Bygga stall! - belysning+ventialation

mian

Trådstartare
Hur har ni löst placering av lyse och vad har ni för lampor, lysrör? Hur har ni räknat ut dimensioneringen på ventilationen, har ni självdrag?

Jag är på gång att bygga stall i en ladugård, det ska bli 8 st boxar i stallet.
Har varit hos länsstyrelsen och gått igenom dokumenten för förprövningen, jag tyckte att jag var bra förberedd men det kom upp lite frågtecken som jag måste fundera ut hur jag ska lösa.

1.Har tänkt ha lysrör i stallet (naturligtvis godkända för stallmiljö). Men man får visst inte placera dem i boxarna längre, jag har det idag i mitt gamla stall.
Vill gärna ha bra belysning även inne i boxarna, men hur ska man lösa det då?
Kan man placera lysrören mellan boxarna? (taket över gallerna) Hur har ni placerat lyset i ert stall?

I gångarna har jag tänkt placera dem utmed sidorna, så att man får bra belysning utan skuggning.:)

2. Ventilationen, hur räknar man ut dimensioneringen? De på länsstyrelsen tyckte jag skulle ha självdrag men 2 trummor Ø60 ut, en ventil in i varje box eller om de är större en placerad mellan boxarna. Fungerar det att ha två trummor ut om man ska ha självdrag? (Har läst och letat lite på nätet men har uppfattat det att om man ska ha självdrag kan man bara ha en trumma.
Friskluftsventilerna skulle ej heller vara stängbara, vart hittar man dom?? Har kollat runt överallt och alla som man hittar går ju att stänga igen om man vill!

Vill gärna ha lite input från er här på Buke, borde ju finnas en hel del kompetens här.
Tacksam för idéer och råd!:bow:
 
Sv: Bygga stall! - belysning+ventialation

Hur har ni löst placering av lyse och vad har ni för lampor, lysrör? Hur har ni räknat ut dimensioneringen på ventilationen, har ni självdrag?

Jag är på gång att bygga stall i en ladugård, det ska bli 8 st boxar i stallet.
Har varit hos länsstyrelsen och gått igenom dokumenten för förprövningen, jag tyckte att jag var bra förberedd men det kom upp lite frågtecken som jag måste fundera ut hur jag ska lösa.

1.Har tänkt ha lysrör i stallet (naturligtvis godkända för stallmiljö). Men man får visst inte placera dem i boxarna längre, jag har det idag i mitt gamla stall.
Vill gärna ha bra belysning även inne i boxarna, men hur ska man lösa det då?
Kan man placera lysrören mellan boxarna? (taket över gallerna) Hur har ni placerat lyset i ert stall?

I gångarna har jag tänkt placera dem utmed sidorna, så att man får bra belysning utan skuggning.:)

2. Ventilationen, hur räknar man ut dimensioneringen? De på länsstyrelsen tyckte jag skulle ha självdrag men 2 trummor Ø60 ut, en ventil in i varje box eller om de är större en placerad mellan boxarna. Fungerar det att ha två trummor ut om man ska ha självdrag? (Har läst och letat lite på nätet men har uppfattat det att om man ska ha självdrag kan man bara ha en trumma.
Friskluftsventilerna skulle ej heller vara stängbara, vart hittar man dom?? Har kollat runt överallt och alla som man hittar går ju att stänga igen om man vill!

Vill gärna ha lite input från er här på Buke, borde ju finnas en hel del kompetens här.
Tacksam för idéer och råd!:bow:
I följand folder står i stort sett allt du behöver veta för att det ska bli rätt dimensionering på ventilationen etc. http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf Räkna med att ha betydligt större tilluftsdon än du trott från början så blir det bra. Jag brukar tänka minst 20*40 cm per häst. Men det beror ju lite på hur hög frånluftstrumman är (hur bra drag det blir i den) Det bästa (om man har ett isolerat stall, dvs inte glespanel) är egentligen mekanisk ventilation, men det är ju ganska dyrt att ha en fläkt som står och går hela tiden. Därför väljer många naturlig ventilation istället. Tillskottsvärme är nästan ett måste i många stall. Inte för att hålla stallet varmt utan för att torka ur fukten som hästarna avger (om inte kapaciteten på ventilationen blir tillräcklig). Det där med en eller två trummor beror lite på hur trummorna är placerade i förhållande till varandra. Det brukar dock inte bli något större problem att ha två trummor även vid naturlig ventilation.

Jag har min belysning i stallgången precis intill boxväggarna. Jag har så högt till tak så att belysningen kan sitta på bjälkarna och inte brevid (för då skuggar ju bjälken in mot boxen) Jag har ljust och fint både i boxarna och ute i gången på det sättet. Om man kan försäkra sig om att inte hästarna kommer åt belysningen kan man ofta kunna sätta den mellan boxarna (över boxväggen)
 
Sv: Bygga stall! - belysning+ventialation

Tack för svaret, den broschyren från jordbruksverkaet har jag läst ett antal ggr.;) Men det står ju mer generellt i den!
Som jag skrev ovan så kände jag mig väl förberedd när jag gick dit, och mer förrvirrad när jag gick hem.

Vet inte om personen som jag träffade la in personligt tyckande, verkar nästan som det.
Har ju kollat på hur många fabrikat som helst på tilluftsventiler och som sagt alla går ju att stänga helt. Vilket de absolut inte fick göra. Vad har ni för ventiler i ert stall?

Fixa två trummor är inget problem, men hur räknar så att utflödet blir rätt och räcker till?

När det gäller belysnign så kommer det troligen bli svårt att enbart placera dem i gången, kommer va en tjockare bjälke över dörrarna som kommer skugga in mot boxen. Annars är det ju ett bra alternativ om man kan göra så.
Eftersom det kommer att vara kvar de stora bärande bjälkarna i taket (ej slätt tak) så kommer det kanske bli svårt att parera in lysröret mit emellan boxarna. Vill ju ej att de ska sitta nere på en bjälke utan emellan så att hamnar så högt som möjligt. :(
 
Sv: Bygga stall! - belysning+ventialation

Tack för svaret, den broschyren från jordbruksverkaet har jag läst ett antal ggr.;) Men det står ju mer generellt i den!
Som jag skrev ovan så kände jag mig väl förberedd när jag gick dit, och mer förrvirrad när jag gick hem.

Vet inte om personen som jag träffade la in personligt tyckande, verkar nästan som det.
Har ju kollat på hur många fabrikat som helst på tilluftsventiler och som sagt alla går ju att stänga helt. Vilket de absolut inte fick göra. Vad har ni för ventiler i ert stall?

Fixa två trummor är inget problem, men hur räknar så att utflödet blir rätt och räcker till?

När det gäller belysnign så kommer det troligen bli svårt att enbart placera dem i gången, kommer va en tjockare bjälke över dörrarna som kommer skugga in mot boxen. Annars är det ju ett bra alternativ om man kan göra så.
Eftersom det kommer att vara kvar de stora bärande bjälkarna i taket (ej slätt tak) så kommer det kanske bli svårt att parera in lysröret mit emellan boxarna. Vill ju ej att de ska sitta nere på en bjälke utan emellan så att hamnar så högt som möjligt. :(
Nja, det där med att de inte får stängas helt är inte riktigt menat som du tror. Det man menar är att man inte får strypa ventilationen helt, men man får justera den. Som du säger så går alla ventiler att stänga helt. Det har alltså med handhavande och inte konstruktion att göra. Du kan alltså välja de stora tilluftsdonen som t ex. finns på n**rdpost. Välj så stora som möjligt eftersom det är lättare att minska tilluften vid behov än att öka den vid behov om man inte har tillräckligt stora tilluftsdom från början. En annan variant är om man har tänkt sig att ha öppet upp i nock, så ser man till att ha glespanel i väggarna ovanför mankhöjd, så får man ett kallstall med utmärkt luftkvalité :)

Jag har inte kvar mallen för ventilationsberäkningar längre, så jag måste leta lite om jag ska kunna hjälpa dig med ventilationsberäkningar. Återkommer om jag hittar mallarna igen...
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall! - belysning+ventialation

Vi har två trummor i stallet installerat redan på den tiden det var kostall och jag kan tänka mig att det fanns bra mkt mer djur än de 6 hästar som står där idag för det är klart överdimentionerat för dem, den snor tom frånluften från stallet i vinkel med 3 boxar som iofs ligger helt öppet och ena trumman sitter 4 meter ifrån där man "går in" i det. Trots att de alltså ventilerar två stallbyggnader så när det är hög kall luft och lättventilerat ut så vänder den ena och blir tilluft istället och då blir det bistra vindar i stallet kan jag lova lite väl tilltagen för att vara tilluft ventil. Händer som tur var inte så jätteofta och så länge det inte är smällkallt som det inte är så ofta här nere så kan man leva med det. Nu har jag ju alltid haft dessa två trummor så hur bra luften varit med bara en är ju svårt att säga.

Vad gäller belysning så har vi lysrör dels som du själv säger en på var sida i stallgången och sen ett mindre lysrör sittande mitt över boxväggarna längst bak vårt stall är byggt med dubbla bjälkar i kors varav det ovanför de som löper som ovandel till boxväggarna är ett fritt utrymme och det är där uppe dessa lysrör sitter alltså helt onåbara för hästarna men ger bra ljus i boxarna.
 
Sv: Bygga stall! - belysning+ventialation

Tack för svaren...både a1agnlju och gylle.

Har tänkt att köpa de väl tilltagna tilluftsventiler, står ju i reglementet att de ska vara min 60 och max 325 m3/h men hade tänkt ta de som släpper in mer än så. Är precis som du säger att de går ju alltid att minksa värre att öka om det ej går.;)

Det är en timmrad ladugård, så dett kommer ej vara någon glespanel längst upp som kan användas som ventilation.
när det är hög kall luft och lättventilerat ut så vänder den ena och blir tilluft istället
Kommer att bli 2 trummor Ø60 ut, har kollat lite med en firma och det är precis som du nämner kan bli problem i vissa väderförhållanden men då kan man alltid stänga till den ena just de få dagarna.
Men jag har tänkt att ha en fuktmätare i stallet så man har koll så det ej blir för fuktigt i luften.

Men belysningen är problemet att jag måste rita in det på ritnigen till förprövningen. Men jag får väl placera dem mellan boxarna, så får jag se när vi kommit så långt i byggandet hur jag kan lösa det. Om det blir problem så får jag ta en diskussion med länstyrelsen, och be dem om råd.:)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 336
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 813
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 249
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp