Bygga staket

Blir nog att skruva säkert. Hur djupt bör man lägga ner stolparna i marken? Jag har några stolpar som är 12,5 cm breda och 7,5 cm tjocka går dom tro bra att få ner eller är dom för grova?
 
Blir nog att skruva säkert. Hur djupt bör man lägga ner stolparna i marken? Jag har några stolpar som är 12,5 cm breda och 7,5 cm tjocka går dom tro bra att få ner eller är dom för grova?
Har du "vanliga" tryckimpregnerade reglar? Eller obehandlat trä?

"Vanliga" reglar har en enklare impregnering (NTR AB för konstruktioner ovan mark) än stängselstolpar (NTR A för konstruktioner i kontakt med mark och vatten), och därför kortare hållbarhet.

Annars så får man spetta ett lagom djupt och stort hål (något trängre än stolpens dimension, så att att stolpen hålls fast från alla sidor) , och sedan slå ner stolpen i marken.

För att en stående stolpe ska sitta rimligt "bra" över tid, så behöver den ner minst 50-60 cm i marken, om toppen av stolpen ska vare ca 125 cm över markytan. Om det är mjuk mark ska den ner längre, och om den tvingas mellan stenar, så kan det räcka med 40-50 cm nere i marken.

Ska man ha högre stående stolpar än ca 125-130 cm, så behöver man djupare hål.

Använd gummiklubba för att slå ner stolparna, undvik metallslägga, som slår sönder träet, riskera att stolpen splittras och gör att träet riskera brytas ner i förtid.
 
Jag har impregnerade stolpar som inte är stängselstolpar egentligen utan ska sågas till med en spets neråt. Jag kommer inte att göra några hål eller liknande utan slår ner stolparna med traktor eller hjullastare.
 
Blir nog att skruva säkert. Hur djupt bör man lägga ner stolparna i marken? Jag har några stolpar som är 12,5 cm breda och 7,5 cm tjocka går dom tro bra att få ner eller är dom för grova?
Om du har traktor och trycker ner med lär det inte vara några problem.
Nu slår jag ner stolp med spett men så djupt så de står stadigt, helt enkelt.

Skruvar staket då det inte är så enkelt att spika när det inte blir stumt motstånd.
 
Jag säger spik till brädor. Skruv är inte lika bra i längden. Men då ska du ju orka spika bra.
 
Vi använde alltid spik till staketen där jag jobbade för hundra år sedan och det var trästaket. Trodde det var för att det var billigare med spik än rejäla skruvar.
Jag föredrar rostfria skruvar tycker det är mycket smidigare
 
Jag som flyttar om ocheller gör om något mina staket minst en gång om året 🙄 älskar skruv. Bara att skruva ur, flytta, skruva fast igen-klart. Alt ta bort då.
 
Jag tycker inte skruv blir instabilt i stängselkonstruktioner?!

Jag har några "vinterrastfållor" för får, som gränsar till hästarnas ena vinterhage, byggda med stängselstolp (8 cm) och tryckta trallbrädor, som skruvats med rimligt grov utomhus-(rostfri)skruv. Dessa rastfållor är 12 år vid det här laget. Yta ca 100 kvm per fålla.
Valet av trallbräda är för att man kan få dessa i längder över 4 meter, t.o.m. över 5 meter, så det blir enklare att följa markens konturer och ha varierad längd mellan de stående stolparna.

Hörnen till rastfållorna är utförda som parallellogram med stagande tråd, och särskild överliggare.

Det är inget som skruvar ur sig, eller blir instabilt.

Vad är det som skulle bli instabilt för att det är skruvat istället för spikat?

Skruv går ju att skruva ut om man ska byta en bräda/enskild del. Är det spikat måste man bräcka loss brädan - stor risk att stolpen går sönder i processen. Jag ser också risken att man har sönder spik, och tappar spik som större vid momentet när man bräcker loss en bräda, med risk för spiktramp.

Man spikar glespanel och ytterpanel på hus, just för att konstruktionen ska ha viss rörlighet.
 
Instabiliteten uppstår ju för att det inte är rörligt. Till slut har skruven gjort hålet större. Njä, jag gillar mina spikar. Maken var en skruvälskare men efter 25 år och många olika konstruktioner på lilla gården o huset så håller han med mig om spik är bättre för det mesta. Skruv kan vara ok. Men inte i ett staket med brädor. Enligt mig.
 
En liten grej jag lärt mig är att spik är att föredra för OM en spik skulle ta sig ur staketet vs en skruv är det bättre om hästen får en spik i hoven än en skruv i hoven.
 
Har börjat trycka ner stolpar nu men undrar hur nära ett dike kan man lägga staketstolpar? Problemet är att det ska sås havre på åkern nästa sommar. Det får alltså inte bli för långt upp på åkern heller.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
544
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
374
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: sweep
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp