Bukefalos 28 år!

bygga ridbana..

C

CeciliaAndersen

japp, nu ska vi bygga ridbana, 20*40 meter..
vill nu höra hur ni bukare har byggt er ridbana, hur ni gått tillväga, använt er för sten/grus m.m. nu menar jag inte speciellt underlag som t.ex paddex.. för nått sånt ska vi inte använda..

det jag mest är rädd för är att den blir för tung, har många bekata vars ridanor är alldeles för tunga att rida i :crazy:

har hört att stenmjöl är bra för att den inte ska bli förtung, men den kanske blir för hård om man bara använder stenmjöl?

jag har också hört att det är bäst att lägga stenen/grusen direkt på gräset, för att få mer svikt?

många frågor.. :confused:

hur har ni gjort er ridbana?
 
Sv: bygga ridbana..

Hoppas det är ok med ett litet knapplån....Jag har också funderat på att lägga stenmjöl direkt på gräset. Tror nog det kan bli bra om man har en torr mark. Någon som vet hur tjockt lager man bör ha? Vill gärna ha det ganska fast.... Någon som har något tips på hur man kan "rama in" banan så det håller sig på plats? Har tänkt mig en budgetvariant av ridbana....
 
Sv: bygga ridbana..

varför vill du inte ha paddex?? det är ju det bästa man kan ha på en utebana om man är rädd den ska bli för mjuk.

jag har paddex och är supernöjd, kan rida på den hela året och den blir aldrig för våt och fryser sällan. perfekt om man inte har ridhus.

dessutom är det väldigt enkelt att lägga, eftersom man bara behöver ett lager. funderade på vanlig sandbana först men det skulle behövas många lagar och även dräneringsrör under banan för att hålla den torr=mkt jobb.

enda negativa är att det sliter hovar så inget för barfota hästar..
 
Sv: bygga ridbana..

Jag byggde en ridbana förra året som är 30*80 m. Jag grävde bort all matjord, la ner dräningsrör var 7.e meter (sammanlagt 300 m !!)
Sedan var det att ta bort alla stora stenar. Vi bar sten hela sommaren.... I dräningsdikena la vi först makadam sedan rör och sedan makadam igen. Sedan på med 5 cm väggrus. Packa och släta till innan vi la 3 cm finsand.
Banan är jättebra att rida på och att köra på. Absolut inte för lös utan fast. Dessutom blev den inte speciellt dyr. Kommer inte ihåg exakt vad den kostade men under 50 000:-.
 
Sv: bygga ridbana..

Vi gjorde en jättebra variant...
Av med matjorden...vi behövde inte dränera, det var dikat en långsida och en kortsida...en dec stenmjöl som fick packa sig och sedan några centimeters ytskikt som vi harvade löst...
Superekonomiskt och en kanonridbana....
 
Sv: bygga ridbana..

Wild Rein: Det lät intressant! Vad klassar du som superekonomiskt? ;)
 
Sv: bygga ridbana..

varför vill du inte ha paddex?? det är ju det bästa man kan ha på en utebana om man är rädd den ska bli för mjuk.

jag har paddex och är supernöjd, kan rida på den hela året och den blir aldrig för våt och fryser sällan. perfekt om man inte har ridhus.

dessutom är det väldigt enkelt att lägga, eftersom man bara behöver ett lager. funderade på vanlig sandbana först men det skulle behövas många lagar och även dräneringsrör under banan för att hålla den torr=mkt jobb.

enda negativa är att det sliter hovar så inget för barfota hästar..

för vi bor åt helt fel håll, ska dem transportera hit det, kommer det kosta ENORMT mkt pengar!!
 
Sv: bygga ridbana..

Hoppas det är ok med ett litet knapplån....Jag har också funderat på att lägga stenmjöl direkt på gräset. Tror nog det kan bli bra om man har en torr mark. Någon som vet hur tjockt lager man bör ha? Vill gärna ha det ganska fast.... Någon som har något tips på hur man kan "rama in" banan så det håller sig på plats? Har tänkt mig en budgetvariant av ridbana....


vi ska använda oss av telestolpar att lägga runt, så inte sanden flyter ut..
 
Sv: bygga ridbana..

nja såå illa är det väl inte, jag bor också jättelångt därifrån.. men vanlig sand är inte gratis det heller. plus allt jobb, om ni nu inte har egen gravmaskin?
 
Sv: bygga ridbana..

nja såå illa är det väl inte, jag bor också jättelångt därifrån.. men vanlig sand är inte gratis det heller. plus allt jobb, om ni nu inte har egen gravmaskin?

näe, vi har ingen egen grävmaskin :P men vi hade tänkt lägga sanden/grusen direk på backen..
 
Sv: bygga ridbana..

ni måste gräva bort matjorden oavsett vilket material ni väljer. annars kommer underlaget vara förstört på nåt år och det är ju inte så kul. då kan den billiga banan snabbt bli dyr....

väljer du någon form av sand eller grus så måste man lägga det i lager också, och varje lager måste plattas till innan det nästa läggs. kanske behövs även nergrävda dräneringsrör i tillägg till diken runtom.

tänk igenom det ordentligt, om den billiga ridbanan är obrukbar hela hösten och vintern så är det ju inte så kul! :p
 
Sv: bygga ridbana..

ni måste gräva bort matjorden oavsett vilket material ni väljer. annars kommer underlaget vara förstört på nåt år och det är ju inte så kul. då kan den billiga banan snabbt bli dyr....

väljer du någon form av sand eller grus så måste man lägga det i lager också, och varje lager måste plattas till innan det nästa läggs. kanske behövs även nergrävda dräneringsrör i tillägg till diken runtom.

tänk igenom det ordentligt, om den billiga ridbanan är obrukbar hela hösten och vintern så är det ju inte så kul! :p

måste man gräva bort matjorden? läste i en gammal tråd, att det inte behövdes för det blev bättre svikt om man la det direkt på gräset? jag vet dock inte om detta är sant, bara vad jag läste.

och sen kollade jag på paddex, och där skulle man lägga en duk, och sedan när jag kollade i gammal tråd, så var dte många som upplevt att duken krupit fram ganska så snabbt..

jag vet som sagt inte hur vi ska göra.. vi har liksom inte några 100.000 att lägga å en ridbana, då vi ska grusa rasthage m.m också.
 
Sv: bygga ridbana..

vad har du för storlek på din Paddex bana och får man fråga vad den kostade? la du dräneringsrör eller annan dränering?

vår mark är ganska bra dränerad, ligger högt och där är inte särskilt fuktigt höst/vinter/vår..
 
Sv: bygga ridbana..

Lägger man sanden direkt på gräset så kan man räkna med att ridbanan är rejält förstörd på 6-12 månader. Det är alltid förarbetet som ger slutresultatet.
 
Sv: bygga ridbana..

vad har du för storlek på din Paddex bana och får man fråga vad den kostade? la du dräneringsrör eller annan dränering?

vår mark är ganska bra dränerad, ligger högt och där är inte särskilt fuktigt höst/vinter/vår..

Paddex ska läggas direkt på matjorden, man ska bara skrapa bort grästorven, ingen duk. Marken ska bomberas ( göras aningen högre på mitten,och lägre på sidorna). Vi Har dikat runt om, ingen dränering under ridbanan. Har funkat kanon, har hittills alldrig varit vatten på den (två år). Fördelen är ju att det är väldigt lätt att göra dränering i efterhand med Paddex, om det skulle visa sig att det behövs. Bara skrapa bort där dräneringen ska vara, och lägga tillbaks igen.

Det blev väldigt dyrt, pgav den långa frakten (Nord Uppland), Men den funkar bra, sommar som vinter! Bara Paddexen kostade ca 65000 inkl. moms med frakten.
 
Sv: bygga ridbana..

Om ni ska använda gamla telestolpar måste ni tänka på att de ofta innehåller kreosot (impregneringsmedel) som inte ska finnas intill odlingar och liknande eftersom det är giftigt. Jag skulle nog inte låta min häst beta eventuellt gräs som växer intill stolparna! Vill inte skrämma upp er, men kolla innan ni lägger stolparna.
 
Sv: bygga ridbana..

Om ni ska använda gamla telestolpar måste ni tänka på att de ofta innehåller kreosot (impregneringsmedel) som inte ska finnas intill odlingar och liknande eftersom det är giftigt. Jag skulle nog inte låta min häst beta eventuellt gräs som växer intill stolparna! Vill inte skrämma upp er, men kolla innan ni lägger stolparna.

vi har pratat med kommunen, och dem tyckte inte det var så farligt, sålänge vi inte la telestolparna nära vår vattenbrunn..
sen kommer hästarna inte gå precis intill ridbanan heller..
 
Sv: bygga ridbana..

ingen duk :confused:
på hemsidan, står det att man ska använda duk.. för att inte marken ska "äta" upp Paddex med tiden..
har du Paddex bana med ingen duk?
 
Sv: bygga ridbana..

japp, nu ska vi bygga ridbana, 20*40 meter..
vill nu höra hur ni bukare har byggt er ridbana, hur ni gått tillväga, använt er för sten/grus m.m. nu menar jag inte speciellt underlag som t.ex paddex.. för nått sånt ska vi inte använda..

det jag mest är rädd för är att den blir för tung, har många bekata vars ridanor är alldeles för tunga att rida i :crazy:

har hört att stenmjöl är bra för att den inte ska bli förtung, men den kanske blir för hård om man bara använder stenmjöl?

jag har också hört att det är bäst att lägga stenen/grusen direkt på gräset, för att få mer svikt?

många frågor.. :confused:

hur har ni gjort er ridbana?






Mejlade till Paddex igårkväll och fick svar imorse :D
En 20*40 skulle dte behövas c:a 216 ton..
Och det skulle kosta 64.000 inkl moms att få hit det med bil och släp och 72.000 inkl moms med lastväxlare..
vad är lastväxlare?

Någon som vet vad en markduk kostar?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 671
Senast: Monifa
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 568
Senast: Reville
·
Anläggning Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 171
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp