Bukefalos 28 år!

Bygga stall

nesjla

Trådstartare
Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll på... Så jag tänkte rådfråga er! :)

Det är ladugård från A-betong byggd -85 som vi ska bygga om till häststall med ca 12 boxar. Från början var tanken att behålla innertaket som är i plåt och isolerat. Men efter att ha funderat en massa fram å tillbaka så är vi nu istället inne på att ta bort innertaket å låta det vara öppet upp i nock. Takhöjden blir då ca 10m. Det som talar emot detta är att det kommer bli kallt. Betongelementen är isolerade och de är knappt 3m. Sedan är det oisolerade, men täta, väggar och så ett plåttak. Själva stalldelen är 10,6 x ca28m och det kommer vara öppet i nock på drygt 2/3 av det.

Vad tycker ni? Ska vi öppna upp eller låta innertaket vara kvar? Höjden upp till innertaket är ca 2,7m.

Ni som har erfarenhet av såna här stall med så högt i tak, hur kallt blir det? Lika kallt som ute eller klarar hästarna av att värma upp det lite iaf?
 
Sv: Bygga stall

Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll på... Så jag tänkte rådfråga er! :)

Det är ladugård från A-betong byggd -85 som vi ska bygga om till häststall med ca 12 boxar. Från början var tanken att behålla innertaket som är i plåt och isolerat. Men efter att ha funderat en massa fram å tillbaka så är vi nu istället inne på att ta bort innertaket å låta det vara öppet upp i nock. Takhöjden blir då ca 10m. Det som talar emot detta är att det kommer bli kallt. Betongelementen är isolerade och de är knappt 3m. Sedan är det oisolerade, men täta, väggar och så ett plåttak. Själva stalldelen är 10,6 x ca28m och det kommer vara öppet i nock på drygt 2/3 av det.

Vad tycker ni? Ska vi öppna upp eller låta innertaket vara kvar? Höjden upp till innertaket är ca 2,7m.

Ni som har erfarenhet av såna här stall med så högt i tak, hur kallt blir det? Lika kallt som ute eller klarar hästarna av att värma upp det lite iaf?
Jag skulle ha innertaket kvar. Det blir lättare på det sättet att man inte bygger bort ett fungerande ventilationssystem. Och så måste du ju förpröva ombyggnaden också då. Glöm inte det!
 
Sv: Bygga stall

Tack för ditt svar! :)

Länsstyrelsen har varit ute och tittat på det. Och hade det inte varit för att vi är tvungna att göra om hela ventilationssystemet (anpassat för många fler djur som det är nu, för högljutt och dessutom finns det inte till-luft i alla boxarna mm) så hade vi behållit taket. Anledningen till att vi började fundera på att ta bort taket överhuvudtaget var just ventilationen. Vi trodde att det skulle bli enklare då. Nu har vi insett att det blir det inte, snarare tvärtom, men nu har vi liksom fastnat för det och känner att det kommer att bli det klart snyggaste alternativet!

Men det som jag då framförallt grubblar på är hur kallt det kommer bli..? Eller andra för/nackdelar? När taket väl är borta är det ju…
 
Sv: Bygga stall

Tack för ditt svar! :)

Länsstyrelsen har varit ute och tittat på det. Och hade det inte varit för att vi är tvungna att göra om hela ventilationssystemet (anpassat för många fler djur som det är nu, för högljutt och dessutom finns det inte till-luft i alla boxarna mm) så hade vi behållit taket. Anledningen till att vi började fundera på att ta bort taket överhuvudtaget var just ventilationen. Vi trodde att det skulle bli enklare då. Nu har vi insett att det blir det inte, snarare tvärtom, men nu har vi liksom fastnat för det och känner att det kommer att bli det klart snyggaste alternativet!

Men det som jag då framförallt grubblar på är hur kallt det kommer bli..? Eller andra för/nackdelar? När taket väl är borta är det ju…
Tilluftsdon måste ni ju ha i alla boxarna i alla fall. Tillgången till frisk luft utifrån löser ni inte genom att bara göra större volym i stallet. Även om ni öppnar upp till tak kommer ni behöva tilluftsdon i alla boxar (eller två boxar som delar på ett stort) och en frånluftsventilation av något slag. Jag antar att det är en frånluftstrumma med fläkt ni har nu? Då kan ni göra så att ni behåller trumman (om den är tillräckligt stor och tillräckligt hög), tar bort fläkten ur trumman och sätter tilluftsdon i väggarna. Byter från mekanisk ventilation till självdrag med andra ord. Ett alternativ är att öppna till nock och ha t ex sk växthusnock som frånluft. Frågan är vad som blir billigast?
 
Sv: Bygga stall

Tyvärr så värmer inte hästar upp ett utrymme som t.ex. nötkreatur. Hästar avger en sak och det är fukt! Därför är ventilation så viktigt i stall men det är det inte många som förstår utan stänger dörrar och täpper till ventilation...
Jag tror det kommer bli svårt för er att värma ut ett så stort stall med 10 m takhöjd utan ni kommer få hantera det som ett kallstall. Dock lika viktigt med ventilation i ett kallstall. Hästar mår bra när det inte är för stora temperaturväxlingar och klarar kyla mycket bättre än oss, bara de har mat. Däremot är de känsliga för drag.

Lycka till med ombygnationen:).
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
957
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 314
Senast: Buck
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 381
Senast: majha
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 065
Senast: FlipTheFrog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp