Bygga padock!

Eliin98

Trådstartare
Hej!
vi håller på att göra en enklare padock :)
Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med hjullastare. Det är sandig/jordig mark där, faktiskt rätt bra underlag förutom att det ligger både små och lite större stenar under jorden, som syns men liksom är under. Har tagit bort dom mesta stenarna men det tar ju aldrig slut. Vi ska inte dränera eftersom marken där är väldigt torr och det blir inga pölar när det regnar, skulle det behövas i framtiden så fixar vi väl det då.
Nu har vi beställt några lass med sand, som kommer imorgon, 0,8 hette sorten. Det är en blandning mellan sand, stenmjöl och lite grejer vet inte riktigt som vi beställt av en sandgrop. Tydligen så är den specillet anpassad för padock och ridhus och säljs till en ridskola och till andra hästägare.
Dock vet jag inte om det kommer bli för löst för islandhästar som vi har, vi vill ju gärna ha ett fast underlag med endå med svikt, tyckte den där sanden var så lös men den packar sig väl och blir det inte bra får man väl blanda ut med stenmjöl.
Marken under den jordiga/sandiga marken är fast så det kanske inte blir för löst eftersom det är ganska hårt under.
Sen undrar jag om 5, 6 cm sand på den marken är för lite, pappa har iaf beställt det till att börja med.. När jag läser på andra ställen har dom mycket mera sand/grus.. men det är ju så dyrt också..
Sen funderar jag över markduk, vi har inte några sånna än och vi har tänkt göra utan men nu kom jag på att det är nog bäst med och att man kommer ångra om det kommer upp massa gräs..
Dock säger pappa att sanden kväver mycket av gräset och att om man harvar och rider där mycket ska det inte komma upp så mycket. Men endå man vill ju inte att det kommer upp något..
Funderar lite, tacksam för tips och svar :)
 
Sv: Bygga padock!

Jag skulle nog lagt matta under sanden. Mest för att inte riskera att sanden blandar ihop sig med jorden under. Mattan stoppar inte gräset utan det kan komma upp ändå. Men med matta riskerar man inte att behöva fylla på efter ett par månader bara för att underlaget försvinner ner i jorden.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 500
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 506
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 126
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp