Bygga stall - hur hade du gjort?

Damsadelsryttarinna

Trådstartare
Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga färdiga byggnader/lösningar till hästarna på gården utan det blir till att bygga.
Jag har själv lite idéer på hur det kan lösas men det är väldigt lätt att snöa in sig och bli hemmablind (:p) och därför undrar jag om kloka buke har några bra tips ;)

Förutsättningar:
* Ca 7 ha fin skogshage, liggande på en sandbacke, möjlighet till oändligt stora sommarhagar, gården har ca 200 ha betesmark.
* Befintligt äldre häststall, 9,5*5,5 m med loft. På gavlarna finns luckor för att sätt in halm/hö. I stallet finns 3 boxar, 2 i ponnystorlek samt 1 för storhäst, dock är takhöjden inte godkänd (ca 1 dm för lågt). Byggnaden ligger i kanten i hagen och har både el och vatten.
* Traktor, bobcat, teleskopare mm som underlättar finns på gården.

Önskemål:
* Bästa möjliga miljö för hästarna.
* Uppstallning för 5 hästar (säger jag nu :p)
* Stor och bra sadelkammare.
* Ordentliga skötselområden, både under tak samt utomhus. Bra belysning, dragfritt samt med varmvatten.
* Tidsbesparande lösning som inte drar ner på hästarnas välbefinnande.
* Realistiskt ekonomiskt sätt, är trots allt precis färdig med högskolestudierna när flytten sker :p

Hästarna:
* Tävlingshästar av främst halvblodstyp som tävlar på lätt till medelsvår nivå i hoppning, dressyr, fälttävlan och western. Hästarna är vana att gå tillsammans.
* Vanligtvis går de ute dynget runt från början på juni till någon gång i augusti/september (beroende på väder), även under tävlingssäsong (vid behov ges kraftfoder).

Hur hade ni gjort?

Lösdift?
Traditionella boxar?
En-hästs-lösdrift?
Annan lösning?
Hur löser man utfodringsfrågan? Grovfoder? Kraftfoder? Vatten?

Alla idéer och förslag är mycket varmt välkomna!! :bow:
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Jag hade nog försökt bygga ihop det gamla stallet med det nya, som ett T till exempel. Och då rensa ut allt i gamla stallet, bygga sadel och foderkammare samt skötsel platser och spolspilta. Så man bara har boxar och öppet i nock i nya stalldelen.
Gärna en dörr mellan stalldelen och gamla stallet så man kan ha lite värme på under vintern, så man kan tvätta hästarna och kunna ryckta hästen vintertid utan att ha på 10 lager av filtar :p.
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Jag hade valt att bygga/ordna en lösdrift för hästarna och använt det gamla stallet till förvaring och skötselplatser (om det är okej enligt regelverket). Man behöver visserligen någon box även när man har lösdrift men det kanske går att ordna någonstans alternativt bygga ut stallet med plats för det.
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Jag hade gjort en schysst lösdrift, på sandbacken. Sen hade jag byggt typ uteboxar för uppstallning vid dåligt väder/insekter för samtliga hästar och gjort vid det befintliga stallet till sadelkammare, skötselplats och spolspilta. Kanske kan du få in 2 boxar där, jag har lite svårt att se måtten framför mig.

Anledningen till att jag vill ha uppstallning för samtliga hästar trots lösdrift är helt enkelt för att jag har lösdrift själv, det är oerhört skönt att kunna ta in alla när det stormar eller har regnat på snedden i 4 dagar.

Vatten kan man lösa på olika sätt, thermobar i hagen är väl en självklarhet. Enklast är om du kan ordna automatisk påfyllning med frostfri slang. Vi har vår slang i ett isolerat värmeskåp (det skulle du kunna ha i bef. stallet om du gör vid det) där vi har en frostvakt. Slangen drar vi ut vid påfyllning och virar helt enkelt in den igen när det är påfyllt - enkelt och inget släpande av hinkar eller dunkar.

Fodring beror ju på dig och hur dina hästar är. Vi fodrar med smhn i potatislådor som vi fyller på 1 gång/dag. Men vill du kan du ju ge 3-5 ggr/dagligen eller om du har möjlighet fodra med hel bal. Kraftfoder samma sak, du kan ju ha uppbindningar i ligghallen där du fodrar dagligen. Våra hästar behöver inte kraftfoder, så de få gånger de ska ha tar vi in och fodrar i samband med ridning.
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Jag är ingen lösdriftpmänniska utan vill egentligen ha hästen på box nattetid året om. MEN en bra ligghall året runt/i alla hagar hade jag verkligen prioriterat!
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Jag funderar kring det ekonomiska. Äger du och sambon gården gemensamt? Om inte hade jag aktat mig för att satsa pengar i hans gård. Det kan bli så knepigt om det tar slut mellan er.
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Hur hade ni gjort?

Lösdift?
Traditionella boxar?
En-hästs-lösdrift?
Annan lösning?
Hur löser man utfodringsfrågan? Grovfoder? Kraftfoder? Vatten?

Alla idéer och förslag är mycket varmt välkomna!! :bow:

Jag hade defintivt satsat på lösdrift! Fler och fler börjar upptäcka dess fördelar för både hästar och människor = det finns dels många studier att ta del av (ifall man känner att man fortfarande behöver bli övertygad..) och det finns många lösdrifter att kolla in ifall man vill få inspiration och idéer.

Går det att ta bort innertak och höja takbjälkarna i det befintliga stallet?
Hade det befintliga stallet gått att förlänga?
En budgetvariant är i så fall att göra en kombinerad sjukbox/uppstallningsplats i ena änden av det befintliga stallet, ha resten till lösdrift och sedan bygga ut när man får bättre ekonomi och fler hästar :)

  • För 5 hästar hade jag annars gjort en stor lösdrift som man skulle kunna dela av i två mindre, detta för att passa olika konstellationer i framtiden - t ex om man har en grupp hästar där alla individer inte fungerar ihop eller om man får hästar med olika foderbehov.
  • Jag hade möjliggjort för utmockning och utfodring med traktor, även om man kanske inte har en sådan /från början/. Vi mockar och fodrar för hand (småbal) till våra tre hästar och det fungerar utmärkt!
  • Värmeslinga på vattnet + termobar eller motsvarande.
  • Uppstallningsplats för två hästar, bra belysning och kanske infravärme.
  • 1-3 boxar för tillfällig uppstallning, sjukdom eller fölning (jag tycker det är onödigt med lika många boxar som lösdriftsplatser).
  • Närhet mellan lösdrift-boxar-uppstallning-sadelkammare och så få ytor att sopa som möjligt. Helst dörr direkt från lösdriften/lösdrifterna till skötselplatsen.
  • Tak även utanför uppströdd lösdrift = möjlighet att stänga till lösdriften utan att hästarna behöver stå i ev regn.
 
Sv: Bygga stall - hur hade du gjort?

Lösdrift typ som förra svaret. Men hade kombinerat lösdrift/box. Stora boxar med skjutdörrar ut till hagar. Dörr från boxen till stallgång på motsatt sida. Ev skjutdörr i en vägg mellan 2 boxar för att få 2 ingångar. Trästaket mellan boxarna ut till en grusad vinterhage. Sen staket lite beroende på hur många hästar som ska gå i samma hage. Vill man ge hästarna utevistelse men inte ute i regn så hade jag satt tak utanför boxen och stängt av hagen så att dom endast kan gå ut under tak, tex om dom är ridna. Vi har något liknande nu förutom det där med tak utanför boxen. Suveränt att ha lösdriften inne i stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 210
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp