Bygga stall!

Q

Queen

Jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på :D

Om man inte har något "höloft" utan bara har ett litet foderrum där man kan ha lite hö i taget, var gör man av resten av höet då?

Hur mycket kostar ett stall att bygga (på ett ungefär)?
Om vi säger att det är 10 boxar + sadelkammare och foderkammare.

Om man har rejäla Nordsvenskar i stallet som inte behöver täcke, då behöver man ju inget "varmt" rum där man kan hänga upp blöta täcken.
Då är det ju onödigt att ha sadelkammare bara för sadlar och träns.
Kan man inte typ ha hängare på boxen för sadel och träns då?
 
Jag kan itne svara på vad det kostar å bygga ett stall. mend et som är dyrast är grunden (en bekant bygger stall just nu). Betongen, golvet, väggarna, grunden är ju det som är dyrt. har man redan en grund, tex en gammal ladugård eller ett stort gammal garage så blir ju kostnaderna betydligt mindre.

Jag vet många olika sätt att förvara hö på.. Ett par jag känner har sitt hö i en gammal bil som de aldrig (i princip) använder. får ju itne plats sååå mycke hö åt gången, men d håller sej ju torrt osv.
Annars kan man ju bygga ett litet skjul, (MÅSTE va vattentätt) där man kan ha hö i.

Om du absolut inte ska använda några täcken så, om du föredrar, kan du ju som du sa ha hängare i stallgången eller på boxarna för sadlar och träns. Men kom ihåg att skinnet på sadlarna och tränset tycker bäst om när det är någorlunda varmt, hela tiden. Annars spricker lätt skinnet. Och tänk på hästen. inte vidare skönt för den att få ett iskallt bett in i munnen när d är kallt å ruggigt ute (inte annars heller för den delen). annars kan man ju enkelt ta in tränsen i huset, där d är varmt. men.. helt upp till dej. men hållbarheten på skinnet varar längre när d inte är någorlunda värme hela tiden.
 
Hej hej!

Vi bygger för tillfället stall innehållandes foderkammare, sadelkammare, tre boxplatser & stor skulle. I bygget ingår också en del där två bilar kan köras in på kvällarna men som min pappa använder som klinik för behandling av hästar (han är hästkiropraktor). Agronomen som ritade på det hela räknade med en kostnad på ca 1,5 miljon om vi lejde all hjälp. Nu har pappa själv byggt alltsammans och vi har på så sätt fått ner kostnaden till ca 500 000kr. Ditt bygge med tio boxar kommer säkerkligen lätt att överstiga den summan.

Hoppas du fick en något tydligare bild av stallbyggeskostnader nu. :)

Sofia
 
Oj då :eek:
Det var rejält med pengar det :D
Undrar hur man ska få råd med det :crazy:
Jag kommer aldrig att kunna bygga mitt drömstall :cry:
 
Priset kan stiga och sjunka rejält beroende på var man bor.

Vårat stall med två boxar och pytteliten sadelkammare gick på ca 80 000. Men då har det trägolv och således ingen dyr gjuten platta. Och så gjorde pappa det mesta själv.

Kontakta några firmor och be dem komma med förslag till pris. Vårat blev nog så billigt iom att grannen som har liten byggfrima byggde det. Dvs inga långa transporter som kostar. Och så har han egen skog och såg så virket blev inte heller så dyrt.
 
Har precis fått färdigt ett stall på 5 boxar med uppvärmd sadelkammare, foderkammare, garage för en bil och ett lite cykelförråd. Totalt är bottenytan 130 m2 och detta kostade 600 000:- ganska precis. Målning av utsidan och alla väggar invändigt samt boxar har vi gjort själva. Byggfirman har bara gjort själva skalet. det blir nog ganska mycket dyrare om man ska har in 5 boxar till.

Jag skulle rekomendera ett litet rum för sadlar och träns iaf, har tidigare haft hästarna i ett stall utan uppvärmd sadelkammare och lädret mår inte riktigt bra när det är som kallast på vintern. Smaksak...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 855
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 296
Senast: skiesabove
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 238
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp