Bygga Renovera stall??

Idestrom

Trådstartare
Hej.
Ny här på forumet.

Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar.
Min sambo har häst och vi har precis flyttat till en liten liten gård. Där vi har möjlighet till en början att i allfall ha vinterhage.

Dock, är ladugården från 1900 talet och behöver en rejäl uppfräshning. saknar golv, vissa väggar "hänger i luften" ( ingen bärighet under syll på sina ställen. etc etc.
Då det är jag som kommer att få hålla i den biten så undrar jag följande.

Är det läge att renovera denna alt bygga nytt.
Ni som har gjort det vad har vi för kostnader att dela med er om beträffande följande.

Gjuta ny grund.
Byggnaden i sig, trä, betong, puts?

erfarenheter ni har av era byggen, byggnader som är värt att tänka på?


Finns ju en uppsjö av "modullösningar" på stall men ej med på vad det är för kriterier för allt.

ska finnas plats för max 4 hästar varav 1 fölbox.
sadelkammare
Omklädningsrum fika rum
Spolspilta ( i de bästa världar )
 
Kan man bygga själv blir det oftast billigare än att köpa färdiga moduler. Inte helt sällan blir det också billigare att bygga nytt än att renovera om det är riktigt förfallet.

Tänk på takhöjden, i gamla byggnader är den ofta för låg för hästar. Tänk också på ventilationen i byggnaden, är stora krav numera för att det ska vara godkänt för hästar. Går det att klara i den befintliga eller kommer det att krävas stora förändringar?
Där har du nog svaret på om du ska renovera eller bygga nytt.

Vi håller på att renovera ett gammalt stall och bara kostnaden för att få golvet rätt ligger på ca 30 000. Till det kommer sedan inredning, nya dörrar och galler till fönsterna. Då har vi ändå turen att ha väldigt högt i taket.
 
Titta gärna i tråden "Snackistråd eget stall/egen gård" där är vi en hel del som renoverar och några som bygger helt nytt, finns massor av tips och erfarenhetsbyten där :)

Vi renoverar en befintlig lada, de är många regler som ska följas och vi har bland annat höjt taket från 2,2m till 3,8 m, nytt inner tak, gjutit nytt golv, reglat upp alla väggar, isolerat, satt nya innerväggar, byggt egen boxinredning, byggt sadelkammare, foderkammare och torkrum.

Några prisexempel:
-Vi gjorde arbetet med gjutningen själva men beställde en betongbil kostnad 18 000 kr inkl. tillägg för att det just den dagen va kallt.
- Elen är precis klart; material strax över 10 000 kr sedan arbete 2 elektriker i 10 h vardera = ca 10 000 kr
 
Och glöm inte kontakta elektrikern INNAN ni gjuter plattan, den måste tydligen potentialutjämnas (det är ett krav när man bygger nytt el gjuter om golv). Man lär av sina misstag....
 
beroende på hur omfattande renoveringen är så kan det mycket väl bli billigare att riva och bygga nytt.
mitt stall t ex där vi höjde och bytte ut hela taket och loftet, byggde 2 nya väggar och bilade ut och gjöt golv, hade varit mycket enklare och billigare om vi byggt nytt.
 
Fråga dig allra först om det är ett varmt stall som behövs, eller en välfungerande ligghall, lösdrift, vinterhage, samt några boxar för eventuella sjuka hästar, samt en skötplats (eller fler).
Alltså, fundera över hur den långsiktiga hästhållningen kan komma att se ut. Även hur hästarna ska fodras, alltså med småbalshö, rundbalshö, plastade balar. Om hästarna ska fodras med enbart med småbalshö, t.ex. behövs gott om plats att lgra detta torrt inomhus. Ska hästarna fodras med stora plastade balar, så behövs, förutom en traktor med lastare, en vettig utomhus yta.
Fyra boxar, låter som tre eller fyra hästar, allt fler väljer att ha hästarna på lösdrift, eftersom hästarna oftast trivs mycket väl, samtidigt som man själv är mindre låst och har lite enklare dagligt arbete.

När vi flyttade till gård för en femton år sedan, var det självklart att bygga stall, och ha hästarna "på stall". Idag skulle jag inte vilja leva så. Visst har jag ett antal boxar, bl.a. fölboxar, men mina hästar går annars ute året om, med vinterhage med automatiskt påfyllt värmt vatten, och rejäla ligghallar.
Så bygga om hur mycket, bygga nytt, eller annat kan nog bero mycket på hur man ska hålla häst framöver.

Tänk också på att byggnadslov (och rivningslov) kan behövas om man inte bedriver aktivt lantbruk.
 
Boken Att bygga häststall är en bibel i frågan!
Vi har en stenbyggnad från 1886 som var i fint skick, men funktionellt långt ifrån ett stall. Nära en miljon senare har vi ett riktigt bra stall med fyra boxar, sadelkammare och spolspilta. Då gjorde vi ändå rätt från början - det dyraste är att göra fel och behöva göra om.
 
Tack för alla svar, har jag lite att titta närmare på. Har förstått att det är mycket regler kring hur ett stall måste vara byggt. Och det är nog bra i sig för djurens skull.

Vad det låter som i första läget blir det att lägga ikull den gamla ladan, alt bygga på ny mark. ( tycker att gamla ladugårdar är lite häftigt och ska bevaras )
 
Tack för alla svar, har jag lite att titta närmare på. Har förstått att det är mycket regler kring hur ett stall måste vara byggt. Och det är nog bra i sig för djurens skull.

Vad det låter som i första läget blir det att lägga ikull den gamla ladan, alt bygga på ny mark. ( tycker att gamla ladugårdar är lite häftigt och ska bevaras )
ja ladan kan ni ju alltid göra i ordning också :), dvs förstärka och göra så att den håller i några år till ;). kan ju vara bra som foderförvaring eller annan förvaring :).
 
Tack för alla svar, har jag lite att titta närmare på. Har förstått att det är mycket regler kring hur ett stall måste vara byggt. Och det är nog bra i sig för djurens skull.

Vad det låter som i första läget blir det att lägga ikull den gamla ladan, alt bygga på ny mark. ( tycker att gamla ladugårdar är lite häftigt och ska bevaras )
Gillar att du vill bevara gamla ladugården/logen!
Dessa äldre byggnader betyder ofta väldigt mycket för gårdsbilden, och även om man inte håller djur i dem, så har de oftast ett stort värde för förvaring.

Och att bygga ett nytt stall, med bra installationer för vatten och ventilation är klokt, men passa på att fundera på frostfritt vatten till minst en vinterhage, när det ändå måste grävas ner nya ledningar...
Ta gärna kontakt med en rådgivare från t.ex. hushållningssällskapet för planering av helheten. Några få usenlappar i god tid till rådgivaren för planering, som kan hjälpa till med regler och hitta standardritningar, kan vara många sparade tusenlappar i slutändan...

Vi råkar ha två logar/ladugård på fastigheten, den ena logen fungerar helt för förvaring av storbalshö, småbalshö och halm. Där finns också en del "osorterade" hästvagnar, kälkar m.m. som inte används speciellt ofta.
Dessutom finns där plats för förvaring av betesputs, harv, och diverse frontlastarredskap under tak.
Vi har ett minimalt traktorgarage från sent 1970-tal, där vår 80 hästars 4 hjulsdrivna Valmet-traktor med knapp nöd ryms.
Den andra logen/ladugården, har byggts om enligt följande: 2/3 delar av logen är ett fårhus förprövat för 30 tackor, med nygjuten platta och indraget vatten. Högt i tak och luftigt. Den andra 1/3 delen är ett kallstall med 3 fölboxar, två st på 12 kvm och en på 20 kvm, samt stora skötplatser, med indraget vatten. Det finns gott om eluttag och även trefas el, till balupprullare. Gamla ladugården fungerar som mellanlager för foder och strö. En del har isolerats och byggts om till ett rum för disk och tvätt (med vatten och avlopp), samt en stor sadelkammare.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 412
Senast: in2u
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 121
Senast: Buck
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 777
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp