Bukefalos 28 år!

Bygga sjukhage nu?

Emmahpemma

Trådstartare
Jag behöver bygga en boxhage nu. Det är tjäle, is och snö.

Har ringt runt till lite olika bekanta som har jordbruk, men ingen hade järngrindar att hyra ut tyvärr. Det hade annars varit perfekt.

Hur sjutton bygger man hage nu? :confused:
Gärna så billigt som möjligt då vi ska bygga permanenta sjukhagar så fort tjälen går ur marken. :)

Jag har inte tillgång till traktor, utan det är med handkraft det ska gå att bygga..
 
Jag behöver bygga en boxhage nu. Det är tjäle, is och snö.

Har ringt runt till lite olika bekanta som har jordbruk, men ingen hade järngrindar att hyra ut tyvärr. Det hade annars varit perfekt.

Hur sjutton bygger man hage nu? :confused:
Gärna så billigt som möjligt då vi ska bygga permanenta sjukhagar så fort tjälen går ur marken. :)

Jag har inte tillgång till traktor, utan det är med handkraft det ska gå att bygga..
Du skulle kunna borra hål (med borrmaskin) i marken, sätta ned sådan plaststolp som har "järnspik" längst ned, och sedan hälla på vatten så att de fryser fast.
 
Du skulle kunna borra hål (med borrmaskin) i marken, sätta ned sådan plaststolp som har "järnspik" längst ned, och sedan hälla på vatten så att de fryser fast.

jag gjorde ungefär så tidigare i vinter, problemet är att stolparna inte står kvar när det töar. Vi har plusgrader på dagarna nu, så det kommer nog inte hålla :(
 
Skrotdäck på fälg, trästolpe genom hålet i mitten av fälgen, isolatorer och tråd som vanligt på stolpen.
Nackdelen är att det inte går att sträcka tråden men i övrigt väl fungerande även som reservlösning när någon stolpe bryts längs staketet.
 
Jag var tvungen en vinter att göra en sjukhage. Jag gjorde den i den stora hagen där han vanligtvus gick så jag kunde använda befintliga riktiga stolpar.
Jag fick dra tråd från ena hörnet genom hela hagen och på så sätt få fram en "ruta". Från hörn till hörn. Spände tråden ordentligt och stöttade upp med massa plaststolpar i "rutan" utan att trycka ner dom (eftersom det var fruset) så att trådarna var stabila. Fungerade fint, massa jobb och mycket tråd. Annars var det ju bra tips med bildäck och hinderstolpar
 
Skrotdäck på fälg, trästolpe genom hålet i mitten av fälgen, isolatorer och tråd som vanligt på stolpen.
Nackdelen är att det inte går att sträcka tråden men i övrigt väl fungerande även som reservlösning när någon stolpe bryts längs staketet.
Trästolpen fastskruvad i ett kors som däcket ligger på håller länge. Vi hade flera hagar byggda så
 
Vi har kört 10litershink med cement och sen bara tryck ner trästolpen och låt härda. Fungerar kanon att ha som reserv om något går söner vintertid då det är kört att trycka ner nya stolpar i marken.
 
Min pappa jobbar med att laga telekablar, alltså gräver han året runt när han jobbar. När våra hästar fortsatte göra sönder hagarna föreslog han att man skulle värma marken med kol där man sätter stolpar. Kan höra med han om mer detaljerat om det skulle vara till hjälp? (i så fall är jag säker på att det borde finnas någon som skulle kunna hjälpa till i närheten av dig om man tänker redskap osv) :)

Jag fick aldrig veta hur man gjorde i och med att vår situation löstes på annat vis.
 
AA14CF8087FA65F878859825FE939F6D.jpg


hyr sånt här staket. typ kravall staket men högre. sånt de har runt byggplatser.
 
Det där med att elda är ju inte svårare än det låter. Ut med kol där du vill stolpa, tänd på och låt det pyra en dag.

Hur tror ni man lycka begrava folk under vintern ;)
 
Trekantsruta i befintlig hage?? Bara en tanke utifrån @Lindsen s inlägg!

Fast det var kanske så hen menade??

Ja ungefär, fast jag fick ihop en 4-kantig hage. En trekanstshage låter ju enklare. Det viktiga är ju att ha fasta stolpar i hörnen så att tråden blir spänd. Sedan kan man använda plastsstolpar utan att behöva trycka ner i marken, för att hålla trådarna uppe och på plats.
 
Nu kom jag på att min kompis köpte såna där "plastbotten" till parasollstolpen. Såna som man häller vatten i. Hon köpte upp hela lagret på Jula och nån till:D. Fungerade jättebra.
 
Vi har använt gamla däck och gjutit fast stolpen i. Då blir det väldigt enkelt att rulla bort stolpen när man vill flytta hagen.
 
Fast det där är ju galet dyrt och väldigt mycket meck. Och sedan står du där utan pengar och utan lösning nästa gång det händer.

här vart jag bor så levererar de och sätter upp det åt en. det är billigare än att bygga staket. och man kan flytta på det om hagen blir lerig i en del.

ja, det kan vara farligt om hästen fastnar, men man får väll göra allt för att se till att den inte fastnar då. ta av skorna, ha inga lösa spännen på täcket, etc.
 
När vi gräver gravar vintertid tinar vi marken med speciella elektriska mattor/tråg. Finns även små för urngravar. Du känner ingen som jobbar på en kyrkogård så kanske du kan låna? :D

Kol funkar ju också annars.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 427
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 662
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 647
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp