Bygga stall! Tips!

M

Muddson

Nu går vi i bygga stall tankar, har precis fått ett stort hus med mycke mark till. (härliga svärföräldrar..=) Stället ligger på en bondgård. Därifrån får vi vårt foder, dom tar hand om gödslet.

Så nu ska jag snart börja på stallritningen innan bygget sätts igång..
Nu vill jag ha massor med tips på längd, bredd, höjd, fiffiga upphägningar på olika saker.. ja ni vet. Allt ni nån gång har tänkt på när ni är i stallet... Sånt som ni tänkt att såå skulle det va i ett "drömstall".

Detta är bestämt iallafall:
Boxarna 5*5 meter, 10 st.
Hö/halm i eget utrymme i anslutning till stallet, har storbalar av allt så det är lätt att köra in med traktorn och lämna. I detta rum finns en del till div. kraftsfoder, mineraler mm..
Spolspilta ska finnas i ena hörnet, "drapperi" för öppningen så fukten inte kommer in i stallet. Ett bra utsug ska finnas.
Gödselplattan på baksidan som även den är lätt att tömma med traktorn.
I anslutning till stallet ska det finnas en lösdrift till unghästarna, ligghallen ska helst sitta ihop med övriga stallet så det går smidigt att utfodra samtidigt. Det ska finnas 4-6 spiltor där vi kan binda upp hästarna undertiden dom äter, hanteras.. osv. Det kommer att finnas en sida av ligghallen som är öppningsbar så man även där kan använda sig av traktorn att tömma all halm helt vid behov.

Stallgången? Bredd?

Form på stallet?

Fiffiga lösningar?

Nu behöver jag tips..=)

Tacksasm för alla svar!
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Jag har en lite fråga. Finns någon befintllig byggnad eller ska stallet byggas helt nytt? Hur mkt hö och halm ska rymmas i foderutrymmet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bygga stall! Tips!

Tänk på ventilationen! Ska det vara ett kallstall? Isolera vattenledningar och lägg in värmeledningar i dem i så fall.
Om automatiska vattenkoppar ska användas, tänk på flödet i dem. Annars dricker hästarna sämre.
Kanske en isolerad vattenledning till lösdriften? Och ett frostfritt kar ute?
Var ska dagens foder förvaras? Med tanke på hinkar och höpåsar? Så hästarna ej kommer åt dem, och de ej är i vägen.
Var finns förvaring av redskap?
Uppbindningsplatserna i gången bör man tänka på, så andra hästar ej kan komma åt de uppbundna, samt att dörrar ej öpnnas knasigt mot de uppbundna. Antal uppbindningsplatser? Tänk även på att det finns hovslagare och veterinärer som behöver elansluten apparatur ibland. Var ska eluttaget sitta?
Placering av vindskyddet, så det ej blir lerigt.

Tänk på var avloppen i stallet placeras, så det går lätt att rengöra det. Samt lutningen på golvet.
Placering av krubbor, så hästarna får matro.
Om du gör en ritning kan man se saker lättare. :)
Lycka till!
 
Sv: Bygga stall! Tips!

utrymme för torkning av täcken i anslutning till stallet kanske utrymme för tvättmaskin
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Andra skrev:
Jag har en lite fråga. Finns någon befintllig byggnad eller ska stallet byggas helt nytt? Hur mkt hö och halm ska rymmas i foderutrymmet?

Stallet ska byggas helt nytt.
Har tänkt ha ungefär 2 balar hö, 2 balar halm... Då allt förvaras i den stora logen intill ko-stallarna... Det kommer att lämnas nytt efter vad som går åt.
 
Sv: Bygga stall! Tips!

hjodde


Bara en väldigt simpel ritning på ungefär hur jag vill ha det.. Så ser ni ungefär..

Positivt? Negativt?
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Bilden är väldigt liten så det är svårt att se texten.
men bra disposition verkar det som. Och LYX med så stora boxar, är det av ngn speciell anledning eller bara för att det finns plats?
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Om du har göselplattan så nära stallet bör du tänka på att inte ha inluften till ventilationen där. Inte heller till foderförrådet. Kanske bättre med en annan placering, då den speciellt på sommaren luktar och ligger nära lösdriftsligghallen. Det är bekvämt att ha den nära, men kan straffa sig i längden om man tex har en hosthäst, och inte ens lösdriften är opåverkad...
Mer ventilation: Hade du tänkt ha trummor för utsug? Eller öppet i taknocken?
I övrigt är det viktigt med bra mått på saker och ting. Lite svårt att se ritningen då den är liten. Men med tanke på att boxarna är 5x5 ser det vettigt ut. Det är bättre att tänka till en gång extra med bredden på dörrar. Det är enklare för en människa att gå igenom en hästanpassad dörr än tvärt om...
Handfat med varmatten och tvål är alltid bra! :) Både vid veterinära besök och till vardags.
Jag såg inte vad det stod på det vita området?
Täckestork har väl någon redan påpekat, ett billigare alternativ till att bygga nytt är att fixa hängare i tex. ett pannrum om det finns.
Blir säkert jättebra!
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Muddson skrev:
Stallet ska byggas helt nytt.
Har tänkt ha ungefär 2 balar hö, 2 balar halm... Då allt förvaras i den stora logen intill ko-stallarna... Det kommer att lämnas nytt efter vad som går åt.

Kanske större utrymme för hö? Vad vägen en storbal 2-300kg? Det räcker till 10 häst i sämsta fall 4 dgr. De blir ca 2 körningar i veckan med bara hö. Sedan kanske foderutrymmet ska ligga närmre lösdriften, slippa släppa genom hela stallet (om jag nu tytt ritningen rätt). Eller är det storbal in direkt för fri tillgång.

Jag tänker mest på att vintern är lång och tungjobbad som den är.

Sedan rekommenderar jag en bok som heter Att Bygga Häststall, finns att köpa på SLU.
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Jag tror på ett större sadelkammare, tio boxar blir tio hästar = MINST tio sadlar! Fikarum är alltid trevligt, det behöver inte vara stort men plats för en soffa och ett bord.
Ser ut att kunna bli jätte fint, när har ni tänkt att börja bygga?
 
Sv: Bygga stall! Tips!

Det enda jag kan säga så på rak arm är att inte lägga gödselstacken för närma stallet, det luktar massor och är inte kul när hästarna ska ha öppet fönster för att få frisk doft och bara sniffar sin egen dynga.
Öven bred stallgång, gärna 3 m så det finns gott om utrymme. Lägg spolspilta och täckestork+tvättmaskin på ett håll (gärna avsides så du undviker fukt eller kanske spolspiltan utanför innan man går in på en platta?)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 395
Senast: Spike
·
Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 819
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp