Bukefalos 28 år!

Bygga paddock

T

Thuja

Har funderat och funderat och börjat inse att det varit trevligt att ha en egen sandpaddock men funderar på HUR GÖR MAN? Alltså hur mycket jobb är det att göra om en vanlig (jämn) åker till en paddock. Vilket underlag krävs under sanden och skulle det kunna fungera med sandstrands-sand? Eller blir det för "tungt". Måste man ha grus under sanden osv? Någon som har tips? Vilket mått är lagom för en normalstor paddock? Hjälp med detta delikata problem!! :)
 
Använd inte sand från stranden eller från sjön. Det är kanon i början men är ganska halt o ju mer det torkar upp desto mer ryker det o du måste vattna ridbanan innan du skall rida.

En ridanläggning utanför malmö gjorde det i sin paddock o jag provred en häst i den som jag sen köpte, men stannade inte i den paddocken längre än absolut nödvändigt.. Fy vad det rök o var tungt att rida i..

Lägg hellre lite mer pengar på bättre underlag.. Letar själv efter ett bra alternativ till min paddock jag skall bygga till våren.

Men lägg ut typ telefon stolpar i kanterna o lägg på vanlig grus ovanpå gräset.. Skall du bara markjobba och har inga större prestationer så är det alldeles utmärkt. Problemet är att gräset "äter" upp grusen efter hand så man måste fylla på ca 1 gång o året... 20*40 är ett ganska så normalt mått..
 
Där jag rider köpte dom grus som tvättats bort från betor och la det direkt på gräset med tfn. stolpar runt och det är jätte bra! Har fyllt på 1 gång på 2 år!
 
om du vill ha en paddock som håller länge så skulle jag rekomendera att dränera ordentilgt (hopplöst med en badbasäng att rida i)! :crazy:

därefter skulle jag lagt på ca 15 cm 0-18, packa detta,
ca 5 cm sten mjöl packa även detta
sen 5 cm 0-4.
kan bli halt, men du kan då lägga på lite 0-4 blandat med stenmjö.
(en väg matta kan vara bra att lägga mellan dräneringen och 0-18)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: tara
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp