Bygga stuga, erfarenhet?

Ms_Antrop

Trådstartare
Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på hennes tomt :D Finns en liten, oanvänd äng ovanför hennes tomt som skulle passa perfa. Man måste isåfall köpa loss den biten från en bonde (som inte använder den eller har någon nytta av den p.g.a för liten, det är mer som en glänta med skog på 3 sidor).

Hursom! Jag har ju fastnat helt på detta och min hjärna vill liksom inte släppa det.

Ni som har erfarenhet av att bygga eget - vad kan man tänka sig att det kostar att bygga en liten stuga på 25 kvm, i lösvirke?

Det blir alltså att räknas som ett attefallshus, och det finns en del fina färdiga byggsatser, men jag tänker att om det är en enkel konstuktion kanske det är billigare att bygga i lösvirke.
Det finns en snickare med i bilden som kan hjälpa till.
Jag tänker mig att det ska finnas el, värmas upp med en luftvärmepump, vara isolerat till året-runt-standard och installeras en förbränningstoalett. Så alltså inget vatten (löser man med dunkar), inget avlopp (också dunkar) och inget våtutrymme (duscha kan man göra i mammas hus som ligger typ 25 meter bort).
Den kommer att användas året runt, men inte permanent. Det kommer alltså att vara ett gästhus för släkten - jag själv kommer förmodligen aldrig vara i den :rofl: eftersom jag bor närmast, typ 1 mil bort bara.

Just ja, som grund tänker jag markskruv! Sen att man hyr en liten grävare och gräver förarbetet för markskruven själv (det är en firma som kommer och installerar skruven) samt gräver ner elkabel från stora huset.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp