll om någon är intresserad :banana:
 
Sv: Bygga om stall...

ja nu har jag väntat länge nog på bilder ;)
 
Sv: Bygga om stall...

Hoppsan hade glömt att jag skulle lägga ut bilder :o
Stallet börjar hur som hellst att ta form ordentligt och det blir *SÅÅÅÅ snyggt :love:
Det stora problemet just nu är väl att få min rygg till att gå med på att bära ut all sten! För jag kunde aldrig tro att en vägg kunde innehålla SÅ mycket sten:eek:
Tyvärr har jag tvingats inse att det förmodligern inte hinns med att målas innan vinter men men

Såhär så vägg stackaren ut innan den fick stryk:
100_1687.jpg


Efter vad som kändes som en evighet hade vi inte kommit någonstans och jag började få lite panik:
100_1689.jpg


Och bara efter en liten stund:
100_1693.jpg


Efter en halve dags arbete såg det ut såhär:
100_1695.jpg


När vi väl fått hål på väggen gick det jätte lätt för väggen var murad av stenar och något kalk liknande bruk så mycket afv väggen kunde rivas för hand :crazy:

Ska försöka komma ihåg och lägga ut lite mer bilder på själva bygget imorrn
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga om stall...

Tänk vad mkt lättare det hade varit om ni hade haft en slagborr :angel: Men det jobbigaste kanske är som du skriver att frakta ut allt skräp sen!! :eek: Stackare. Jag är glad att det inte är jag! :p

Men bra blir det ju! Vad kul för er!! :)
 
Sv: Bygga om stall...

Vad roligt att se, men det såg ut att vara mycket jobb, tungt att frakta ut! blir nog kanonbra när det är klart, väntar med spänning på fler bilder!
 
Sv: Bygga om stall...

*Stjäl min knapp*

Har precis kommit in från stallet. Och det börjar på att bli riktigt bra! Visst det är en hel del kvar, och ritningen har nu ändrats lite så stallet kommer se ut såhär:
Stalletidag2-1.jpg


Här är iallafall Toddes box:
100_1699.jpg


Stallgången från det gamla lilla Stallet:
100_1700.jpg


Stallgången från det stora stallet:
100_1701.jpg


Så nu är det mest kosmetiska saker kvar. Lite puts på väggarna, kalk, lampor och lite färg... Och en hel del städande! För hjälp vad mycket bröta det blir!:eek:
Men det är helt klart värt det!
 
Sv: Bygga om stall...

Ska ni ha det så sen, eller ska ni slå upp ett fönster mellan boxarna så shettisen kan få lite hästkontakt?
 
Sv: Bygga om stall...

Vi kommer förmodligen öppna upp ett fönster. Men först måste jag kola upp lite hur vi ska gå till väga. Eftersom den stora hästen står i boxen bredvid. Så fönstret behöver ju sitta ganska högt upp. Och då får han ju inte någon direkt kontakt ändå...
Fast å andrasidan så ser han de andra hästanra om han tittar ut över boxväggen.
 
Sv: Bygga om stall...

Luften i stallet kommer vara fin efter ni öppnat upp, det ser finfint ut.:)
 
Sv: Bygga om stall...

Vi kommer förmodligen öppna upp ett fönster. Men först måste jag kola upp lite hur vi ska gå till väga. Eftersom den stora hästen står i boxen bredvid. Så fönstret behöver ju sitta ganska högt upp. Och då får han ju inte någon direkt kontakt ändå...
Fast å andrasidan så ser han de andra hästanra om han tittar ut över boxväggen.

men det gör väl inget att fönstret sitter långt ner? bara hästen inte kan skada sig på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp