Bygga terrängbana

HannaLundberg

Trådstartare
Äntligen ska vi börja bygga terrängbana hemma! Fått ett stort fint gärde där vi ska börja bygga. Nu finns många frågor till er som varit med och byggt terrängbanor.

- Vad ska man tänka på?

- Vattengrav, vad har ni i botten samt vad har ni ovanpå?

- Bank, vad behöver den fyllas med för att få den hård?

Kom gärna med förslag, åsikter... Vill veta allt och vill helst börja nu ikväll :)

Har fått tag på gamla telefonstolpar som jag tror kan bli bra att använda!
 
Sv: Bygga terrängbana

HannaLundberg skrev:
Äntligen ska vi börja bygga terrängbana hemma! Fått ett stort fint gärde där vi ska börja bygga. Nu finns många frågor till er som varit med och byggt terrängbanor.

- Vad ska man tänka på?

- Vattengrav, vad har ni i botten samt vad har ni ovanpå?

- Bank, vad behöver den fyllas med för att få den hård?

Kom gärna med förslag, åsikter... Vill veta allt och vill helst börja nu ikväll :)

Har fått tag på gamla telefonstolpar som jag tror kan bli bra att använda!

1) Säkerhetstänkandet är viktigast
2) Köp Banbyggarkompendiet via förbundet
3) Kontakta en aukt banbyggare för hjälp

Lycka till!
 
Sv: Bygga terrängbana

viktigt är att infromera alla om ni har en kombination med ej vanliga avstånd, annars kan nån komma in helt fel. kan sätta upp en skylt. Viktigt är att om ni vill göra en lite svårare bana, att det alltid finns lite alternative.
 
Sv: Bygga terrängbana

Gör som Idasagare skriver, kontakta någon/några erfarna banbyggare för råd och konsultation, även om det kanske kostar något så ger er en mer "säker grund" att jobba med.
Ni kan även kontakta en Teknisk delegat och ta hjälp av dom, det är deras uppgift, att hjälpa nya såväl som gamla klubbar som vill hålla på med fälttävlan.
Kanske distriktet där du bor har en fälttävlanskommitté som ni kan kontakta också för att få hjälp och stöd.

Sen måste ni bestämma er för vilken klass det ska vara på banan, 90 eller en/två-stjärning, eller om den ska vara för flera klasser, det kan påverkar byggnationen en hel del.

MEN kombinationer med "ej vanliga avstånd" som Korpen_ skriver är inget som man bör (ska) ha med förens i tidigast en-stjärnig klass men även då ska avstånden i en kombination vara "tillrättalagda". I två-stjärnig klass kan man "leka med avstånden" i kombinationer men då inte i vilka kombinationer som helst och med vilka avstånd som helst utan även här ska man variera avstånden med försiktighet och förnuft.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp