bygga ridhus - kostnad?

tralala

Trådstartare
vad kostar det att bygga ett "normalstort" ridhus? någon som vet det?
funderar inte på att göra det, utan är bara allmänt nyfiken ;)
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Skulle jag med vilja veta, typ 20x40 e väl inte så stort, men jag skulle inte ha råd med mer iaf.. Men skulle vilja ha typ 30x60 eller 40x60.. D e nog gyttans dyrt..
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Det billigaste jag hört var 400 000 men det måste nästan vara ett skämt, läste dock det på detta forum.Annars vet jag ridhus 40x20 m som gått på 1-2 miljoner som billigast, då utan större lyx å utan isolering i flesta fall.
Själv funderar jag på tält, sambon jobbar extra åt några företag, bla ett som bygger upp tält som maskin hallar , de kostar runt 100 000 så är man inte så jätte tät kan det vara ett alternativ kanske.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Sambon som själv är i stålkonstruktionsbranschen påstår att man kan fixa stommen med plåttak, oisolerad för ca 300.000 men sen tillkommer ju underlag, arbete mm
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Det låter som ett väldigt bra pris tycker jag , man ska utnyttja sina kontakter :)
Underlaget kostar ju beroende på vad du ska ha, ska man ha dyraste å mest exklusiva underlaget så kostar det. :smirk:
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

chrysler skrev:
Det billigaste jag hört var 400 000 men det måste nästan vara ett skämt, läste dock det på detta forum.Annars vet jag ridhus 40x20 m som gått på 1-2 miljoner som billigast, då utan större lyx å utan isolering i flesta fall.

1-2 mille låter ju helt absurt.
Jisses. Var på besök hos en bonde som byggt en ungdjurslagård på ca 30*60meter för en bra bit under halvmiljonen.
Limträbalkar och balkar från bygget av ölandsbron. Gjort allt själva.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Har en bekant som byggde sitt oisolerade 20x40 ridhus för ca 100 000. Fast de har visserligen mkt kontakter och gjorde dessutom allt jobbet själva.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Utan att veta exakt så borde det vara underlaget som är det dyra i ett sådant där bygge. Är det med i de billiga priser ni nämner?
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Rydberg skrev:
1-2 mille låter ju helt absurt.
Underlag, isolering, ventilation, sarg, läktare, kafeteria, ..... Finns mycket som kan skilja mot en ungdjurslagård?
Hörde en siffra på 2.5 mille för ett ridhus 20*60m, isolerat, bra underlag och ventilation, läktare på långsida, kafeteria på kortsida.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Min föräldrar har tankar om att bygga ridhus till mig och min syster, vad ligger ett ridhus på 20-40? tält och inte tält. Finns det andra altinativ? Hur mycket kan man få för 100 000 - 400 000 kr? Vill ha seriösa svar, inte från nån som känner nån som rider på ridskola som säger att det kostar typ 2 000 000 kr. Mvh // Karolina
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Mycket beror ju på hur mycket man kan göra själv.

Har du en rejäl hjullastare med både planeringskopa, teleskopisk kranarm och jordskopa och därtill en rejäl grusbil så kan du kanske fixa ett 20x40 ridhus för 300-400 000 kronor om du köper billigast tänkbara bjälklag och bygger i lösvirke.

Hur mycket man måste "jämna till" marken och hur bra bärighet marken har är av stor betydelse för totalkostnaden.

Bara takplåten till ett sånt stort hus hamnar på i vart fall 50-100 000 kr.

Material + frakt till ridbanan 20x40 hamnar på 20-50 000 kr, och då tillkommer maskinhyra om ni inte har en rejäl frontlastare eller ännu hellre en hjullastare att tillgå. Har man egen grusbil och kan hämta sand och stenmjöl etc själv så blir det billigare, frakten ksotar ofta mer än materialet.

Hoppas att du inte har blivit alltför avskräckt... men normalt kan man räkna med ca 1 miljon för ett oisolerat 20x40 ridhus.
 
Senast ändrad:
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Har en bekant som byggde sitt oisolerade 20x40 ridhus för ca 100 000. Fast de har visserligen mkt kontakter och gjorde dessutom allt jobbet själva.

Var fick de tag på allt material om det var så billigt. Vi har fått några offerter och det ena gick ju bjälkarna på bara 108.000:-. Sen tillkommer ju tak, väggar, underlag mm mm. Skulle vara superintressant att veta. Går i ridhusbyggartankar.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

*kl*

Undrar hur det funkar om man skulle gå ihop några stycken och begära in offert på flera ridhus samtidigt. Kräver väl att man bor hyfsat nära varandra men inom samma län räcker säkert. Kan tänka mig att vilken firma som helst skulle lämna lite bättre pris då.
Ridhus växer ju som svampar i jorden just nu så det skulle väl inte vara för svårt att hitta fler i samma region. Finns det ngn som försökt?
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Mitt stall bygger ridhus nu,det borde stå klart i februari nån gång:banana: :bump:

Det är ett "normal" stort ridhus-alltså 60x20,det är helt isolerat,finns läktare och har många fina fönster på varje lång sida (inkl. speglar och underlag) det kalaset ligger nu på ca +3-4 mille:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: bygga ridhus - kostnad?

l.
Själv funderar jag på tält, sambon jobbar extra åt några företag, bla ett som bygger upp tält som maskin hallar , de kostar runt 100 000 så är man inte så jätte tät kan det vara ett alternativ kanske.

Tält...? Kan man se hur ett sådant ser ut någonstans?
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Vi har begärt in offerter från olika företag och de har legat på runt 900 000 inkl. underlag. Men då är det oisolerat och 20x60 innermått utan läktare el. annat.

men beroende på hur du vill lyxa till det kan det nog gå loss på bra många mille!
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Vi byggde ett 20x60 och fick spränga litegarnd där det skulle ligga. Hra för mig att slutsumman gick på strax över en mille.
 
Sv: bygga ridhus - kostnad?

Har en bekant som byggde sitt oisolerade 20x40 ridhus för ca 100 000. Fast de har visserligen mkt kontakter och gjorde dessutom allt jobbet själva.


Hur tusan lyckades de med det?

Min förening köpte in ett begagnat ridhus. Vi fick plocka ner det själva på plats och frakta hem allt material osv. Vi gör i princip allt arbete själva, lyfta upp takstolarna kommer vi leja bort och likaså själva markberedningen. Underlaget kostar ju pengar i inköp.

Måtten på vårat ridhus kommer bli 20x40 ridmått. Tanken är ett budgetridhus så vi ska kunna hålla igång under vinterhalvåret.

Men vi har räknat med att detta kommer sluta runt 300.000. Så hur de lyckades få ett för 100.000 kan ju vara rätt intressant. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Ni som jobbar/pluggar/annat dagtid och är i stallet på kvällarna, vad har ni för rutiner? När kommer ni från er dagaktivitet? När åker...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 215
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp