Bukefalos 28 år!

Bygga spolspilta

snurpe

Trådstartare
Sommarens projekt är att bygga ut stallet med en spolspilta - efterlängtat!

Det kommer att bli en separat del men med ingång från hästarnas lösdrift :)

Vad är rimligt i storlek på spolspiltan? Jag har inte hur mycket yta som helst att använda och vill därför hålla den så liten som möjligt men ändå inte så liten att den känns för trång. Hur stora har ni?

Något speciellt annars jag bör tänka på? Hur ser era spolspiltor ut? Vad hade ni önskat ha där? (stort som smått)

/snurpe
 
Vet inte måtten på vår, men har iaf två tips :)

Vi har ett fönster i vår med en bred nisch där man kan ställa saker, vilket är väldigt praktiskt eftersom man då alltid har det man behöver inom räckhåll plus att man får in ljus bakifrån.

När du väljer galler till golvbrunnen så tänk på storleken på springorna om dina hästar har brodd på vintern. Lätt hänt att de fastnar med brodden när de skall vända annars, om man har otur.
 
Svarar baserat utifrån enbart duschperspektivet, ej att man ska kunna sköta eller sko eller veterinär ska pyssla där..

Hästarna flyttar sig gärna undan från strålen så 2,5 meter bred är lagomt mått, dock behöver den vara längre, helst en meter framför och bakom hästen när den står uppbunden, man vill inte hamna mellan vägg och hästrumpa när man tvättar svansen, man blir väldigt blöt då..
Vattenförsörjningen är bäst att ha på framväggen eller bakväggen för att man ska slippa lägga slangen över hästens rygg eller runt benen när man spolar andra sidan.
Hyllor sätter du på högre höjd än hästens rygg så kan den inte skada sig på den.
 
2,5m bred och gärna minst 4m lång.
Jag hade velat ha en hylla för att ha tvättsaker i, hängare för att tvätta/spola av täcken och benskydd.
Och sen så vill jag ha golv brunnen bakom hästen, då hästar inte brukar förstå vitsen med att stå nära det fasansfulla avgrundshålet vi kallar avlopps brunn ;).
 
Och vatten slangen är smidig att ha i en sån där sväng arm sak ^_^ och då ha den så att vattenslangen hänger mitt över hästen mer eller mindre.
 
Ett tipp tips, om det går, bygg så att man kan gå rakt igenom spolspiltan, så att man kan gå direkt in utifrån och parkera hästen, dra av alla saker och spola av hästen, sen fortsätta rakt fram in i stallet. Så slipper man vända och kan ha så att hästen tittar in i stallet eller ut mot hagarna beroende på vad den trivs med.
och så kan man enkelt spola av leriga ben då man tar in dem från hagen, Slippa få in leran i stallt ;). Sen så blir det ju väldigt bra ventilation då spolspiltan ska torka upp även vid fuktigt väder, bara att ha dörren öppen och skapa lite tvärdrag :p
 
När det gäller belysning så gjorde vi så som de rekommenderar i Bygga häststall-boken: Vi satte två lysrör på var sida om hästen (i taket längs med alltså) i 45 graders vinkel. Blev mkt bra! Håller med ovan ang mått, minst 2,5 x 4 m förutsatt att man har stallgång eller motsv framför hästen. Har man inte det så behövs närmare 5 meter skulle jag säga.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 752
Senast: Shixle
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp